Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
HasseTeknik: Har inte läst själv, men troligen hittar du tips här på bygga hus eller i länkar. [bild]
Tokslut: Jag satte 2-3st 2x6" liggande reglar över 3-4 takstolar och en M20 ner i garaget [bild] Hållt bra att resa upp hjulingen iaf. ~250kg [bild]
heimlaga: Jag tycker du skall låta brädväggarna gå ända upp till taket. Annars driver det in så mycket regn och snö att cyklarna lika gärna kan så ute.
Pettttter: Jag är lite dålig på lingon, men takstolen på ett snedtak är väl det avståndet vägg till vägg dvs 190cm? Hela plankan är längre än så alltså. Eller om jag missförstår vilket mått är det du menar?
Mikch: Trappan ser identisk ut med vår trappa, huset byggt -73. Vi har (hade) en exakt likadan spalje, den var endast limmad och fäst med sporadiska spik. Tog även bort stolpen utan problem. Vi ska sätta in en laserskuren plåt som trappskydd istället. Lycka till!
Fragoz: Hej någon som sitter på en ritning för att bygga garage/skydd för två sopkärl? Gärna med ett snett tak med tegel för att likna huset vi bor i. Tack på förhand
Murkla1949: Ingen ritning men jag använde en lastpall och fyra pallkragar som sedan reglades upp och isolerades utifrån. Men det beror ju på hur stor koja du vill/måste ha.
Mwelander: Vet inte, då måste jag förm ta bort eller iaf såga av taklisten där klossen skall in
Kraftkung: Etapp 1 av ladugården blev färdig i höstas. Blev 2 nya motorportar från Hörmann samt lite belysning.
Peter Engkvist: Det har blivit dags att fixa till uthuset innan det faller ihop.... Tanken är att sätta nockbalk för maximal takhöjd. Det intressanta när jag beräknar denna ska det vara en limträbalk på 56x225 Själv funderar jag på varför det inte skulle räcka med 2 st 45x220 C24.... Jag menar, huset jag bor i har stått sedan 1890 med en nockbalk bestående av en stock som är ca 17x20 cm och runt 6
larsbj: Kanske snyggast att bara göra rent och måla ? om du ska sätta en trälist så funkar det bar att limma med utomhuslim typ tec7 eller liknande.
huggan: Normalt sätter man varmförzinkad plåt 0,7mm i nätet som du sedan kan skruva i. Men titta i arbetsanvisningar för fasadsystemet du tänker använda, dom brukar ha produkter för detta.
huggan: Större risk för fukt undersida råspont samt större energiförlsuter.
Tomture61: 23 % RH idag , + 1 gr utanför och blåsigt . Fortfarande enbart självdrag .
P-plats: Låter ju som regnvatten är en stor bidragande orsak till dina fuktproblem. Garaget borde ju ha en dränering sedan tidigare så en början är ju att kontrollera och rensa denna så den fungerar så bra som möjligt.
Workingclasshero: [citat] Tänkte att du ville ha en dörr någonstans, så varför inte på samma ställe som den gamla fast i vanligt dörrformat. Annars spika igen den bara.
skogstomten: ”Buckelfirmor” som jobbar med att fixa bulor på bilar är ju vana att fixa till tunnplåt. Kanske höra med en sådan?
hahnson: [citat] Nej men du får även nyare rapporter, och sen är ingen radonrapport helt hundra iom det kan vara väldigt lokala skillnader men det ger ett hum hur det ser ut i området och därefter kan man få uppfattning om risk, bättre än inget när man tittar på objekt som inte har gjorts någon radonmätning på Vårt hus står på grund där det inte förekommer markradon annat än i låga
Leif i Skåne: [citat] Det där är inte alarmerande, men som nämnts börja logga fukt och temp. Skall man krypa där så köp en rulle bubbelplast och kryp på, mindre risk att den gamla plasten skadas samt bubbelplasten fungerar som en viss markisolering. Kan du höja tempen 1˚C relativt så försvinner många problem.
Tompafix: Det skiljer sig åt mellan olika kommuner. Ibland står det om den är byggd varaktig så räknas den som komplementsbyggnad friggebod etc.. vem bygger en lekstuga som ska förfalla snabbt :rofl:
Stuff: [citat] Gör så. Den svenska säljaren är bra att ha att göra med. För att inte ge för ensidig "reklam" så kan jag jag säga att det finns andra leverantörer som kan lösa det också, även om platta tak med så låg lutning är något som de flesta svenska leverantörer helst inte sysslar med
myrstack: I mitt fall gjorde jag det så att jag gjorde en plintgrund och sedan byggde Boden så nära tegelväggen jag kunde utan att fästa den. Praktiskt är det då ca 2 cm luft mellan bodens vägg och teglet och detta blev luftspalten då bodens bakre vägg endast har ett vindskydd ytterst och ingen panel. Taket är likaså fritt men jag drog upp en ståndskiva i plåt till lämplig fog i tegelväggen
erwinen: [citat] Där föll min teori platt. Märkligt att de inte uppdaterar mått osv när alla papper fylla i och trots allt ska betalas för.
persod: Smart! Låter inte alls dumt. Kanske man behöver en vajer från taket mittpå också så att det inte blir för mycket hängmatta
Oldboy: Frågan är hur mkt vatten/fukt som kommer att komma in via berget? Det är omöjligt att veta. Det enda säkra är att det inte rimligtvis kan bli mer än idag, men högst sannolikt blir det mindre. Har du tur och det inte är några nämnvärda djupa sprickor i berget så borde det gå att få hyfsat tätt genom att mura/gjuta en sockel. På utsidan bör det utformas en ränna mellan berg och
snickarmarie: Så här ser plåttaket ut!