Jag har ett nybyggt garage är jag precis har satt in ett enkelt värmeelement på 2000 w. Ett sånt där billigt vitt konvektorelement. Jag tycker dock att det står och går alldeles för mycket i förhållande till isolering och utetemp. 10 grader i garaget och 5-7 grader ute. Det känns som att det skulle gå oavbrutet om det var 5 grader minus och det har jag inte råd med,

Garaget är byggt enligt fäljande.
60 M2 och 3,5 m takhöjd
Väggar 145 mm Rckwool skivor
Taket 170 mm Rockwool skivor.
Ytterväggar är väl vindskyddade med vindduk fästa med trälister.
Rejält tilltagen takfotsventilation med vindavledare.
Jag har efter mycket funderande och läsande valt bort plast i väggar och tak då jag inte tänker ha mer än 10 grader grundvärme. Det tycker dock inte finnas någon konsensus i frågan.

Mina funderingar
Jag har ännu inte satt upp några skivor i väggar och tak. Vandrar värmen genom isoleringen om det inte finns ett någorlunda lufttätt skikt? Fungerar gipsskivorna som lufttätningen även om det är 45 mm luftspalt till isoleringen.

Jag har varit så noga som möjligt med isolerskivorna men det är svårt att få allt helt dikt i skarvarna. Men jag tror att det är så bra det kan bli med ett undantag. Jag använde Plywood istället för spikplåtar till takstolarna. Jag märker att det blir en liten glipa närmast plywooden.

Jag har två takskjutportar med 4 cm isolering. Det känns som att dessa är energitjuvar men svårt att göra så mycket åt. Ett garage utan portar är ju inte så stor nytta med. Jag köpte dom begagnade men i bra skick och det är väl inte mer isolering in nya.

Jag har funderat på att plussa på med isolering på vinden. Då med rulle för att få så lite skarvar som möjligt. Kanske med papp på ena sidan. Den skulle väl ta bort eventuella glipor och minska köldbryggorna från underramarna.

Tacksam för lite input och idéer.

/Mats

S senmathal skrev:
Jag har ett nybyggt garage är jag precis har satt in ett enkelt värmeelement på 2000 w. Ett sånt där billigt vitt konvektorelement. Jag tycker dock att det står och går alldeles för mycket i förhållande till isolering och utetemp. 10 grader i garaget och 5-7 grader ute. Det känns som att det skulle gå oavbrutet om det var 5 grader minus och det har jag inte råd med,

Garaget är byggt enligt fäljande.
60 M2 och 3,5 m takhöjd
Väggar 145 mm Rckwool skivor
Taket 170 mm Rockwool skivor.
Ytterväggar är väl vindskyddade med vindduk fästa med trälister.
Rejält tilltagen takfotsventilation med vindavledare.
Jag har efter mycket funderande och läsande valt bort plast i väggar och tak då jag inte tänker ha mer än 10 grader grundvärme. Det tycker dock inte finnas någon konsensus i frågan.

Mina funderingar
Jag har ännu inte satt upp några skivor i väggar och tak. Vandrar värmen genom isoleringen om det inte finns ett någorlunda lufttätt skikt? Fungerar gipsskivorna som lufttätningen även om det är 45 mm luftspalt till isoleringen.

Jag har varit så noga som möjligt med isolerskivorna men det är svårt att få allt helt dikt i skarvarna. Men jag tror att det är så bra det kan bli med ett undantag. Jag använde Plywood istället för spikplåtar till takstolarna. Jag märker att det blir en liten glipa närmast plywooden.

Jag har två takskjutportar med 4 cm isolering. Det känns som att dessa är energitjuvar men svårt att göra så mycket åt. Ett garage utan portar är ju inte så stor nytta med. Jag köpte dom begagnade men i bra skick och det är väl inte mer isolering in nya.

Jag har funderat på att plussa på med isolering på vinden. Då med rulle för att få så lite skarvar som möjligt. Kanske med papp på ena sidan. Den skulle väl ta bort eventuella glipor och minska köldbryggorna från underramarna.

Tacksam för lite input och idéer.

/Mats
Släng ut elementet och köp en luft-luft värmepump.
Känns som en betydligt bättre idé än att kludda med mer isolering

• Gilla
crazytok och 2 till
  • Laddar…
P
Ja, 2000w är alldeles för lite i så stor lokal.

• Gilla
Stingray468 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Värmer mitt garage på 35 kvm med en liten byggfläkt (650w) 16-17 gr .
Takhöjd på högsta punkt 3,82 m , 200 mm isolering i väggar och 290 mm i taket . Diffusionstät plast i tak / väggar. Minimal ventilation.
Tror ditt problem är att varma luften i garaget försvinner ut genom isoleringen , du måste få det lufttätt .

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Låter som klent med isolering i taket. Jag hade lätt lagt ner några tusenlappar till för mer isolering där.
Vad har du för isolering under plattan? Inte för att det går att ändra nu, men för informationens skull.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Elementet räcker till och värmeförlust och energibehov är ju detsamma oavsett hur man tillför energin. Det är nog så att värmen tar sig igenom isoleringen. Då är frågan om gipsskivor med väl spacklade skarvar räcker för lufttätning. Jag har 45x45 som glespanel så det blir ju en luftspalt där luften kan cirkulera ändå. I väggarna däremot kommer skivorna direkt mot isoleringen.

/Mats

Jag har 20 cm frigolit under plattan så det ska väl fungera. Jag har även dragit slang för golvvärme men det lär ju snarare öka energibehovet. Möjligen kan man ha lite svalare med varmt golv.

/Mats

Fantastiskt forum där man får så många svar så snabbt :) Det är värdefullt att testa sina funderingar med andras erfarenhet.

Tanken har väl hela tiden vari att öka isoleringen i taket men jag tycker ändå att elementet går ofta med tanke på att det är så varmt ute och att jag har bara 10 grader inne. När jag varit där så har väl elementet varit igång ungefär halva tiden.

Jag tänkte först även regla upp på väggarna för 45 mm till men snickarna tyckte det var onödigt om jag inte skulle ha varmare.

/Mats

Jag har tre reflektioner. För det första. Det måste vara tätt. Finns det springor i isoleringen och dessa går helt igenom så att luft kan strömma ut kommer förbrukningen då att öka markant. Det räcker långt med gipsskivor på insidan för att förbättra här. Se bara till att täta skarvarna och hörnen på skivorna. Tjockare isolering är bra. Men om du skall ha full nytta av den måste det vara tätt.

För det andra. Hur har du mätt förbrukningen? Är det bara att elementet varit varmt när du känt på det så tycker jag att du skall skaffa en elmätare för att få ett mer tillförlitligt resultat.

För det tredje. 2000W är lite för en så stor lokal.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S senmathal skrev:
Möjligen kan man ha lite svalare med varmt golv.
Den springande punkten här blir ju "Hur varmt golv?" Om du skall ha 10º i rummet kommer golvet att hålla en temperatur på någon eller ett par grader mer. Är ett 12º varmt golv varmt? Givetvis varmare än 9º som det kanske blir utan golvvärme. Men inte varmt nog för att upplevas som varmt när man går på det.

P
Med den storleken på lokal och element blir det 10w/kubikmeter,det är def lite!

Jag instämmer helt med vad som tidigare nämnts; sätt in en 5-6' kronors luft/luft pump. Egeneffekten är mindre än hälften av ditt 2000 W element och uteffekten är mer än dubbelt. Och du får bra rörelse på luften där inne m h a fläkten. Men givetvis måste du bygga klart garaget om du vill få en energieffektiv byggnad.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har tre reflektioner. För det första. Det måste vara tätt. Finns det springor i isoleringen och dessa går helt igenom så att luft kan strömma ut kommer förbrukningen då att öka markant. Det räcker långt med gipsskivor på insidan för att förbättra här. Se bara till att täta skarvarna och hörnen på skivorna. Tjockare isolering är bra. Men om du skall ha full nytta av den måste det vara tätt.

För det andra. Hur har du mätt förbrukningen? Är det bara att elementet varit varmt när du känt på det så tycker jag att du skall skaffa en elmätare för att få ett mer tillförlitligt resultat.

För det tredje. 2000W är lite för en så stor lokal.
Jag börjar mer och mer ana är att det är otätheter i isoleringen som är det största problemet just nu. Plus att själva isolering släpper igenom mer värme om det inte är lufttätt. Är det det som kallas för konvektion? Det är ju lite sent att få upp något vindtätt nu förutom skivorna men det kanske räcker långt med omsorgsfullt satta och tätade skivor. Sedan om man lägger mer isolering på vinden omlott i skarvarna borde det ju göra sitt till. Det som skulle gå att gör är att dra in en vindtät duk mellan gles och isolering och häfta till underramarna. Det skulle ju inte bli diffusionstätt i skarvarna men ganska lufttätt. Det skulle nog inte vara så svårt men kanske inte värt det. Jag gissar att man då bör välja något diffusionsöppet.

När det gäller förbrukning har jag bara konstaterat hur ofta elementet är tillslaget men en elmätare står på inköpslistan. Det är lampor som tänds på elementet när det är på så det är lätt att se. Jag har bara observerat när jag varit där.

Nej 2000 W räcker inte men det är bara tillfälligt och nu räcker det.

A Avemo skrev:
Den springande punkten här blir ju "Hur varmt golv?" Om du skall ha 10º i rummet kommer golvet att hålla en temperatur på någon eller ett par grader mer. Är ett 12º varmt golv varmt? Givetvis varmare än 9º som det kanske blir utan golvvärme. Men inte varmt nog för att upplevas som varmt när man går på det.
Nej golvet kommer inte att kännas varmt men inte lika kallt som utan golvvärme. Dom som har det verkar vara nöjda. I alla fall dom jag pratat med. Men nu är jag ju inte låst till golvvärmen men möjligheten finns.Kostnad var inte heller så särskilt stor att dra i slangen.

Mvh Mats

Nu går man ju sällan barfota i garaget, så att golvet är "varmt" spelar mindre roll för komforten. Det är väl om du ligger mycket under bilen och grejar.

Hur ser det ut kring portar och dörrar/fönster? Är det tätt här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.