Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
sharif: Ja jag håller med rent allmänt, men tänkte ändå ställa frågan ifall det är jag som är lite övernitisk då själva takytan inte är så stor. Har haft projekt och slit här hemma ganska non-stop under 2 månader, så suget är på minimum att börja med något nytt just nu, därav den lätta utvägen denna gången, Tack för svaret, fortsätter lets och hittar jag inget, så får det
Bo arnold: Skall gå att lyfta rakt upp när den är utsvängd men kan vara väldigt fastrostad sväng den fram o tillbaka o lyft smörja med 5 56
Jerusalem 10: Hej, Jag ska lägga golv på Friggebod Rosa, en byggsats med byggelement. Jag har blivit rekomenderad att sätta upp musband. Tyvärr var fasaden påspikad på elementen så jag vet inte hur jag på bästa sätt kan undvika att möss tar sig in i väggareller golv. Någon som har tips?
vectrex: Här i Mölnlycke nära Göteborg så ligger priset för att hyra en attefallare mellan 9-11 tusen per månad.
Sturmtiger: [citat] Ja upp pallring har varit min lösning hittills. Men priset blir en verkstad i etage stil....
Vildebill: [citat] Hej! Kan du ta bilder på hur det ser ut?
Kristofferjohan: [citat] Jag håller med, känner själv att vi inte orkar fights för de skiter i vilket. Problemet är att vi har anmärkningar på besiktningsprotokoll, både slutbesiktning och garantibesiktning som dom inte åtgärdar. Vi får liksom inga svar. Jag kontaktade tillslut VD och han svarade oss omgående, Efter 1 timma ringer en person från deras eftermarknad upp oss. När jag frågar han
Pettttter: [citat] haha ja det började ju med den tanken. Sen började jag läsa på och du vet hur det är...till slut gjuter man en grund liksom. Jag har nog fortfarande inte blivit 100% klok på syftet med gruset men min tolkning är såhär...blöt jord expanderar så plattorna lyfter och man riskerar att lekstugan står snett...medans grus dränerar och även om gruset är fuktigt så expanderar det
prototypen: Det finns företag som bara gör sånt, en stor mobilkran lyfter och flyttar, Gör i ordning nya plintar och kapa el, vatten och avlopp. Man kan få in en vagn under och flytta med den om kranen inte får plats. Protte
Jesperlann: Tack det kan ju vara värt ett försök. Får försöka beskriva hur jag tänkt bygga och vilken dimension det blir på virke m.m och hoppas dom köper det.
Isakare: Kapa ett hack till, det finns gänga så det räcker iaf. Har pysslat med lås i 30 år, aldrig behövt kapa en låsskruv mitt i gängan.
Lewdis: [citat] tack för hjälpen. Ligger i linje med vad jag trodde från början så jag kör på detta.
Står.i: Som inspiration på temat "få kvadrat" , gjorde Corbusier en mindre stuga som numera är ett världsarv. Hade varit kul att bygga något liknande. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cabanon_de_vacances Kvadrarisk i formen, fyra rektanglar baserade på det gyllene snittet, med olika funktioner. [bild]
Tonka: Hej, Nyfiken på hur du löste det med din friggebod? Är på gång med något liknande; knutad bastustuga med ungefär samma mått. Fungerar att ställa på lecablock, men vill ha lite förankring pga blåst. Så alla tips är välkomna :)
Tomture61: [citat] Om du tänker förvara ngt som är frostkänsligt (färg tex) så är det bra med en backup , elradiator / byggfläkt . En LLVP är mycket kostnadseffektiv , du kan spara 3-4 ggr elpriset för uppvärmningen .
Sonnymeds: Har ett golv som lutar ca 3.5cm i mitten, sökt och läst lite på forumet här och endel har stadgat upp bjälkarna med 45x120 reglar, tänkte ge mig på något sånt! Är det någon som sitter på några tips? Jag har aldrig gett mig in på något sånt här innan https://www.byggahus.se/forum/threads/laegga-massivt-traegolv-pa-ojaemnt-underlag.264421/ Där är en tråd som beskriver mitt
jonmo: Det finns många exempel på nätet, här t. ex. https://www.strangnas.se/bygga-bo-och-miljo/bygga-riva-och-forandra/kontrollplaner-och-checklistor Ta den som passar, ta bort det jobbigaste och testa om du får igenom det. Finns ingen anledning att göra mer än du absolut behöver, så om du får godkänt utan vissa kontrollgrejer är det bara nice.
Enys89: [citat] Ja, vi misstänkte det från början, hade varit lite märkligt om kommunen hade godkänt en höjning på 60cm bara så där. Men det var värt en chansning! Tack!
Kjell_G: Det ska vara inomhus och det kommer att bli bakgrundsbelyst. Ska det bli bra behöver man kunna spänna det bra också.
saiter: Det är nog tradition och fantasi i olika blandningar som bestämmer färgvalet. ?? //AA
saiter: Hur mycket plats har du över altandörren? Ska du ha några trappsteg ner till golvet? Normalt sätter man en regel på vägen (så högt som möjligt) Och sen takåsar ut från denna. Under takåsarna blir det limträ, men med taklutning så hamnar limträbalken ibland lite lågt. Det är nog därför som de vill upp på taket och börja. //AA
saiter: Jag har byggt ett förråd på 15kvadrat. Där har jag bara lagt ut betongplattor och vägt av. Om det rör på sig så är det enkelt att justera. Det byggdes på ”skogsmark”. //AA
saiter: Klart att du ska ha FXT aggregat. (Begagnat från Blocket) Detta kan betjäna både garaget och lägenheten. Det kan snurra på lite sakta hela tiden. När du svetsar eller snickrar så har du en utsugsfläkt som du kan starta vid behov. //AA
saiter: Här ser du hur man kan göra: https://www.byggahus.se/forum/threads/arbetsbaenk-och-hyllor-hjaelp.273367/ Börja med att skruva en horisontell regel i väggen och bygg ben utifrån denna. Gör bänkskivan i samma nivå. För förvaring gör du hyllor över eller under. Gör inte bänkskivan djupare än 60-70cm. Annars blir det lätt en massa skit liggande närmast väggen. //AA
saiter: Det går nog att bygga på dina takåsar med kilsågade 45mm reglat. Sen ny Råspont på det. //AA
saiter: Ja det skulle i alla fall jag göra. Om inte du bor så vindskyddat att det aldrig blåser hos dig. Men i regel blåser det ibland, och då kanske mot en gavel. //AA
swirve: Jag byggde hönshus av gamla dasset och byggmaterial som blev över från utbyggnaden. Således blev golvet en masonit över brädorna som låg där och sen hade jag en bit kiilto kerasafe våtrumsduk och k2 gucka. Verkar funka.
starmanin: [citat] Tack för att du tagit dig tid att svara! Eventuellt kör jag med både spjälor och kryss då om jag inte hittar någon annan tillverkare.