10 506 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Bygga garage utan bygglov ?
Fast sååå krångligt är det väl inte.
Jag bygger ett garage (pausat under vintern) som ska bli färdigt i sommar och har bygglov. Skulle nog inte tänka tanken att göra det utan.
Håller du dig till en enkel konstruktion och kan visa på hållbarhet på t ex takstolar brukar processen vara smidig. Jag fick lov med vändande post och t o m förslag på en egen kontrollplan utan extern KA.
/edit Måste ju lämna in dom grundläggande ritningarna såklart
Jag bygger ett garage (pausat under vintern) som ska bli färdigt i sommar och har bygglov. Skulle nog inte tänka tanken att göra det utan.
Håller du dig till en enkel konstruktion och kan visa på hållbarhet på t ex takstolar brukar processen vara smidig. Jag fick lov med vändande post och t o m förslag på en egen kontrollplan utan extern KA.
/edit Måste ju lämna in dom grundläggande ritningarna såklart
Pappersjobb slipper du nog bara om du gör ett svartbygge och då kan du ju bygga så stort du vill.
Jag byggde mitt ”garage” som en attefallare och då är det max 25kvm. Ritningar, bygganmällan och kontrollplan var jag ändå tvungen att skicka in. Bygganmälan kostade ca 2800kr.
Jag byggde mitt ”garage” som en attefallare och då är det max 25kvm. Ritningar, bygganmällan och kontrollplan var jag ändå tvungen att skicka in. Bygganmälan kostade ca 2800kr.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vill du bygga helt utan pappersarbete men fortfarande vitt så är det friggebod som gäller och då är det 15 kvm BYA med max nockhöjd på 3 m.
Kan du tänka dig att göra alla ritningar och dokument som behövs, men inte ha en KA och skicka in så kan du bygga ett attefallshus som då max får vara 25 kvm BYA med max nockhöjd på 4 m. Här kostar det 5200 kr, men det finns många kommuner som tar betydligt mycket mindre än så för en attefallsanmälan.
För bygglov behöver du i princip samma handlingar som för en anmälan, men du kan även behöva KA och tekniskt samråd. Men då är du inte alls lika begränsad i hur du får bygga om du inte har en detaljplan som sätter begränsningar. Här kostar ett bygglov för en komplementbyggnad 7200-12000 kr.
Kan du tänka dig att göra alla ritningar och dokument som behövs, men inte ha en KA och skicka in så kan du bygga ett attefallshus som då max får vara 25 kvm BYA med max nockhöjd på 4 m. Här kostar det 5200 kr, men det finns många kommuner som tar betydligt mycket mindre än så för en attefallsanmälan.
För bygglov behöver du i princip samma handlingar som för en anmälan, men du kan även behöva KA och tekniskt samråd. Men då är du inte alls lika begränsad i hur du får bygga om du inte har en detaljplan som sätter begränsningar. Här kostar ett bygglov för en komplementbyggnad 7200-12000 kr.
Bor du inom eller utanför detaljplanelagt område? Utanför detaljplan krävs det i min kommun inte bygglov för en komplementbyggnad med en byggnadsarea som är 50 procent av huvudbyggnadens BYA, dock max 40 kvm. Byggnadsnämnden har tagit ett principbeslut med de riktlinjerna. Ett principbeslut är dock inte juridiskt hållbart vid överklagande. Jag vet att andra kommuner också har liknande riktlinjer, men att tillåten byggnadsareorna skiljer från kommun till kommun. Bor du inom DP är det bygglov eller anmälan om attefallsbyggnad 25 kvm som gäller. Eller en friggebod på 15 kvm.
Verkar vara lite olika det där beroende på vart man bor.
50 kvm garage skulle jag få bygga utan att behöva lämna in ett enda papper sa de när jag ringde och frågade.
Ring ansvarig i din kommun och hör efter vad som gäller.
50 kvm garage skulle jag få bygga utan att behöva lämna in ett enda papper sa de när jag ringde och frågade.
Ring ansvarig i din kommun och hör efter vad som gäller.
Klicka här för att svara
