E
erikjakan: Bästa är nog att värma plattan med en 5kilowattare, dvs bygg ett litet tält runt kanten och låt värmarn värma där ett dygn innan. Sen skulle jag ha grovflexat ytan lite, primat, sen gjutit med grov eller finbetong. Är det ned till 0 höjd i ena änden så hade jag flytspacklat det istället. MVH Erik
1 svar · 1,7k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det som ingår i fastprisofferten får han inte ta extra betalt för. Har han efter felbeställning köpt dyrare (målad) panel efter att han stämt av det med dig är det ett gränsfall. Det skulle man kunna tolka som att du accepterat det högre priset. Men i så fall skulle jag nog bara acceptera mellanskillnaden, alltså så mycket dyrare panelen blev än motsvarande panel som borde ingått i
3 svar · 779 läst
U i CAR
U i CAR: [citat] Ja stenarna lades som kantsten till plantering för 10 år sedan och killen som var behjälplig kilade dem så de är lite kortare. men det går ann. (Har du lust att gå in på min fråga på "Klädsel på stuga" du har alltid så vettiga svar =o) [citat]
6 svar · 2,2k läst
·
P
Pest81: Tack för svar Det blir nog en sorts F16-variant som du nämner. Trättrall baktill, där det även finns mellanväggar. Jord framtill. Nu har jag hamnat i nästa fundering som jag vänder mig till forumet för. Har försökt använda mig av träguidens dimensioneringshjälp med att räkna på projektet, men jag litar inte på mig själv fullt ut och skulle vilja anlita en konstruktör som
2 svar · 1,7k läst
·
S
SvanteC: Hej allihopa! Jag har ett garage med delvis tegelmurade (och putsade på insidan) väggar, delvis lite nyutbyggdnad med träväggar, och ett enkelt papptak med lite lutning. Förra ägaren hade en läcka i taket och lade om pappen, men lät den skadade isoleringen sitta kvar. När jag tog över huset så plockade jag ner isoleringen så nu är det helt oisolerat. Nu till min fråga, hur ska jag
0 svar · 850 läst
P
Proppovice16: Hej Hur gör jag mellan golvet och väggen? Var ska jag sluta med väggen, mot asfalten direkt eller ska jag lägga en bit frigolit emellan? Tacksam för hjälp.
7 svar · 3,2k läst
·
M
Marre 80: Kanske får bita i det sura äpplet o köra på, har bett 4 andra snickare som har gjort arbeten åt antigen andra ja känner elllet åt mig direkt, ingen återkommer med offert...
2 svar · 1,6k läst
Hep
Hep: Lite mesiga avvikelser kan jag tycka. När jag reglade upp garaget för isolering nyss diffade det 55 mm mellan över och underkant på fönstret. [bild]
11 svar · 3,5k läst
·
Keisha
Keisha: Ok ska jag skippa isolering helt kanske..? Det luftintag som kvarstår när jag stänger portarna är att det är öppet längs hela undersidan av takfoten, dvs vi lägger inte igen med brädor där. Och rutan högst upp i gaveln. Om dessa luftintag förstör syftet med isoleringen så är det ju verkligen ingen idé att isolera alls. Då bygger jag nog som jag byggt traktorporten. Dvs i spontat
5 svar · 2,4k läst
·
G
Grafo: [citat] Tack, inte så ovanligt som jag trodde då!
2 svar · 1,8k läst
·
Serfi1
Serfi1: Hej! Har ett hus från 1946 och rev ut ett rum i källaren som var på 24 kvm. På golven hade rummet en platonmatta, ovanpå den ca 10 cm sand, 5 cm frigolit, golvspånsskivor + parkett. Allt är utrivet. När jag underaökte betongen såg jag sprickor och på ett ställe i mitten på ca 1,5 kvm låter betonggolvet ihåligt samtidigt som det är mycket fuktigt där. Jag mätte med fuktmätare
0 svar · 1,3k läst
stefan.60
stefan.60: Någon som har ett pm till atolink tänkte få motorstyrning på garageporten
0 svar · 1,5k läst
M
Modig: Även om relationen med grannen inte är bra så tycker jag att du ska informera för att undvika ännu mer problem. Det räcker att säga, eller skriva en lapp och lämna i brevlådan, och förklara varför boden hamnar där den hamnar och att du ska lytta den till våren. (Ange gärna en månad senare än vad du planerar så har du lite marginal ifall något skulle strula.) Det är alltid
10 svar · 2,1k läst
useless
useless: Värmepump kostar en fjärdedel så mycket som elradiatorer i driftkostnad.
1 svar · 887 läst
T
Tiger_and_Pooh: Vi har en stor tomt och håller precis på att få kommunalt vatten och avlopp. När vi ändå måste gräva på vår tomt tänkte jag planera för ett gästhus (typ Attefall). I första hand har vi inte tänkt att ha kök i gästhuset utan bara badrum för att det inte skall räknas som en extra bostad. Men skulle gärna vilja vara förberedd för att kunna sätta in ett kök. Det är ganska
0 svar · 1,1k läst
allexx
allexx: fällbomslås
1 svar · 1,8k läst
P
Putte 9497: Har rivit det gamla garaget byggt 1978, dock inte av mig. Garaget var ett. Mellbygarage (dubbelgaraget) med sadeltak och med en lutning på 5 grader. Taket läckte som ett såll fick jag erfara några år efter jag köpt huset med det fristående garaget. Har bott här sedan 94 och 2018 rev jag äntligen ner det och håller på och bygger nytt. Det nya garaget har jag byggt på samma platta men
0 svar · 1,2k läst
J
JKrister: Vi har tagit upp hål i taket för transportband från klyven. Hade nog kört pliintgrund och gles trall. Det kräver på lite på väggarna att både ha öppningsbar tak och få 1kubik ved rasande från 3meters höjd. Var kommer din ved ifrån? Och hur ska den eldas upp. Jag hade nog kollad på hela kedjan för att skapa en smidigt lösning för alla steg.
6 svar · 2,8k läst
Mekatronikbruno
Mekatronikbruno: Jag fick svar... Eftersom det är vidbyggt innebär det en ändring av fasaden och i Norrtälje måste man anmäla det i förväg med skisser och godkännas. Det är inte bygglov utan kallas anmälan. Kommunen tar för detta 2700kr. Nu var befintliga vidbyggda förrådet aldrig anmält så det och utbyggnaden anmäls samtidigt. Utbyggnaden får göras upp till 15kvm stor. Det påverkar inte
10 svar · 2,5k läst
J
Jonki1337: Jag har en oisolerad bod på marken och har byggt bastu i en del av den. nu skall jag invändigt klä den "andra" delen med någon form av träskiva. Hela byggnaden är bara reglad och med ytterpanel som enda vägg. Går det bra med osb i detta fall. Funderar även på att isolera med mineral mellan skiva och panel. Detta skall värmas upp av värme från bastudelen tänkte jag, bra eller dålig
0 svar · 1,8k läst
johnjensen
johnjensen: Hur man gör en egen elektrisk musfälla med hjälp av ett sådant där racket man fånga flugor med [MEDIA=youtube]bwDoCFCGDSE[/MEDIA]
15 svar · 4,4k läst
·
J
Jacob H: Låter ju som att avloppet är ett mindre problem då! Gott! Kommer förvara en del verktyg, lite färg men är inte hela världen om den pajar. Sen kommer jag ha en bil i garaget när den inte används. Bor i Västergötland så blir ju en del blandning mellan plus och minus..
12 svar · 7,5k läst
M
manqa: [citat] Tack!
6 svar · 1,9k läst
P
Petter Forsen: Stomrest ytterskal i leka och träbjälklag bjälklag 80 kvadrat fick jag offert på ca 1 miljon förra hösten
1 svar · 1,6k läst
KalleKe
KalleKe: [citat] helnöjd har två stycken numera :) en på entré och en på garaget
8 svar · 2,7k läst
J
jonaserik: Inga problem bara att det görs på rätt sätt med genomförning ( brandsäkert och vattentätt ) i taket
1 svar · 4,0k läst
·
A
Avle: Testa dra omkull de bärande pelarna med bilen alternativt en traktor eller något annat större som finns tillgängligt i närheten?
16 svar · 5,2k läst
·
P-plats
P-plats: Kul att denna tråden vaknade igen och jag kan ju passa på att bjuda på en bild så ni ser hur det blev. [bild]
22 svar · 9,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.