3 183 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Bygga kallaförråd/bod till poolen
Vi ska bygga pool (hantverkare) och vi behöver ett litet förråd till pump, el etc.
Tanken är att bygga ett kallförråd till detta och inte för att vi har tummen mitt i hand men erfarenheten är begränsad kring denna typ av bygge och vill därför har tips råd...
Tanken är att bygga på plint storlek ca 2,2*1,8 eller något i den stilen. Tak skall vara sluttande från långsida till långsida.
Hur många grader skall taket luta? Finns det vinkelbeslag eller likande man kan använda för att enkelt få rätt lutning?
Finns det något bra skivmaterial som man kan använda som väggmaterial utvändigt (kan målas)? (kommer klä det sen med samma ribbor som på intill liggande plank men de blir inte tätt)
Hur gör man lättast tak? Skivmaterial och sen takpapp?
Tacksam för tips!
Tanken är att bygga ett kallförråd till detta och inte för att vi har tummen mitt i hand men erfarenheten är begränsad kring denna typ av bygge och vill därför har tips råd...
Tanken är att bygga på plint storlek ca 2,2*1,8 eller något i den stilen. Tak skall vara sluttande från långsida till långsida.
Hur många grader skall taket luta? Finns det vinkelbeslag eller likande man kan använda för att enkelt få rätt lutning?
Finns det något bra skivmaterial som man kan använda som väggmaterial utvändigt (kan målas)? (kommer klä det sen med samma ribbor som på intill liggande plank men de blir inte tätt)
Hur gör man lättast tak? Skivmaterial och sen takpapp?
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Hej, och välkommen till forumet..
Taklutningen är ju bl.a. beroende på val av yttertak. Takpapp av bra typ (ex. Trebolit Glaciär 3) kan läggas med så lite som 3° lutning. Jag skulle dock rekommendera att gå upp lite för bättre avrinning.
Övervägt att köpa någon prefabricerad bod/stuga med material klart?
Ska utrymmet vara isolerat, eller ska systemet tömmas över vintern?
Taklutningen är ju bl.a. beroende på val av yttertak. Takpapp av bra typ (ex. Trebolit Glaciär 3) kan läggas med så lite som 3° lutning. Jag skulle dock rekommendera att gå upp lite för bättre avrinning.
Övervägt att köpa någon prefabricerad bod/stuga med material klart?
Ska utrymmet vara isolerat, eller ska systemet tömmas över vintern?
GoForIt skrev:
Hej, och välkommen till forumet..
Taklutningen är ju bl.a. beroende på val av yttertak. Takpapp av bra typ (ex. Trebolit Glaciär 3) kan läggas med så lite som 3° lutning. Jag skulle dock rekommendera att gå upp lite för bättre avrinning.
Övervägt att köpa någon prefabricerad bod/stuga med material klart?
Ska utrymmet vara isolerat, eller ska systemet tömmas över vintern?
Tack för svaret!
Tänkt att tömmas över vinter så isolering hade jag tänkt slippa... tittat lite på prefab men blev osäker på om det är så mycket lättare/smidigare än lösvirke..
Vad säger du?
Börja med att kolla på https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelboden/ eller de andra exemplen på den sidan för att få grepp om grunderna. För poolpumpshus kommer du troligen vilja isolera och täta dörren för att slippa ljud från pumpen. Tänk också var du har en brunn för backspolning och tömning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden