40 677 läst ·
86 svar
41k läst
86 svar
Fackmannamässigt eller ej?
Har aldrig set någon göra på det sättet lekablocken är inte starka nog för den punktbelasttningen som plintjärnen skapar,
Stor risk att dessa kommer spricka, hade varit mer ok om syllen (Bjälklaget) låg direkt på lekablocken, fasaden kommer du få problem med då fukt kommer stiga upp i golvbjäklaget, kapillär kraften drar in vattnet i konstruktionen.. panelen skulle gått ner över bjälklaget för att få optimal vatten avrining fråga hur han har tänkt att lösa detta problem? Det jag kan rekommendera är att klä in med plåt men vore kul att höra vad han tänker sig...
Stor risk att dessa kommer spricka, hade varit mer ok om syllen (Bjälklaget) låg direkt på lekablocken, fasaden kommer du få problem med då fukt kommer stiga upp i golvbjäklaget, kapillär kraften drar in vattnet i konstruktionen.. panelen skulle gått ner över bjälklaget för att få optimal vatten avrining fråga hur han har tänkt att lösa detta problem? Det jag kan rekommendera är att klä in med plåt men vore kul att höra vad han tänker sig...
Produkter som diskuteras: "plintjärnen"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Har en Jabo Smara och panelen går även på den bara några centimeter (5?) över syllen. Personligen tror jag det är struntprat att syllen kommer ruttna och att kapilläreffekten kommer dra upp fukt i panelen och förstöra den med. Min bod har stått i 7-8 år nu och varken syllen eller panelen visar några som helst tecken på fuktskador. Men det är klart, jag oljade in hela golvbjälklaget och lade plast på marken under innan bygget fortsatte. Så länge det är öppet under så fukt har en chans att torka ut emellanåt tror jag inte det är något problem. Men det är svårt att olja in något nu...
Lecan däremot... Wow.
Nä, där får chefen fasen ta ett snack med snickaren och naturligtvis åtgärda utan kostnad för dig. Samt ta en ordentlig titt på fakturan. den är ju helt åt h----e. 
Lecan däremot... Wow.
Nej, det är inte struntprat, ska man göra rätt så ska panelen gå nedanför syllen. 7-8 års livslängd är ingenting, personligen bygger jag för 50+ år, och då ska man nog göra allt för att ha så stora marginaler som möjligt mot skador på syllen ...T ToRy skrev:Har en Jabo Smara och panelen går även på den bara några centimeter (5?) över syllen. Personligen tror jag det är struntprat att syllen kommer ruttna och att kapilläreffekten kommer dra upp fukt i panelen och förstöra den med. Min bod har stått i 7-8 år nu och varken syllen eller panelen visar några som helst tecken på fuktskador
Och att det är en prefabricerad bod spelar ingen roll, det är ingen garanti för att konstruktionen är korrekt.
Och att "droppnäsa" saknas på panelen är nog typ standard idag på nya trähus, men så kommer dom också åka på att byta panel i förtid, alternativt extremt ofta målande av ändträet.
John Smith skrev:
Nej, det är inte struntprat, ska man göra rätt så ska panelen gå nedanför syllen. 7-8 års livslängd är ingenting, personligen bygger jag för 50+ år, och då ska man nog göra allt för att ha så stora marginaler som möjligt mot skador på syllen ...
Och att det är en prefabricerad bod spelar ingen roll, det är ingen garanti för att konstruktionen är korrekt.
Och att "droppnäsa" saknas på panelen är nog typ standard idag på nya trähus, men så kommer dom också åka på att byta panel i förtid, alternativt extremt ofta målande av ändträet.
Jag får hålla med John Smith i det här fallet.John Smith skrev:
Nej, det är inte struntprat, ska man göra rätt så ska panelen gå nedanför syllen. 7-8 års livslängd är ingenting, personligen bygger jag för 50+ år, och då ska man nog göra allt för att ha så stora marginaler som möjligt mot skador på syllen ...
Och att det är en prefabricerad bod spelar ingen roll, det är ingen garanti för att konstruktionen är korrekt.
Och att "droppnäsa" saknas på panelen är nog typ standard idag på nya trähus, men så kommer dom också åka på att byta panel i förtid, alternativt extremt ofta målande av ändträet.
Jag har precis bytt panel på mina stugor hemma som hade ruttnat i ändträt. Problemet verkade vara att det inte fanns någon droppkant plus att panelen låg kloss an mot syllen/balkarna. Min snickarvän sa att det bästa är om man bygger på ett spikläkt så att panelen kommer utanför balken.
Andra omständigheter än syll och panel kan så klart inverka. Ser man på bilden ovan så tolkar jag den som att bjälklaget ligger ganska nära marken, och det ser ut som att trädäcket legat näst intill kloss an mot fasaden (tänker då på den grå randen längst ner på panelen...) Detta har säkert "samarbetat" med att panelen saknat droppnäsa och legat kloss an mot syllen för att påskynda förfallet. Personligen skulle jag tro att det att panelen legat kloss an mot syllen och att det inte varit tillräckligt ventilerat varit den stora boven i det där dramat... Just den detaljen med panelen mot syllen har jag faktiskt inte tänkt på med min bod. Får kolla det. Inte för att jag kan göra så mycket åt det nu iofs... 
Sen kan man naturligtvis alltid göra mer eller mindre för att förlänga eller förkorta livslängden på saker och ting. I mitt fall tyckte jag att en prefab byggsats för 20 papp var ett bra val. Hade jag velat vara säker på att inte behöva byta panel inom 20 år hade jag kunnat slänga ut det dubbla eller tredubbla.
Hur som så handlar det ju mer om att TS:s snickare inte gjort något fel med panelen.
Sen kan man naturligtvis alltid göra mer eller mindre för att förlänga eller förkorta livslängden på saker och ting. I mitt fall tyckte jag att en prefab byggsats för 20 papp var ett bra val. Hade jag velat vara säker på att inte behöva byta panel inom 20 år hade jag kunnat slänga ut det dubbla eller tredubbla.
Hur som så handlar det ju mer om att TS:s snickare inte gjort något fel med panelen.
Vad är det för bagare som har varit hos digM Magor skrev:Hejsan!
Tänkte be om råd. En snickare jag anlitat har rest en friggebod åt mig.
Först satte han plintar som blev helt misslyckade och alla utan tre fick dras upp igen. Sedan grävde han istället till berget, fäste armering, fyllde hela hålet med cement och placerade lecablock på toppen. Se bild.
[bild]
Dessa sticker nu en bra bit utanför fasaden på båda långsidor och ena kortsidan. Vidare har han använt två av de misslyckade plintarna som också sticker utanför fasadlinjen. Han har också lämnat kvar en plint som inte fyller någon funktion. (Se bild)
[bild]
Är detta att betrakta som fackmannamässigt gjort enligt er bedömning. Och hur skulle ni vilja att de åtgärdade för att ni skulle vara nöjda?
En fråga till. Tar det 16 timmar att lägga ett råsponttak som mäter 6x4 meter?
Hjälp!
Tack.
Ja, då har vi haft besiktning, och som en kort sammanfattning på det hela passar besiktningsmannen avslutade ord ganska bra: ”Jag kan alltså inte godkänna entreprenaden här idag”.
Han gick väldigt metodiskt tillväga och betade av moment efter moment i bodleverantörens bygganvisning som snickarna haft att rätta sig efter. Och konstaterade avvikelse på avvikelse.
Han sa att det inte är hans uppgift att berätta hur snickaren ska gå tillväga för att åtgärda bristerna men gav rådet att lyfta hela huset och börja om från början.
Så alla som haft invändningar här på forumet mot konstruktionen har ju haft rätt.
Nu måste jag således besluta mig för om jag ska låta dem åtgärda alla brister eller få till ett avslut (och ekonomisk förlikning) och låta någon annan göra det. Mitt förtroende för snickarna är ju inte skyhögt. Om man säger.
Jag har ju dessutom invändningar mot fakturan som jag bett att få specificerad gällande timmar och vilka ”monteringsmoment” timmarna avser. Den har inte kommit än.
På listan ”Saker jag ångrar i livet” kommer anlitandet av dessa snickare ganska högt upp.
Tack åter för synpunkter och råd.
PS Gällande panelen som blev omdiskuterad här så är det inget snickaren har ansvar för utan den ser ut på det viset från leverantören.
Han gick väldigt metodiskt tillväga och betade av moment efter moment i bodleverantörens bygganvisning som snickarna haft att rätta sig efter. Och konstaterade avvikelse på avvikelse.
Han sa att det inte är hans uppgift att berätta hur snickaren ska gå tillväga för att åtgärda bristerna men gav rådet att lyfta hela huset och börja om från början.
Så alla som haft invändningar här på forumet mot konstruktionen har ju haft rätt.
Nu måste jag således besluta mig för om jag ska låta dem åtgärda alla brister eller få till ett avslut (och ekonomisk förlikning) och låta någon annan göra det. Mitt förtroende för snickarna är ju inte skyhögt. Om man säger.
Jag har ju dessutom invändningar mot fakturan som jag bett att få specificerad gällande timmar och vilka ”monteringsmoment” timmarna avser. Den har inte kommit än.
På listan ”Saker jag ångrar i livet” kommer anlitandet av dessa snickare ganska högt upp.
Tack åter för synpunkter och råd.
PS Gällande panelen som blev omdiskuterad här så är det inget snickaren har ansvar för utan den ser ut på det viset från leverantören.
Klicka här för att svara
