optimum
optimum: [citat] Japp. De förutsättningarna finns för vårt hus från 1985 Inte jag som fysiskt byggt men var med då byggare byggde vårt hus. Vi utförda bara målning och tapetsering av huset. Inspekterade vår sluttande tomt tidigt på våren och den verkade torr och dränerande. När man grävde in för anslutning mot gatan konstaterade jag det stämde för det var torrt ända nere i botten där
13 svar · 6,5k läst
·
H
Hammarfall: [citat] Ja precis. Men sen väljer jag hellre ful klinkers än målad.
3 svar · 2,7k läst
TheOddOne2
TheOddOne2: 1. Golvplattor/Garagegolv kanske kan vara något? Annars kan du väl lämna betongen öppen, eller vill du kunna gå runt i strumplästen? 2. Det hänger mest på hur mycket växter du tänkte ställa in. Annars ser jag inte att det tillförs speciellt mycket fukt? Så utan växterna hade jag nog förlitat mig på självdraget.
1 svar · 2,4k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det du behöver är en avfuktare i garaget. Köp en bra och du kommer ha det lagom torrt och fint utan krångel
6 svar · 3,2k läst
·
S
Anonymiserad 231185: 4999:- för julas minsta llvp just nu....
62 svar · 9,0k läst
·
S
senmathal: När jag väl fick hem skivorna kändes det enklast att montera dom stående. Biten som fattades upp till taket blev då ganska lätt att lyfta upp. Mats
8 svar · 2,7k läst
B
Bjelkan: Nu är jag med.. tack!
6 svar · 7,1k läst
·
V
Viskarn: Bumpar den här tråden då jag sitter i samma sits. Hur gick ni till väga? Har ett varmbonat förråd med golvspånskiva som golvunderlag. Vill helst lägga in en matta för att hantera fukt och snösmältning från diverse grejer som placeras i förrådet vintertid.
4 svar · 5,6k läst
Oldboy
Oldboy: Färgen behöver du nog ta bort om klinker ska fästa. Det går fint att lägga klinker, men om fukten kommer genom betongplattan så finns det en risk att den också går igenom fogarna och ger utfällningar. Det går att måla med täta färger, men då finns det en risk att fukten går upp på väggarna.
19 svar · 24,2k läst
·
C
Chpe60: Hej,jag undrar om det är någon som har erfarenheter av dom byggsatser som finns av attefallshus på marknaden. Håkan
0 svar · 4,3k läst
K
kest: I gamla de stallarna från förr så var taken friska hos korna, men häststallarna fick ett ruttet tak. Håll tätt eller ventilera ordentligt. Hästar svettas!
5 svar · 4,5k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] The second you place a caravan or a tiny house on a plot, with the intention to live in it, you need a building permit.
5 svar · 1,4k läst
O
OlofSH: Tack för era svar! Det är nog som du säger Arne, olämplig miljö... så går det när man tar genvägar. Men idéen med plåten är mycket bra, eftersom man ändå inte ser den sidan. Så får det bli! (y)
3 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: [citat] Ja,skruva fast brädor på sidan med långa träskruvar och fyll upp med bruk.
6 svar · 2,2k läst
J
justusandersson: Snözon = var ligger huset? Tydliga längd- och breddmått på taket, taklutning liksom dimensioner på de befintliga takbjälkarna och dessas c/c avstånd behövs.
3 svar · 1,3k läst
·
Mekatronikbruno
Mekatronikbruno: Visst borde bästa/enklaste stället att bygga boden på vara på stenhällen bakom huset? Torrt, lätt att väga in grunden?
7 svar · 3,2k läst
Tomtom79
Tomtom79: Ser väl inte så farligt ut. Tanken är väl att ångtäta pappen ska förhindra fukt att vandra uppåt till isoleringen och den som väl kommer dit ska kunna ventilieras bort vid socklar. Vill ju till att man inte monterar golv och socklar så det blir tätt då. Blir det problem så är det ju reglarna och golvet som kan mögla. Väggen och plattan är döda material så visst hade det varit
1 svar · 3,3k läst
·
Fotografen
Fotografen: Tro det är tradition också, Sverige är ett trähusland. Skog har vi gott om, röj av där huset ska stå, såga upp och torka virket så har du material att starta med.
4 svar · 1,7k läst
Jesper Samuelsson
Jesper Samuelsson: [citat] Hej. Jag undrar hur färdigt resultat blev. Vi är i slutfasen på vår attefallare och trappen är inte löst ännu.. ☺️
53 svar · 42,5k läst
·
O
Olaf3: [citat] Jag tror de har gjutit redan...senast tråden uppdaterades var 2006
31 svar · 22,7k läst
P
pennybridge: Kan du ta bild på hur det ser ut monterat? jag har till skillnad från dig, problem med möss. Hus byggt 81 på gjuten platta med stående panel.
8 svar · 17,3k läst
S
saiter: Går ju regla upp golvet och isolera om du tycker att golvet är för kalt. //AA
5 svar · 4,7k läst
Mastabeaver
Mastabeaver: [citat] Hej Tog in offert på Krokom med men det kostar ungefär det dubbla. Har inget emot att betala för kvalitet men det dubbla känns lite väl mycket.
4 svar · 16,8k läst
C
cero1: Tack för tipsen, lutar mer och mer åt "färdigt" paket och att isolera det....
4 svar · 3,2k läst
S
saiter: Det kanske är läge att ordna lite luftning av tegelväggen. På en del fasadtegel-fasader fattas det fog mellan stenarna på vissa ställen. I ditt fall ställer det till med putsen, men det bästa tror jag är öppning nere och uppe. Då torkar ev fukt upp fort. //AA
2 svar · 1,2k läst
HomeboY
HomeboY: Jag förstår.. Ja personligen skulle jag nog tycka det vore ganska skönt att slippa att det rinner vatten på en när man ska gå in till förrådet :) Mitt gamla förråd som jag ska riva/renovera har inget idag och det är irriterande ;)
27 svar · 21,9k läst
·
M
Magor: Ja, då har vi haft besiktning, och som en kort sammanfattning på det hela passar besiktningsmannen avslutade ord ganska bra: ”Jag kan alltså inte godkänna entreprenaden här idag”. Han gick väldigt metodiskt tillväga och betade av moment efter moment i bodleverantörens bygganvisning som snickarna haft att rätta sig efter. Och konstaterade avvikelse på avvikelse. Han sa att det inte
86 svar · 40,7k läst
·
surris
surris: Ja. På med trekantslist och vindskivor och sen den tätande takpappen.
1 svar · 3,9k läst
·
Olahed
Olahed: Kommer ta hit proffs för att lägga kappor över, ledsnade ur när det sker sig det sista jag gjorde så då får dom städa efter amatören.
17 svar · 8,3k läst
·
Patrik Stenberg
Patrik Stenberg: [citat] Helt klart ett bra pris, men blir alltid lite nervös när jag ska köpa saker som jag har dålig kunskap om från utlandet. Ska läsa på om dom! Tack för tipset!
3 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.