HOBBY ARCHITECT
Finns det nån regel om att garaget inte får sitta ihop med huset? Eller går det bra om det är tjock vägg emellan? Har för mig att någon sa att det finns explosionsrisk om man håller på med några kemikalier i garaget eller hur det var... Är det sån regel i dom flesta länder? Jag vet ju om hus som sitter ihop med garage, men dom är byggda på 80-talet. Kommer dock inte ihåg om det är tjock extra vägg emellan (som ytterväggar), men tror inte det.
 
Beror på detaljplanen.

Annars är det IE60 som brukar gälla mellan garage och boyta i vanliga villor.
 
I Boverkets byggregler (BBR) avsnitt 5 kan du läsa om en byggnads krav med avseende på brandskydd. Uppfyller du de kraven kan garaget sitta ihop med huvudbyggnaden rent tekniskt.

Utformningsmässigt kan däremot en detaljplan sätta stopp för sammanbyggnad av huvudbyggnad och komplementbyggnad. Det är något du får kolla upp från fall till fall.
 
HOBBY ARCHITECT
M MetteKson skrev:
I Boverkets byggregler (BBR) avsnitt 5 kan du läsa om en byggnads krav med avseende på brandskydd. Uppfyller du de kraven kan garaget sitta ihop med huvudbyggnaden rent tekniskt.

Utformningsmässigt kan däremot en detaljplan sätta stopp för sammanbyggnad av huvudbyggnad och komplementbyggnad. Det är något du får kolla upp från fall till fall.
Kan man läsa om det på nätet? Såg att det står så här, men ingen länk till det vad jag kan se.
Avsnitt 5:5 – Skydd mot utveckling och spridning av brand och brandgas inom byggnader https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/brandskydd

Vad är detaljplan exakt... Är det vad som käller i hur naturen och omgivningen är just på den tomt man ska bygga? Ursäkta, jag kan ingenting, är bara nyfiken.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Kan man läsa om det på nätet? Såg att det står så här, men ingen länk till det vad jag kan se.
Avsnitt 5:5 – Skydd mot utveckling och spridning av brand och brandgas inom byggnader [länk]

Vad är detaljplan exakt... Är det vad som käller i hur naturen och omgivningen är just på den tomt man ska bygga? Ursäkta, jag kan ingenting, är bara nyfiken.
Detaljplan är det som kommunen bestämt skall gälla för byggnationer i just det området. Detaljplaner finns inte för alla områden, men i tätorter är det få områden som inte har detaljplan.

Ja, du kan läsa om detta med brandspridning på Boverkets hemsida. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Kan man läsa om det på nätet? Såg att det står så här, men ingen länk till det vad jag kan se.
Avsnitt 5:5 – Skydd mot utveckling och spridning av brand och brandgas inom byggnader [länk]

Vad är detaljplan exakt... Är det vad som käller i hur naturen och omgivningen är just på den tomt man ska bygga? Ursäkta, jag kan ingenting, är bara nyfiken.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...n/detaljplaneinstrumentet/vad-ar-detaljplan1/

En detaljplan styr vad marken får användas till och oftast även volym, utformning etc för det som kan byggas och kan vara mer eller mindre detaljerad.

De flesta kommuner har sina detaljplaner tillgängliga på nätet. Detaljplanen består av en karta, och en planbeskrivning. Kartan är det juridiska dokumentet men man bör läsa planbeskrivningen också.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det är krångligt och därmed även dyrt att brandsäkra det som måste om garaget sitter ihop med huset. Lättare bygga fristående garage.
 
HOBBY ARCHITECT
U Upp skrev:
Det är krångligt och därmed även dyrt att brandsäkra det som måste om garaget sitter ihop med huset. Lättare bygga fristående garage.
Okej, på vilket sätt...
 
M MetteKson skrev:
I Boverkets byggregler (BBR) avsnitt 5 kan du läsa om en byggnads krav med avseende på brandskydd. Uppfyller du de kraven kan garaget sitta ihop med huvudbyggnaden rent tekniskt.

Utformningsmässigt kan däremot en detaljplan sätta stopp för sammanbyggnad av huvudbyggnad och komplementbyggnad. Det är något du får kolla upp från fall till fall.
Ska vara fristående.
 
G Getkullens skrev:
Ska vara fristående.
Varför? Jag har varit med om ett flertal villabyggen på sistone med garaget ihopbyggt med huset. Ett par av dem var lyxigare kåkar med garage på bottenplan med plats för ett flertal bilar.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Upp skrev:
Det är krångligt och därmed även dyrt att brandsäkra det som måste om garaget sitter ihop med huset. Lättare bygga fristående garage.
Nej, det är vare sig krångligt eller dyrt att göra en vägg mellan som håller en normal brandklass.
Enkelgips på var sida och mineralull mellan. Dubbelgips om det är längre insatstid för brandkåren till platsen. Fönster och dörrar är dock lite lurigt, man kan behöva begränsa storleken på fönster, eller ha ett avstånd ifrån där byggnadsdelarna möts, ifall man vill slippa köpa mycket dyrare fönster.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Mikael_L
Ska vi ta det här ordentligt från början?

Hus och garage är, och ska vara, olika brandceller. Annars är en vanlig villa för det mesta en och samma brandcell. Ett parhus är för det mesta (alltid kanske) två olika brandceller.

Om garaget och villan (eller grannens hus, eller andra byggnader, detta gäller alltså precis alla byggnader) står tillräckligt långt från varandra behövs ingen brandklassning alls av några ytor på byggnaderna.
Men är olika brandceller ihopbyggda, eller står tillräckligt nära varandra, så kommer det direkt krav på olika slags brandklassning, av det som vetter mot varandra.

Väggar är alltid lätt och ganska billigt att bygga till lämplig brandklass, det behöver ingen arkitekt eller annan husritare bry sig något speciellt om.
Men fönster och dörrar är lite värre. Ett knep är att inte ha så stora fönster, för om det är mindre än 1kvm yta åt ett håll (nu hoppas jag att jag mindes rätt, men det kan vara en annan area) så faller kravet på brandklassning (nu börjar jag fundera på om det inte även är en kombination av avstånd och fönsterarea).
Men det finns brandklassade fönster och dörrar också, men lite dyrare.

Och vad gäller fönster/dörrar, så är det sådana som vetter rakt mot den andra byggnaden men även de som har en 45° vinkel mot den andra brandcellen, som måste beaktas.
Om någon är intresserad av detaljreglerna så går det ganska lätt att finna, jag har glömt mycket inser jag, iom att det är typ 10 år sedan jag satte mig in i allt.
Jag skulle kunna bidra också, jag har ett svagt minne att jag har en tråd här i forumet också.

Men det om brandceller.
Vad behöver man göra då?
Ja först och främst måste man ta reda på vilken brandteknisk klass allt måste ha.
Det finns olika klasser, som kan heta typ IE30, eller IE60.
Men nu snor jag en test från denna sida:

För klassindelning av byggnadsdelar används följande beteckningar:
  • R - bärförmåga
  • E - integritet
  • I - isolering
Beteckningarna R, RE, E, EI och REI åtföljs av en tidsangivelse, 15, 30, 45, 60, 90, 120, 180, 240 eller 360 minuter. Talen anger den tid byggnadsdelen upphettas av standardbranden samtidigt som den uppfyller sin bärande och/eller avskiljande funktion.

Så slipper jag skriva så mycket.
Själv kontaktade jag räddningstjänsten och frågade vilken insatstid de hade till min adress, och det var 20 minuter, så jag kunde nöja mig med IE30 som brandavskiljande klass.
Sen finns det rätt gott om info om hur man bygger väggar i olika brandklasser ifall man letar på hemsidorna från gips och isoleringstillverkarna.


Ja det var det om brandceller och brandklasser.
Bygger man ihop byggnader (med olika brandceller) eller bygger de nära varandra, så kommer sådana här krav, men det finns inget förbud, och det är möjligen marginellt svårare, men inte värre än så.


Men sen kommer det till andra begränsningar.
Och det är vad myndigheter och handläggare tycker.

Det bestäms först och främst av planer:
Det svenska planeringssystemet enligt plan- och bygglagen (PBL) utgörs av regionplan, översiktsplan, områdesbestämmelser och detaljplan. Det är enbart områdesbestämmelser och detaljplan som är juridiskt bindande. Regionplan och översiktsplan ska ange den övergripande inriktningen och vara vägledande för efterföljande planering, lovgivning och vissa andra beslut.

Och sen till detta tillkommer enskilda tjänstemäns personliga tyckande (tyvärr kan man väl säga).
Så det kan alltså finnas andra, rent legala, hinder att bygga ihop hus med garage, som alltså inte är tekniska krav, utan bara hinder knutna till något område.

Detaljplan är den "närmaste" bestämmelsen, och troligen är det här man kan hitta ett förbud mot att bygga samma hus med garage. Visst kan det finnas flummiga ord i en översiktsplan eller en områdesbestämmelse att "byggnader ska ansluta väl till befintlig bebyggelse" eller något annat flum, som sen kan tolkas av en tjänsteman att hus och garage inte får byggas samman. Sånt är livet ... :cool:

Men är du nyfiken på detaljplaner så kan du börja här, detta är en bra ingång:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Detaljplan
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
U Upp skrev:
Det är krångligt och därmed även dyrt att brandsäkra det som måste om garaget sitter ihop med huset. Lättare bygga fristående garage.
Nästan rätt, fast tvärtom. Mycket lättare med brandskyddet vid ihopbyggt, den enda väggen räcker med rätt konstruktion och inga problem med klassade dörrar o fönster.
 
Mikael_L
Nästan rätt, men inte tvärtom ... :D
Dvs du har rätt i att med en enda vägg så blir den bara en vägg som behöver byggas klassad, och dessutom blir det ofta lätt då det per automatik blir gips på bägge sidorna.

Men däremot är det inte alls säkert att man slipper klassade fönster, om byggnaderna står i vinkel mot varandra så kan kravet på klassade fönster komma.
Men det kan ju även hända med fristående garage, så du har väl i princip rätt .. :) (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.