Hej
Jag går i funderingar att byta portar på min maskinhall till bättre slagportar. Idag är det 2 hemmabyggd enkla skjutdörrar på 5x3.2 meter på långsidan. Jag vill få dit 3 stycken 3×3 slagportar. Idag hålls takstolarna uppe ovanför portarna med 2 stora I balkar som står på 4 kapade trädstammar. Dvs ingen beräkning gjord av byggaren.
Hur ska jag räkna för att veta vad som krävs?
Vägghöjden 3,5m, taklutning 12grader, fackverkstakstolar av ww typ.
Jag går i funderingar att byta portar på min maskinhall till bättre slagportar. Idag är det 2 hemmabyggd enkla skjutdörrar på 5x3.2 meter på långsidan. Jag vill få dit 3 stycken 3×3 slagportar. Idag hålls takstolarna uppe ovanför portarna med 2 stora I balkar som står på 4 kapade trädstammar. Dvs ingen beräkning gjord av byggaren.
Hur ska jag räkna för att veta vad som krävs?
Vägghöjden 3,5m, taklutning 12grader, fackverkstakstolar av ww typ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man behöver veta husets bredd för att räkna ut taklasten. c/c avståndet mellan takstolarna är också intressant.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om spännvidden på balken är 9 meter behöver du en HEA 320. Den väger knappt 900 kg och kostar ca 22 000 kr inkl moms.
Men portarna sitter inte bredvid varandra. Portarn är 3 meter breda vardera och kommer fördelas på väggen som är 20m. Är det ändå minst HEA 320 som behövs?J justusandersson skrev:
Det är 1, max 2 takstolar som behöver växlas av per port.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, om portarna fördelas över hela ytan så att balken får stöd mellan varje port, räcker det med mycket klenare balk. HEA 140 räcker gott.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ett mycket bra pris!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tursamt! Tänk bara på att stålet har en annan längdutvidgning än trä. Det måste kunna röra sig i längdled.
Funderar lite på vart i väggen man bör placera balken. Jag ser 3 möjliga senarion men osäker på vilken som är rätt.
1
2
3
Tänker mig ha 2st 145x45 på varje sida för att hålla upp balken. Hur fäster jag balken på de stående reglarna eller låter man den ligga "flytande"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänker mig ha 2st 145x45 på varje sida för att hålla upp balken. Hur fäster jag balken på de stående reglarna eller låter man den ligga "flytande"?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Principiellt ska balken ligga så lågt som möjligt så att pelarnas längd reduceras. Der räcker med en regel på lågkant närmast portöppningen. Balken bör ligga flytande och låsas i sid- och höjdled med hjälp av någon sorts byglar.
Klicka här för att svara