Hej!

Byggde för 2 år sedan en lekstuga för barnen och upptäckte i helgen att det har kommit en del mögel på innertaket i lekstugan (se bild 1-4).
Förra året fanns det ingen mögel, det har kommit efter denna vinter och vi upptäckte det under påskhelgen när vi öppnade upp lekstugan för årets säsong.

Jag har en öppning för luft vid innertaket samt 2 luftventiler på varsin sida av stugan (bild 1).
Vad kan jag göra för att få bort möglet?

Tack på förhand!
 
  • Innertak i lekstuga med mögelangrepp på träytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i lekstuga med synligt mögel och luftventil, indikerande behov av mögelsanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögelskador syns som mörka fläckar på det ljusa innertaket i en lekstuga, med träbjälkar och luftventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertaket i en lekstuga med ljusa träplankor och synliga mörka mögelfläckar längs en balk och i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä utomhus får mögel på sig, om luftfuktigheten är den rätta! I en oisolerad lekstuga får du samma förhållanden som utomhus, så du kan knappast påverka processen. Det är dock inte farligt!
 
Ser mer ut som att det är något på utsidan som orsaker det. Hur ser taket ut?
Har du en buske tätt intill?
I övrigt ser ju träet på insidan fint ut.
 
N Neocortex skrev:
Ser mer ut som att det är något på utsidan som orsaker det. Hur ser taket ut?
Har du en buske tätt intill?
I övrigt ser ju träet på insidan fint ut.
Taket är helt, det är takpapp. Jag har inte heller någon buske eller dylikt intill stugan.
Efter första vintern såg taket nytt ut, det är nu efter andra vintern som mögel har kommit fram.

Läste någonstans att man kunde tvätta bort möglet med klorin och sedan måla över det, kan det fungera?
 
Rickard.
Första tanken är att takfoten är felaktigt gjord och det är därför det är ökat fuktighet där.

Men det är såklart möjligt att det bara av luftfuktigheten och då finns det inte mycket att göra. Det kommer mögla lika mycket på målat även om det kanske är aningen lättare att tvätta bort då men vem ids hålla på så.
 
A andy999 skrev:
Taket är helt, det är takpapp. Jag har inte heller någon buske eller dylikt intill stugan.
Efter första vintern såg taket nytt ut, det är nu efter andra vintern som mögel har kommit fram.

Läste någonstans att man kunde tvätta bort möglet med klorin och sedan måla över det, kan det fungera?
Prova med "prickfri" finns i färgaffären.
 
Se till att det inte är några öppna ventiler på lekstugan när det är varmare ute än inne och om det är fuktig luft. Då kommer det att kondensera mot de kalla ytorna. Speciellt om det är kalla nätter. Jag har en friggebod som gäststuga vid sommarhuset där stänger jag alla ventiler när jag inte nytjar gäststugan. Glömde det en vinter. Det blev några nögelprickar den våren på innertaket . De övriga 30åren har det gått bra. Jag tvättade med JAPE mögelfri. Efter det har det inte kommit tillbaka det var fem år sedan jag tvättade. Stänger alltid ventilerna inför vintern som min far alltid sa att man ska göra.
Vet inte om det är rätt men det fungerar iallafall här.
En gång glömde som sagt stänga ventilerna, och då blev det mögelprickar....
 
Jag har i och för sig ett innertak. I övrigt planktimmer och oisolerat. En ventil under fönstret och en ventil vid taket. De stänger jag när gäststugan inte nyttjas
 
Tack för alla tips!

OK, då kanske jag skall se till att täppa till "luftspringorna" mellan tak och vägg samt stänga ventilerna inför vintern.

Tycker dock att det är konstigt att det första vintern inte hände något utan att mögeln kom efter den andra vintern med samma förutsättningar.
 
Prova att tvätta bort noggrant med någon mögeltvätt. Sedan olja, grundmåla och slutligen måla med en snickerifärg på hela innertaket. Jag har varit med om samma sak själv med mögelprickar i friggebod. Efter ovanstående behandling kom inget mer mögel. Jag kanske hade tur dock
 
  • Gilla
daniel_021
  • Laddar…
Att fukt bildas beror ju oftast på ute luft är kallare än inne luft eller tvärtom ( därför bildar det kondens= fukt) och då avger den mögel.
att ha sådana små ventil räcker inte. Jag skulle som på bild 2 skurit bort d bräder som sticker upp. Och för att inte få in skit i den så använder du insektnät och häfta fast det däruppe. på detta sättet får du in riktig luft genomsläpp.

Det är så man gör för friggebod. att man har ofta en öppning däruppe som är ca10cm hög som man kan får ventilation och för att inte få in skit så använder man insektnät.

Varför du inte ser det först året är för det tar tid innan allt sätter sig och syns.
 
T
Hej,
Bumpar denna tråd och tänkte höra hur det har gått för dig? Har samma problem själv.
 
T tomasjo skrev:
Hej,
Bumpar denna tråd och tänkte höra hur det har gått för dig? Har samma problem själv.
Hej @tomasjo!

Jag testade att göra större mellanrum vid taket och satte insektsnät där men det kom mögel på taket under vintern 2019/2020. Har täckt för nu med brädor och täppt till vid luftintagen till denna vinter. Tittade till lekstugan i fredags och då kunde jag inte se några spår av mögel, men vintern är inte över ännu:)
Jag kan återkomma lite längre fram.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T
A andy999 skrev:
Hej @tomasjo!

Jag testade att göra större mellanrum vid taket och satte insektsnät där men det kom mögel på taket under vintern 2019/2020. Har täckt för nu med brädor och täppt till vid luftintagen till denna vinter. Tittade till lekstugan i fredags och då kunde jag inte se några spår av mögel, men vintern är inte över ännu:)
Jag kan återkomma lite längre fram.
Hej! Toppen, stort tack för info! Efter första vintern med lekstugan ute har vi fått svartmögel lite här och var, jag har tänkt tvätta bort det med Prick-Fri och se om det går bort.
 
Ja, det var exakt det jag först gjorde, tvättade bort de svarta prickarna med mögel fri, men möglet kom tillbaka.
Jag hoppas på bättre lycka denna gång:)
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.