Hej

Jag går i funderingar att byta portar på min maskinhall till bättre slagportar. Idag är det 2 hemmabyggd enkla skjutdörrar på 5x3.2 meter på långsidan. Jag vill få dit 3 stycken 3×3 slagportar. Idag hålls takstolarna uppe ovanför portarna med 2 stora I balkar som står på 4 kapade trädstammar. Dvs ingen beräkning gjord av byggaren.

Hur ska jag räkna för att veta vad som krävs?
Vägghöjden 3,5m, taklutning 12grader, fackverkstakstolar av ww typ.

Man behöver veta husets bredd för att räkna ut taklasten. c/c avståndet mellan takstolarna är också intressant.

J justusandersson skrev:
Man behöver veta husets bredd för att räkna ut taklasten. c/c avståndet mellan takstolarna är också intressant.
Takstolarna är på cc1000 och måtten är 10m djupt och 20 meter långt.

Om spännvidden på balken är 9 meter behöver du en HEA 320. Den väger knappt 900 kg och kostar ca 22 000 kr inkl moms.

J justusandersson skrev:
Om spännvidden på balken är 9 meter behöver du en HEA 320. Den väger knappt 900 kg och kostar ca 22 000 kr inkl moms.
Men portarna sitter inte bredvid varandra. Portarn är 3 meter breda vardera och kommer fördelas på väggen som är 20m. Är det ändå minst HEA 320 som behövs?

Det är 1, max 2 takstolar som behöver växlas av per port.

Nej, om portarna fördelas över hela ytan så att balken får stöd mellan varje port, räcker det med mycket klenare balk. HEA 140 räcker gott.

J justusandersson skrev:
Nej, om portarna fördelas över hela ytan så att balken får stöd mellan varje port, räcker det med mycket klenare balk. HEA 140 räcker gott.
Tack. Den var betydligt billigare på min lokala stålhandlare. 4600 + moms för 12 meter låter överkomligt.

Det är ett mycket bra pris!

Det lönar sig att leta lite, fick tag i 12 meter för 3800 ink moms! Och då kapade de upp dem åt mig.

Långa metallbalkar fastsäkrade i flak av släpvagn, förberedda för lastning eller leverans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska förankra de i väggen på bästa sätt.

Tursamt! Tänk bara på att stålet har en annan längdutvidgning än trä. Det måste kunna röra sig i längdled.

Funderar lite på vart i väggen man bör placera balken. Jag ser 3 möjliga senarion men osäker på vilken som är rätt.

Schematisk illustration av tre olika scenarier för placering av en balk i en väggstruktur med stödreglar.
Skapa konto
1

Illustration av en vägg med tre alternativa positioner för en balk, understödd av vertikala reglar.
Skapa konto
2

Schematisk illustration av en väggsektion med stående reglar och tre positioner för en balk ovanför en dörröppning.
Skapa konto
3

Tänker mig ha 2st 145x45 på varje sida för att hålla upp balken. Hur fäster jag balken på de stående reglarna eller låter man den ligga "flytande"?

Principiellt ska balken ligga så lågt som möjligt så att pelarnas längd reduceras. Der räcker med en regel på lågkant närmast portöppningen. Balken bör ligga flytande och låsas i sid- och höjdled med hjälp av någon sorts byglar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.