M
marnil: Ser väldigt bra ut! Jag är på gång att bygga nåt liknande men måste fixa bygglovet eftersom altanen blir högre än 0,6 m... Får man fråga vad fick du betala för bygglovet/bygganmälan, hur lång tid tog det och vilken kommun är det? Tack på förhand! Markus
6 svar · 3,1k läst
T
tiggre: är ju enkelt att ta fram vinkelkapen sen och köra loss på plasten om man inte vill ha kvar den...
5 svar · 2,9k läst
morsan
morsan: Kanske finns något här? http://www.europages.com/cgi/epq.cgi?L=se&DID=00&HC=10625&DMC.x=1&CC=SWE Eller här, men de verkar vara galvade :-/ http://www.hafla.se/default.asp?nav=0
3 svar · 2,5k läst
MathiasS
MathiasS: Ok, detta leder ingen vart så jag städar och vi får börja om från början igen. ::) Annaman, det är svårt eller omöjligt att förstå vad du menar i den ursprungliga posten. En bild eller ett ordentligt förtydligande gör att det är lite lättare att hjälpa till. Och till dom som undrade: nej, inget var bortsorterad, innehållet var helt enkelt inte begripligt. Men NU är det
1 svar · 2,0k läst
C
co: Jag hade tänkt att gör det - hög höjd och hög höjd förresten altanen kommer väl som mest ca 1,5 meter över mark. Jag har dessutom triss i småttingar. Även om min liga är förhållandevis lugna finns det ju ett och annat busfrö bland deras vänner. Jag hade tänkt att ha balkongskydd (eller vad det tyg i canvas som man ibland ser uppspänt på balkongräcken för att skydda mot friska
2 svar · 3,3k läst
D
Don_Tom: Betongplattan skall man inte ge sig in i efter vad jag förstått, då man skadar kantelementen (isoleringen).
8 svar · 15,6k läst
D
Draven: Ok tackar, ska sen bygga en veranda på plintarna, är det att föredra att fästa verandans bjälklag i husets med tex spikplåtar ?
2 svar · 8,3k läst
D
Don_Tom: Enligt star_daddy skall man använda ungefär halva skruvens diameter vid förborrning. Antagligen skall borrdjupet vara lika långt som den cylindriska delen av skruven; alltså inte den koniska delen på skruven. Tråden finns här: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/8179-barlina-i-regel-eller-syll.html
1 svar · 24,6k läst
J
joakim99: Har provat allt ni säger....tro mig :-[ Det som kan strula till det för mig är att det sitter tre fönster samt en altandörr under denna bärlina så reglarna kanske inte sitter så ;Dregelbundet ;D Nu är saken iallafall åtgärdad, hittade någon regel ytterliggare och sätte några 45x95 som stöd under bärlinan till golv. Kanske inte optimalt men det har funkat ::) Höller det så
6 svar · 9,3k läst
C
Carla: Jag gjorde 22 hål i somras för plintar, jag lånade en motordriven borr, det gick på c:a 40 minuter att borra samtliga hål. Jag valde att gjuta direkt i hålen istället för i rör eftersom det blir såmycket stadigare då.
9 svar · 29,3k läst
chris47
chris47: Mät varje meter och korrigera under nästa meter, mät igen o.s.v. Normala människor kan inte se några millimeters fel med ögonmåttet. Krokiga bräder kan man trycka raka med en handtving modell enhand, antingen i mitten aller på varje kant. /CC
5 svar · 5,5k läst
S
star_daddy: Varför måla? Tja - kanske för att det omålade ser förj-t ut efter ett par år.
11 svar · 27,7k läst
S
star_daddy: Beroende på vilken stil ni har, kan det vara snyggt med gammaldags massiva järnräcken av ganska klena dimensioner. För överliggare massivt rundjärn kanske 20-25 mm, för stolpar och underliggare fyrkantjärn eller med rektangular sektion. Hittar man någon som kan svetsa med gas blir det ännu snyggare. Det går lätt att böja avslutningarna med gasbrännaren. Starkt blir det under alla
10 svar · 12,9k läst
N
Nybyggare: Jag tycker att vagnsbult fungerar bäst om stolpskon är konstruerad så.
2 svar · 2,7k läst
S
sirbo: Jag lade ut en rad med leca på grusgången. Möjligt att det satt sig någon millimeter men jag har då inte märkt något på 7 år. Klart att glasar man in så är ju kraven högre.
1 svar · 3,0k läst
J
jonfri: Ok, då är det ju inga problem alls. Då räcker det nog med 15 cm rör också. Blandar du egen betong spelar det väl mindre roll men köper du halvfabrikat (alltså den som bara blandas med vatten) så blir det ju en viss prisskillnad på 15 cm och 25 cm rör...
12 svar · 4,6k läst
lastkaj
lastkaj: [citat] Ber om ursäkt - så går det när jag försöker leka besserwisser....... :-/
5 svar · 7,9k läst
S
sville: Ajdå. Det finns ju tätningar till dem, men är inte lika lätt att få det tätt där. Prova dock med dem och ett beslag. Beslaget lägger du över tätningarna och skruvar rakt igenom allt ner i reglarna.
3 svar · 3,9k läst
A
abel48: ok tackar för svar, regeln är 50mm och väggen är tjock då det är tillläggs isolerat, bakom det så är det puts, vass, nät, träpanel och sedan regel. Så jag behöver nog långa.... MVH Anders
11 svar · 5,9k läst
M
Mikachu: ja där ser man ;D så när alla snackar om sina altaner här..dvs dem med tak o räcke..så är det i själva verket verandor dem pratar om.
2 svar · 3,5k läst
S
sville: http://www.glasfiber.se/pdf/Altantak_uterum_broschyr2005.pdf
1 svar · 8,0k läst
Immobil
Immobil: Lägg på råspont och täck med Shingel. :D
1 svar · 7,6k läst
S
sville: Spikar i alla utom 2 per sida
5 svar · 7,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack Immobil för svaret, även om det inte var vad jag helst ville höra ;) På våra (inlämnade och godkända) bygglovshandlingar ÄR det faktiskt ett räcke inritat i form av ett pennstreck. Men vad jag förstår så är det vid byggsamrådet som räcket kommer upp till diskussion. Kanske det räcker om man planerar in att sätta upp räcke men inte gör det förrän om nåt år? Så antingen
7 svar · 11,2k läst
Wigert
Wigert: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1116183528 Kanske kan ge lite inspiration?
1 svar · 3,2k läst
H
Haagbard: Ja 2"6 ligger ovanpå 2"8 inne vid väggen, längst ut ligger dom dock i samma nivå (eftersom jag bara renoverade altanen och sparade ramen runt samt staketet) Inne vid väggen gjöt jag tre nya plintar och ställde en 2"8 ovanpå, huset är ett gammalt timmerhus och har alltså ingen grund lämplig att fästa en planka i.
3 svar · 4,4k läst
S
sollentuna: Måste man inte "nypa ihop" plåtarna för att de skall bli täta eller hur har du tänkt lösa det?
5 svar · 11,9k läst
C
charta77: Ärligt talat. Saker haren förmåga att antingen gå sänder eller försvinna, i andra fall så tömmer jag fickorna från småmynt den dag jag tänker hänga knäveck. Varför hantera så pass värdefulla saker(värdefulla saker som innebär att man måste riva ett golv) på ett sådant sätt att de riskerar att försvinna genom springorna på ett trallgolv. Är det för barnens skull, tja, då
9 svar · 3,2k läst
T
tolebjer: Jag skall se om jag kan låna en kamera sp lägger jag ut en bild sedan. Peter
8 svar · 8,0k läst
Mattias L.
Mattias L.: Gomorron ::)
10 svar · 3,0k läst
Mattias L.
10 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.