2 248 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Nytt skjul på gammal betongplatta
Jag "behöver" bygga ett uthus för förvaring av en liten traktor med diverse redskap, ved, virke mm.
Har en gammal platta på ett bra ställe och tänkte ha den som golv i förrådet, cirka 7x7m.
Hur gör jag enklast och billigast för att få upp väggar? Gjuta plintar utanför den gamla plattan? Mura lecablock på plattan? Försöka fästa stolpskor i befintlig platta?
Tar tacksamt emot alla idéer och förslag
Har en gammal platta på ett bra ställe och tänkte ha den som golv i förrådet, cirka 7x7m.
Hur gör jag enklast och billigast för att få upp väggar? Gjuta plintar utanför den gamla plattan? Mura lecablock på plattan? Försöka fästa stolpskor i befintlig platta?
Tar tacksamt emot alla idéer och förslag
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vill du bygga det tätt i framtiden så är det väl enklast att mura ett varv eller två med leca runt plattan. Sen bygga väggar på det.
Vet inte varken hur plattan är gjord eller vad som finns under. Men att min lilla MF 35:a skulle orsaka bekymmer för plattans hållbarhet tror jag väl ändå inte.N niblom skrev:
Det har stått nån form av väggar runt/på plattan tidigare, finns gjutna "plintar" med typ plattjärn i på några ställen i plattan.
Ja, det är väl ett av alternativen om inte kanterna på plattan är alltför dåliga (just nu växer det gräs in över kanterna).S Stefan1972 skrev:
Räcker det med några block i hörnen och längs sidorna eller behöver det vara en hel mur? Kommer inte behöva ha det tätt i framtiden, finns tillräckligt många 100m2 som är täta redan...
Om du ska bygga direkt på plattan så behöver du angöra syll, block, mur eller vad du väljer, i den. Annars kan en påkörning med traktorn bli väldigt tråkig.
Plintar utanför känns som ett bra alternativ, då spelar det ju heller ingen roll om plattan råkar gå åt fanders.
Plintar utanför känns som ett bra alternativ, då spelar det ju heller ingen roll om plattan råkar gå åt fanders.
Klicka här för att svara