4 970 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Plintgrund till friggebod
Hej
Jag tänker bygga en friggebod med storleken 4,2*3m. Hur många plintar bör jag ha och vilken dimension på bärlinor är bäst. Boden kommer att stå i snöområde 1,5 (Bohuslän)
Jag tänker bygga en friggebod med storleken 4,2*3m. Hur många plintar bör jag ha och vilken dimension på bärlinor är bäst. Boden kommer att stå i snöområde 1,5 (Bohuslän)
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Vad består din lösa mark av ?T TorgnyWi skrev:
Vad betyder pålkap ?
Länken jag hänvisade till visar tex på hur många punkter/ avstånd du bör ha en plint eller dylikt .
Trä bör ej bo direkt på backen .
Marken är lite lös och fuktig så den behöver antagligen dräneras också. Boden som står där idag har långsamt sjunkit ner i marken och den står på några bärande tryckta trästockar.
Pålkap kommer från överblivna delar av betongpålar som pålas ner i marken vid byggen då man vill fästa grunden i berget eller för att stadga upp grunden vid bygge i lera. Det som sticker upp över jord kapas och säljs ibland inom byggskrået. Vi använde detta i hästklubben då vi satte upp ett större ridtält, 20*50 meter.
Pålkap kommer från överblivna delar av betongpålar som pålas ner i marken vid byggen då man vill fästa grunden i berget eller för att stadga upp grunden vid bygge i lera. Det som sticker upp över jord kapas och säljs ibland inom byggskrået. Vi använde detta i hästklubben då vi satte upp ett större ridtält, 20*50 meter.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Kan pålkapet läggas på sidan och användas som grund till din bod , du får större yta mot marken om de läggs ned .T TorgnyWi skrev:Marken är lite lös och fuktig så den behöver antagligen dräneras också. Boden som står där idag har långsamt sjunkit ner i marken och den står på några bärande tryckta trästockar.
Pålkap kommer från överblivna delar av betongpålar som pålas ner i marken vid byggen då man vill fästa grunden i berget eller för att stadga upp grunden vid bygge i lera. Det som sticker upp över jord kapas och säljs ibland inom byggskrået. Vi använde detta i hästklubben då vi satte upp ett större ridtält, 20*50 meter.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Klicka här för att svara