Rabbithole
Rabbithole: Låt det vara tills budget finns då, eller bygga en carport som jag visade
6 svar · 6,6k läst
·
S
S0L0: [citat] Rev ner hela väggen, allt det ser bra ut bakom :) Den ständiga fukten var boven Passar på och riva hela rummet och isolera/gispsa istället för att enbart ta taket.
6 svar · 2,1k läst
·
K
knegolf: Tack för tipset. Det ser absolut ut att vara ett gångbart alternativ.
2 svar · 1,4k läst
P
Per i Hamrånge: [citat] Nja, de är nog inte avsedda för inomhus bruk. Men jag tänkte garage. Luktar inte något, men det kanske finns emissioner ändå. Du får fråga i fackhandeln.
6 svar · 2,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi hyrde en vinter i Roslagen en timmerstuga, ca 50 kvm utan isolering vare sig ut- eller invändigt. Det var en av de värsta vintrarna på många år. Det var inga problem att hålla värmen, fanns en insats i öppna spisen. Sovrummet hade elradiator och var lite isolerat. Visst, elräkningen var hög,ca 4000 för den kallaste månaden. Men det är ändå vansinnigt mindre än kostnaden för er
52 svar · 12,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Tyvärr. Jag tror att 400kkr är helt orimligt lågt för det som du vill bygga. Har läst om någon enstaka person som lyckats, men det är nog de lyckliga undantagen. Men kanske du hör till de personerna.
6 svar · 3,0k läst
P
Peter_Bromma: hur illa är det med höjden idag? om några cm extra gör att det blir för lågt? funderar om du behöver snarare fixa det med? men med mer marginal. Hur ser hela konstruktionen ut? ngn ritning eller bild?
1 svar · 1,3k läst
L
loppan_loppanson: Tack Mats! Har klättrat upp och skurat rent taket idag och inspekterat närmare. Det verkar som att fukten gått in vid skruvarna i kantskarven, som någon tidigare försökt tejpa över. I övrigt är taket i fint skick. Jag tror efter en del funderande att det blir punkttätningar runt kanterna. Det blåser en del där jag bor så är lite rädd för att ’yttertak’ som bara är limmat
2 svar · 1,4k läst
M
MetteKson: [citat] Nya regeln för Attefall börjar gälla 1 mars, och det är endast komplementbostadshus som får vara 30 kvm. Jag vet att många gått och väntat på att kunna bygga större garage, men tyvärr. :( Så här beräknar du BYA på en carport (förutsatt att taksprånget inte överstiger 0,5 meter) [bild]
7 svar · 8,0k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Riktigt snyggt.. Har du dubbdäck på vintern? Tänkte hur snygg klinkerna blir efter ett antal vintrar. Går ju köpa skydd har jag sett.
37 svar · 31,0k läst
·
H
Henrik-Wessman: Nej de måste jag sala rätt nu innan vinkeljärnen monteras. Sen hoppas ja att de blir kalas (y)
8 svar · 2,0k läst
E
Elitost: [citat] Avsikten verkar snarare vara att undvika att skärmtak ska användas som små skjul, eftersom de skriver "exempelvis väderskydd för cyklar eller som vedskjul". Jag tolkar det inte som fordonsförvaring är vad man vill komma åt, utan snarare mindre lösningar enbart för förvaring.
16 svar · 17,5k läst
Oldboy
Oldboy: Jag har även sett siffror/gränsvärden på styvt 80%, så det är nog en lite flytande gräns. Gissningsvis beror det på vad som avses med långvarig. Det kan innebära t ex 1, 3, eller 6 månader, eller kanske 1 år. Beror på hur undersökningen är gjord etc. Sedan har Åsa en poäng med att runtomliggande ytor ofta kan vara kallare, och att mätstället kanske inte är 100% representativt
17 svar · 11,6k läst
Gunhill
Gunhill: Tack för svaret! Då kör jag på det!
2 svar · 1,2k läst
B
BosseHansson: Blir de inte jobbigt att fördela vikten ut på väggarna när hela gaveln skall ta en sidans last ute på ytterväggarna? Kanske är lugnt, men de var min spontana tanke.
4 svar · 1,5k läst
·
SlamFreddan
SlamFreddan: [citat] Eksjöhus, köpte byggsats och totalentreprenad 50m2 dubbelport. 400 000 :- ink moms. Vi tyckte de lät SVINDYRT när vi beställde men ville ha en total lösning och tänkte att de får väll kosta lite extra men slippa krångel. När jag läser svaren här verkar de inte vara så farligt
20 svar · 5,1k läst
·
M
MetteKson: Jag skulle säga att en bygganmälan krävs och att du sedan måste invänta startbesked innan du får börja (annars kan du få sanktionsavgifter).
3 svar · 1,2k läst
V
vectrex: [citat] Att gräva ned plast i marken under huset verkar bara dumt. I värsta fall blir det en bassäng under huset och i bästa fall är det bara helt onödigt.
12 svar · 4,5k läst
S
strom_robert: [citat] Tjena. Har du denna ritning i god upplösning (typ pdf-dokument)? Skulle vilja kopiera denna när jag ska bygga mina takstolar.. /Robert
25 svar · 16,0k läst
·
F
Finndjävel: [citat] Det får skattebetalarna och byggnadskontoret ta som lärpeng. Då kanske de stiftar bättre lagar nästa gång. Lagar som är tänkta att hjälpa sina medborgare snarare än stjälpa. Att tjänstemän missbrukar makt beror på att lagstiftningen tillåter det.
43 svar · 17,2k läst
H
Hobbyson: Jag fick ett pris på 80/90 tkr då arbetet är svårt. Mitt hus är T format med tillbyggd förstuga. Det blir många pannor som ska kapas i olika vinklar. Därav det höga priset. Men frågan kvarstår om det funkar och håller 20-30 år genom att måla taket för 29000:- inkl rotavdrag.Tack för ditt svar. Det är ett tungt jobb att fixa själv och min rygg fixar inte tunga lyft. Mvh Lasse
2 svar · 882 läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Om en takpanna skadas eller hamnar på sniskan har du inget som stoppar väta :thinking:
8 svar · 2,1k läst
mexitegel
mexitegel: Isåfall är det kondensväv som ska användas.
29 svar · 11,4k läst
·
G
Gotag: [citat] Ursäkta sent svar, inte så aktiv här och har nog inte fått notifiering till mailen. Jag har inte kommit vidare, ligger på is för tillfället. "Min" byggnadsnämnd behövde inte brandskyddsbeskrivning för startbesked, utan nöjde sig med en rad i föreslagen kontrollplan om att jag följer reglerna i BBR. Hindrar såklart inte att de eller räddningstjänsten kan ha åsikter vid
5 svar · 10,9k läst
·
S
saiter: Hur mycket pengar har du för detta projekt ?? Du behöver ju bygglov så då är det nog lika bra att koppla in en byggnadsingenjör direkt. //AA
2 svar · 2,7k läst
A
AntonAnimalen: [citat] Blir nog 6 st upplagspunkter, fundera på att både använda plint och lecablock, lite berg ivägen på vissa ställen.
17 svar · 6,2k läst
T
Takläggare: [citat] Nu brukar kranarna kunna ta sig fram på dom flesta ställen, dom svänger med alla hjulen, vi har haft in Havator på dom flesta trånga gator och ställen. Problemet är tyngden bilen har, 20 ton för en kranbil att lyfta boden, dom flesta garage infarter är inte gjorda för dessa axeltryck bilen har, vi brukar få kolla upp broar /vägar och allt innan vi räknar på ett jobb som är
11 svar · 5,7k läst
·
Lisa C
Lisa C: [citat] Hur blev det, är ni nöjda? Vad landade det på i pris och med vilken tillverkare?
12 svar · 3,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Kan nog inte riktigt svara på om det är dyrt eller inte. Beror på i vilka material och utseende du ska ha. En grundplatta kostar en del, den kanske måste vara extra tjock och armerad pga dina maskiner. Men det är ju ett helt hus du ska bygga med en lägenhet på över 100 kvm. Även fast lägenheten är inredd är väl allt som VA och el draget upp till lägenheten. Tänker man så, så
5 svar · 7,2k läst
Rickard.
Rickard.: Menade om du provar med självtäck och det oturas så det skadas av vinden så du måste ändå måste köpa ett svetsat tak (eller annat).
6 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.