Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Mats: 45X195 är för klent. På sikt skulle jag säga att det finns en risk för att det hamnar mer och mer prylar på övervåningen. Därmed skulle jag dimensionera det hela som ett bjälklag för hus. Tittar man i lathunden https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf så hamnar man på limträ för att klara 5.4 meter. 4,2 går med 45X220 cc 40
JKrister: Håller med Andy, inga problem. Men om man inte haft gles o gips hade jag nog sidostadgat takstolen lite. Takstolar är inte särskilt stadiga i djupled
Lundvall76: Gokväll! Håller på att bygga ett garage med måtten (b*d) 8700x8100 mm. Taket blir ett pulpettak med 7 graders lutning, isolerat och med papp eller plåt. Tänkte använda reglar typ 45*220 som takbalk och skarva dom på längden. För att stötta upp dom på mitten så tänkte jag eventuellt använda en stålbalk som ligger tvärs över, den blir då 8700 mm lång. Någon som kan beräkna en
justusandersson: Jag instämmer i mycket av @Oldboys resonemang. Keep it simple. Det är olämpligt att kombinera ny grundläggning av timmerstommen med en betongplatta. Markens beskaffenhet har betydelse för vad som är möjligt. Socklar/plintar av betong som underlag för murade lecaplintar kan vara en bra idé. En betongplatta (som jag är tveksam till) bör ha isolering undertill för att inte skapa andra
DaErkiman: Det kanske skulle funka, men har ju inga andra roliga projekt nu och vill ju så gärna få bygga lite själv :D Sedan vill jag gärna ha funkis-stil, och det ser nog lite mer permanent ut än en tunna.
Står.i: Finns en bok som heter "bygga bodar från cykelskjul till friggebodar" som innehåller ett tiotal ritningar med byggbeskrivningar. Finns också på en del bibliotek. https://www.bokus.com/bok/9789153438052/bygga-bodar-fran-cykelskjul-till-friggebodar/
Pappa1986: [citat] ja, sätt med långa skruv så går det fint eller med genomgående bult men det är kanske inte möjligt.
olofh: Hur ofta går du där? Limma cellplastskiva mot golvet och klä med ngn plastmatta. Sen Tätningslist mot dörren alltså bygga en högre tröskel så att säga
Jonas Lindman: Om du ska lägga tätt på garagegolvet är det viktigt att plattan/grunden är väldränerad. Så att inte markfukt kommer in i den. Gamla villor med källargarage får inte sällan fukt i väggarna om man lägger tex Epoxy på golvet. Markfukten kunde innan Epoxy ventilera upp ur sulan. Nu så drivs den till väggarna, så man tror att huset behöver dräneras om. När verkliga problemet är
Millam85: Tack för era svar! Jag ska kolla upp det här med kommunen också såklart men ville vara så förberedd jag kan innan så jag vet vad jag kan vänta mig. Det borde inte råda något strandskydd, k-märkning eller något sådant men man vet ju aldrig. Man blir ju lite less när det blir såhär för man själv varit ärlig. Dom har ju inte brytt sig dom senaste iaf 15 år men tror nog vi ska
Bronken: 1) Hitta lämplig plats för vattenmätaren (se kommunens riktlinjer kring detta). 2) Skaffa och montera en godkänd konsoll (hållare) till mätaren. 3) identifiera och köpa lämpliga kopplingar mellan inkommande vattenrör/slang och mätar-konsollen. 4) Beroende på kunskap och tid/lust - gör 1, 2 och 3 själv eller hyr in en VVS-are. 5) Vattenmätaren brukar man "få" av
Emanjo: Tack för svar. Så du menar att man kan bygga den direkt på chassit, bara bulta fast den och sen fortsätta bygget som vanligt? Är det någon idé att lägga sån grå skumbit som man har när man bygger på betong?
MetteKson: I miljöbalken kap 7 går det att läsa vilka särskilda skäl som krävs för att bevilja dispens från strandskyddet. https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Skyddad-natur/Strandskydd/Sarskilda-skal-for-strandskyddsdispens/
klimt: [citat] Fråga din granne om detta är ok och försök komma överens. Om grannen ändå är missnöjd kan grannen anmäla det till kommunen som då gör en bedömning där man frågar dig och din granne. Utgången kan man nog inte säkert veta, beror väl på hur länge det är uppställt om det räknas som permanent eller ej. Troligen kommer kommunens utredning att ta en tid så det är
Putte 9497: Nä, grannhuset ligger en bit bort men det är prickad mark precis i tomtgräns. Jag använde befintlig platta och byggde på. Hade jag behövt gjuta ny platta hade det nog blivit avslag
Olaf3: Har du nån kompis som är elektriker så kan du be han/hon att mäta upp hur mycket ström motorn drar när du kör den
Rowah: [citat] +1 Isolera luftspalten samt tidigare föreslagna plåtvinklar i hörnen så blir det guld.
useless: [citat] Ja. Du får även göra en källarvåning under mark. Men, som sagt var, förutom att lösa de tekniska frågorna så behöver du tillstånd från kommunen om du ska riva eller ändra.
senmathal: Då jag håller på mest med bilar så vill jag ha något som det är lätt att torka upp oljan ifrån och där fungerar epoxyfärgen perfekt. Jag var väldigt glad för det senast när jag misslyckades med ett oljebyte. Jag har en sådan där platt svart balja med en försänkning som Biltema säljer som man tappar oljan rak ner i. Tyvärr missade jag att öppna luftpluggen så oljan hann inte
Oldboy: [citat] Beror på om stolparna kommer att bli utsatta för regn och snö eller inte. Blir de återkommande nedfuktade/blöta nertill så är tryckt virke bra. Annars behövs det inte. Jag är trött, och blir inte riktigt klok på hur du menar med vare sig minskat antal plintar eller tvärgående reglar. Kan du ta samma bild och markera vilka plintar du vill slippa? Hur tänker du ang de
KnockOnWood: När jag satte in motordrift på vår Car-in port ca år 2000 var det en enkel sak. Till motorn fanns det ett tillbehör i form av två enkla, ledade metallstänger, som skruvades fast i porten och kopplades ihop hed motorns "släde". Det var väldigt enkelt och billigt (= < 500 kr) att få detta tillägg.
jonaserik: [citat] Är det en stor pöl där eller är det lutningen som är fel, går det att spåra lite i betongen åt rätt håll så det bara blir en grund pöl och leva med det, i många garage blir det pölar
Keexet: Vilken rolig tråd! Jag "lever" i ett redan existerande garage och har inte haft så mycket att säga till om, men jag kan instämma i mycket som redan skrivits. När man läser här låter det som att alla har så enorma ytor och jag blir avundsjuk. Om jag någonsin i framtiden får läge att bygga nytt från grunden så ska jag ta mig till av råden i denna tråd och plocka russinen ur kakan.
Takläggare: Det är bara koppla på, stenkista har du på din tomt, vattnet från bilen kommer ändå gå dit via dräneringen, den går säkert också till stenkistan, därför den byggdes.
holmberg87: [citat] Hej! Allt blev färdigbyggt ifjol och jag har en projekttråd om hela bygget med många detaljer. Oerhört tacksam till justusandersson! Tråden är här https://www.byggahus.se/forum/threads/dubbel-carport-i-loesvirke.308582/
saiter: Bara du har tiden så kan du nog spara en del pengar. Ritning kanske går att kopiera och justera lite så de passar dina förhållande. //AA