K
kalleboston: Bara du inte tar så tunt att farmarskruven går igenom, det ser inte så bra ut :/
7 svar · 4,4k läst
B
benganman: antagligen 5 månader försent. men lite olja på skruven gör susen!
9 svar · 8,0k läst
B
brabyggare: Ett förslag är att kanske skippa mittstolpen och mittakbalken och istället gå upp lite i dimension, eventuellt köra med limträ för att klara nödvändigt belastning (snötrycket). Det du sparar in på att ta bort mittakbalk och stolpe kan du lägga på limträ istället, snyggare och bättre :). Jag skulle också, precis som dalle, rekommendera kanalplast, det kan bli hiskligt varmt under
5 svar · 8,3k läst
M
MiaC: Super - tack för infon! Ingen här på forumet som känner till någon bra snickare i Skåne som kan vara sugen på altanbygge nu under våren? Tusen tack på förhand, Mia
2 svar · 5,1k läst
K
Kalle_Kobra: Hur har ni inrett era inglasade altaner. Snickrade vår altan på semestern förra året, utsidan blev färdig men inte insidan. Är det någon som har bilder på färdig insida. Drömmer mig bort (snön vräker ner utanför) När jag sitter på vår altan med något kallt i handen   8-) Kalle Kobra
0 svar · 7,3k läst
morsan
morsan: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8338/0#0 och i den tråden finns ytterligare en tråd och några andra länkar ;)
3 svar · 5,5k läst
N
neiden: Det beror ju lite på väderstreck osso. Min altan i söderläge är oisolerad + vanligt skbv.se-glas. Hade 18 grader på altan en dag förra veckan = årets första ute-fika. Jag har dock lagt på grön-fusk-matta på golvet för att det är skönare att gå på. /J
2 svar · 6,0k läst
B
Boogieman123: Hejsan! Ny på forumet. Har ett 20-talshus med träfasad. Har funderat på att bygga till en liten (c:a 4x4 meter) glasveranda, med balkong ovanpå. Planerar isf inte att göra någonting själv, utöver möjligen lite slutligt ytarbete. Har någon härinne genomfört något liknande? Vad gick det hela loss på? Resultat?
0 svar · 6,4k läst
thomas33
thomas33: Har ingen bild, men du bör göra en bred trappa (2m eller mer) så upplevs inte nivåskillnaden som två separata enheter. Man kan då också använda trappstegen till bänk.
1 svar · 6,1k läst
M
Mercafreak: En av de största anledningarna till at vi väljer en gjuten platta är just att man kan lägga klinkers. Det blir ju väldigt snyggt och lätt att hålla rent å fint. Här diskuteras det om plattan vi ska ha klinkerserna på ... ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8075
4 svar · 7,0k läst
Index
Index: På Svensson i Lammhults webbshop finns den här stolen från Byarum. Fler möbler finns säkert att köpa i butiken. [bild] http://www.byarumsbruk.se/iprod.htm http://www.svenssons.com/shop/detalj.asp?lever=BYA&typ=%25&namn=&IMAGE.x=55&IMAGE.y=6&idart=1555
2 svar · 7,5k läst
A
Adagan: Ska rita ett uterum för inlämnade till bygglovet. Vet någon var man kan hitta dwg ritnignar som man kan redigera istället för att rita från början? Alternativt någon snäll rackare som kan dela med sig?
0 svar · 8,8k läst
chris47
chris47: Vet inte hur dina cementplattor ser ut, men det finns 6 mm gipsskivor som man kan limma dit för att få det helt jämt, så slipper du bredspackla beroende på hur ojämt det är. Dina 1 cm glipor i gipset skulle jag först spackla igen och sen förstärka alla väggar och tak med mineritduk för att slippa framtida sprickor. Förstärk dessutom alla hörn och skarvar separat med pappremsor
1 svar · 8,1k läst
O
Ola_Byggare: Tjenare! Jag har oxå byggt isolerat uterum. Som isolering användes frigolitisolering som läggs under cementen när man gjuter plattor. Den isolerar samtidigt som den släpper igenom ev vatten. Den skars så att den passades precis mellan golvregeln. Lycka till. /Ola ;)
3 svar · 4,9k läst
Z
zephir: [citat] Nu har jag läst igenom igen och ser att du, TB (m.fl.) har rätt, det är höjden och det eventuella staketet/planket som avgör. Nu har jag lärt mig nåt nytt. Zephir
12 svar · 8,4k läst
M
martin_s: just nu ligger det massa snö så ett blir svårt att ta. Återkommer i vår..... Tack för inlägget
2 svar · 1,8k läst
G
Gutte: [citat] Tack! Vi har byggt i tryckt virke, men kommer nästa sommar olja allt med en olja som liknar cedar-trä. Och vi kommer nog också svära när man ska stryka mellan ribborna ;D Vill man vara fin får man lida pin ;) :) Ang. klättervänligt eller ej: Vårat staket har endast 2,5cm mellanrum mellan reglarna. Visst går det att klättra för ett litet barn, men en fot är kanske inte så
14 svar · 44,9k läst
·
R
robban44: Har själv kollat på detta då vi ej har några som helst standardmått och hittat www.mekoflex.se
5 svar · 6,3k läst
B
Bjorn_W: Annars fungerar teak trall jättebra. Kostar lite mer men varar för evigt. Finns på Fredells och Cyan Möbler vad jag vet. Lycka till! ;)
6 svar · 19,0k läst
B
brabyggare: Jag glasade in en befintlig altan i somras. Den är på 26kvm (28 enligt bygglovet vilket beror på takutsprånget antar jag). Jag byggde med limträ som takbalkar, ca 4000-5000kr. Jag satte skjutdörrar med isolerglas, 2st ca 3meters och 1 st skjutfönster på en halvvägg ca 3.5 meter (25 000 kr). Jag satte också dit kanalplasttak 16mm med solreflexfilm på (ca 10 000kr). Jag isolerade även
3 svar · 2,0k läst
B
brabyggare: Jag har hus på 152kvm, tomt 1000kvm, altan på 28kvm (inglasad). Jag tycker 28kvm räcker utmärkt. Man får plats med stort utebord med 6-8 stolar, grill och annat sommarjox utan att behöva trängas. Ska man ha plats för solstolar, utesoffmöbler, plaskpool till barnen mm behövs nog lite större dock tror jag.
0 svar · 3,0k läst
G
gaia: [citat] Bra idee! Kanske inte hellt tätt skjul men typ gallervägg/ pergola och låsbara grindar med någon växt som kan växa och klättra i så skuggig lägge :-/. Det kanske kommer inte att verka så dominerande som en hel plankvägg och inte skärma för mycket av ljuset mot fönster? Titta på liknande grannhus och fundera hur vill ni ha det eller kanske blir det enklare att finna ut hur
8 svar · 9,9k läst
chris47
chris47: Jag byggde en balkong i somras 2*3m halvmåneformad. Materialkostnad ca 10'000 kr. Jag gjorde hela stommen i tryckimpregnerat och trallen i Kirai trä. Räcket är i rostfritt. Till våren ska jag bekosta den mer med ett undertak samt belysning och rostfria böjda plåtar som ska täcka sidorna. Balkongen kommer nog totalt gå på 15-17'000 kr när jag är färdig. 80% av kostnaden var i mitt
3 svar · 4,1k läst
P
Patte: Inte riktigt så kanske 8-) men måtten blir ju bra man kanske kör allt som allt 10 plintar isåfall. Tack för tipset
2 svar · 8,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Betong-eller träaltan beror nog i första hand på hur resten av huset ser ut. Dvs. vilket passar bäst till husets uttryck och fasad. Om det passar så är ju en gjuten altan härlig, gärna med klinkers på. Något uterum behöver man inte göra alls bara för att altanen är gjuten. Den stora nackdelen med en träaltan utan tak är att den blir ALLTID MYCKET HAL under vintern. Så har du råd
2 svar · 6,1k läst
chris47
chris47: Kolla in Kirai trall. Det är minst fyra gånger så dyrt som tryckimpregnerat, men det är oerhört snyggt/exklusivt och mer underhållsfritt. /CC
2 svar · 2,7k läst
B
bobyggare: Kolla på hornbach.se, dom har en instruktion. Har inte kollat den, såg den bara i förbifarten.
4 svar · 1,6k läst
A
abel48: har nu köpt oljebehandlad masonit. Hur långt ut ska jag ha masoniten? räcker det om jag bara har den över själva altanen eller ska den ut lika långt som plåten? altså på utsticken? MVH Anders
3 svar · 3,6k läst
E
Edjo: Skall också byta tak men har svårt att begripa varför det skall kosta 10 000:- för ett plasttak. Har någon hittat något mer prisvärt (som inte är vanlig korrugerad plast som ger kondens som ständigt droppar. mvh Edjo
4 svar · 6,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: Finns dessutom speciell träolja för tryckt trä. Vad den har för egenskaper som skiljer den från vanlig träolja har jag ingen aning om. Någon som vet?
8 svar · 24,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.