Efter flera års förseningar (tillökning i familjen) så ska jag börja med mitt nya uthus nu till våren, jag håller just nu på att slutföra ritningarna för bygglovet. Uthuset blir 6 x 8,4 meter utvändigt mått och skall rymma ett "mini pannrum" och en snickarbod. Det blir gjuten platta, lättbetong i väggarna (300 mm) och saxtakstolar för att få lite extra takhöjd.

Sotaren säger att det måste finnas en sluss mellan snickarboden och pannrummet (samma regler som garage) och jag har ritat ett förslag som jag tror är optimalt (dvs så liten del som möjligt till pannrumet) men efterlyser lite input nu innan bygglovet ska in i slutet av månaden om jag tänkt fel någonstanns eller om det finns en bättre lösning.

N
Hej
Jag har fått fram att det har att göra med BBR 10 och det har med brandsäkerhet att göra. Återkommer.

N
Det sker två prövningar i en byggprocess. Den första är en prövning enligt Pbl det heter Bygglov. Vad gäller bygglov är att det som är på utsidan som regleras. Det betyder avståndet till andra hus, vad står i detaljplan och planbestämmelser. Går det här att genom föra och min första fråga till dig är om du tänkt igenom det här. Sedan vad gäller detaljgranskning av ritning så ser man snabbt att dörrar saknas. Man vill veta hur de svänger, inåt eller utåt samt vilka öppningsmått de har. En rullstolsburen skall kunna komma ut och in.

Därefter kommer en teknisk granskning där du som sökande ibland ombeds lämna in en teknisk beskrivning eller en ritning på platta / genomskärning av vägg eller dyligt. Vad gäller de tekniska kraven så vet sotararen vad som gäller för pannrum. Efter läsning i BBR10 fann jag att det finns två typer av slussar, luftsluss eller brandsluss och skillnaden mellan dem är att brandslussen skall ha brandklass EI60 . Pelletsförrådet som anges med 500l bakom pannrummet kommer säkert att ställa högre krav på den väggen som är bakom pannan. I paragraf 5:66 står det att Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet skall utformas som egen brandcell. Vad detta betyder är jag osäker på.

Men om vi backar ett steg igen. Har du redan granskat ritningen efter regler i Pbl? De regler som reglerar kraven på utseende och rummens storlek, dörrar och tillgänglighet? I så fall är dina dörrar felritade för inte kan det vara skjutdörrar?
Länk till BBR 10

https://rinfo.boverket.se/BBR/PDF/2002-19BBR10.pdf

N Nylenskavillan skrev:
Det sker två prövningar i en byggprocess. Den första är en prövning enligt Pbl det heter Bygglov. Vad gäller bygglov är att det som är på utsidan som regleras. Det betyder avståndet till andra hus, vad står i detaljplan och planbestämmelser. Går det här att genom föra och min första fråga till dig är om du tänkt igenom det här. Sedan vad gäller detaljgranskning av ritning så ser man snabbt att dörrar saknas. Man vill veta hur de svänger, inåt eller utåt samt vilka öppningsmått de har. En rullstolsburen skall kunna komma ut och in.

Därefter kommer en teknisk granskning där du som sökande ibland ombeds lämna in en teknisk beskrivning eller en ritning på platta / genomskärning av vägg eller dyligt. Vad gäller de tekniska kraven så vet sotararen vad som gäller för pannrum. Efter läsning i BBR10 fann jag att det finns två typer av slussar, luftsluss eller brandsluss och skillnaden mellan dem är att brandslussen skall ha brandklass EI60 . Pelletsförrådet som anges med 500l bakom pannrummet kommer säkert att ställa högre krav på den väggen som är bakom pannan. I paragraf 5:66 står det att Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet skall utformas som egen brandcell. Vad detta betyder är jag osäker på.

Men om vi backar ett steg igen. Har du redan granskat ritningen efter regler i Pbl? De regler som reglerar kraven på utseende och rummens storlek, dörrar och tillgänglighet? I så fall är dina dörrar felritade för inte kan det vara skjutdörrar?
Länk till BBR 10

[länk]
Tack för svar :)

Efter att jag läst ditt svar så inser jag att min skiss har en mångd brister...

1: Det som är utritat utanför "pannrummet" är två ackumulatortankar på 500 L och inte pelletsförråd
2: Pelletspannan har ett inbyggt föråd på 150 kg och kommer fyllas på med småsäckar så inget bulk fårråd.
3: Dörrarna är inte utridade korrekt på skissen, har hoppad över hur de öppnas men måtten uppfyller tillgänglighetskraven.
4: Alla dörrar utom den från lilla hallen in till snickarboden kommer att gå utåt.
5: Brandklassen till pannrummet blir REI 180 på väggarna (lättbetong och EI120 på dörren (klassad ståldörr)

N
Hej
Jag har satt in ritningen i ett program för att få fram mått, och jag ser att ytterdörren verkar bra ritad nu. Om du vill kan du redan nu starta ett bygglovärende, och om du vill arbeta på det själv så kan du fortsätta.

Vet du om du bor inom ett detaljplanerat område eller utanför?
Är det platta på mark?

• Ritning av husplan med måttangivelser, innehållande en ytterdörr och två rum med storlekar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta den vänstra murade väggen ett par meter längre in i huset så att den kan fungera som brandvägg. Då blir det ett samlat utrymme för pannan och acktankar som kan få en enklare regelvägg utåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.