Altan & Uteplats
JLT: Instämmer. Har också opalvitt och vi är väldigt nöjda med det.
Annakay: Enligt broschyr jag fått och på inrådan från "vår" snickare används två ihopspikade 45x95 eftersom en stolpe lättare kan spricka och bli ful...
jessica: [citat] precis vår erfarenhet också..vi hade först asfalt på uppfarten som vi absolut inte ville ha så vi tog bort den o lade på stenmjöl i väntan på vad vi ville göra (8år sedan)...o vi tröttnade i år på alla kornen som man drog in..snön som låg så länge i år var rena drömmen då man slapp dammsuga flera ggr om dagen ;D..så denna regniga vecka har vi använt till att lägga
Langbein: [citat] Ja tydligen på altaner, vår balkong och terass hade lösa trallar och det funkade bättre :P
tjie: Har samma "problem". Jag har blivit informerad från mitt "tryckhus" att det går fint att olja direkt. Betänk också hur gammalt din trall är. Idag är det mesta nytryckt - och då rekommenderade de en 2 veckors torktid. Min trall var från förra året - och i princip torr när jag fick den. Jag kommer att olja trallen nu - två veckor efter läggningen. Viktigt är att däcket är tvättat
Buuzzz: Fick ett svar från den lokala färgbutiken idag :-) Tätt uppifrån (han tipsade om en färg som jag inte minns namnet på :-[ ) Lovar att jag ska skriva in detta. Det skall dock andas från undersidan. Där tipsade han att ta s.k "sockelfärg" som andas. Det skall funka. Han höll med "pappskallen" om kalasfalt..... Jag slog plåt på den balkongen i mitt förra hus. Det funkade ypperligt, har
guzen: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1121802562;start=0]Byggnadsmaterial[/link] av MathiasS.
andersson72: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Bygglov;action=display;num=1121934125;start=0]Bygglov[/link] av MathiasS.
bengha: SKulle jag satsa på marint tema så skulle jag fixa en FYR, på något sätt. Det finns lösa som ljuslyktor. Jag skulle nog bygga en elektrisk i rabbaten runt 1m hög.
Langbein: Nu provar vi om en sista gång eller frågar byggare/varuhus. I förra huset hade vi balkong ovanpå glasverandan, plåttak/golv och 2 lösa trallar direkt ovanpå samt glasfibertak över. Trallarna var praktiskt för att hålla koll, renovera och hålla rent. Vid ett annat hus hade vi en terass ovanpå dubbelgaraget och lite utanför, där det låg lösa småtrallar över hela från början
Langbein: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1121607176;start=0]Byggnadsmaterial[/link] av MathiasS.
JLT: Misstänker också att grundoljan kan bli lite "hård/glansig". Får väl prova på några spillbitar så man får se resultatet när det har torkat ordentligt. Träskyddsoljan kan enligt Beckers hemsida användas på syllar, takstolar, bryggor och annat trä ovan mark. Den motverkar mögel och rötangrepp. Får väl prova även med den oljan på en spillbit och utvärdera svaret. Har nu hittat
Mayo22: Hej, Er altan ser riktigt fin ut. Vi skall till att börja med staket på vår nybyggda altan (äntligen klart snart... :D ) och funderar på att bygga krysstaket som ni har gjort. Det var väldigt fina bilder på staketet och beskrivning om hur ni har gått till väga, men vi undrar vilka dimensioner på virket ni använde. :) Tacksam på svar. :) Mayo
Langbein: Vad är bäst, att pussla ihop flera lösa trallar eller skruva ihop ett fast golv ???
Pedda_P: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1121802627;start=0]Byggnadsmaterial[/link] av MathiasS.
mgb62: ....bärlinan i husgrunden. Man kan väl lika bra lägga regelkonstruktionen på underlagsbädden. Jag har berg med lite grus ovanpå, så det lär ju inte röra sig. Eller...?
jilted: Jag har precis lagt klart 40 kvadratmeter trall på vårt garagetak - blev kanon. Ska bara dokumentera och lägga ut bilden på nätet så får du se. .... Sådär, besök http://filip.photosite.com/~photos/tn/6074_1024.ts1121169532218.jpg , får inte med hela altanen på bild men det syns väl tillräckligt ändå?
Bob_the_builder: För att svara på frågan måste man veta lite mer (även om några tagit sig friheten att gissa ;)) - Mellansverige (antar snözon 2) - Takbeläggning (antar plasttak) - c-c-mått på bjälkarna (antar 60 cm) Med spännvidden 4,5 meter krävs limträ i dim 42x225 (ref: Töreboda Moelven limträ). 4,5 meter är för långt för vanligt virke, även om det är konstruktionsklassat. Det kanske kan
Stefanw: En annan tanke dock...tjälen? Själva lurar vi på att köpa en jordborr och gjuta direkt i hålen (245mmx1-1,5 meter djupa). Är det inte risk att tjälen knuffar omkring de färdiggjutna? Mvh /Stefan
Daniel_s: Om du ska ha amerikanska verandamöbler måste du ju ha en Adirondack chair, urtypen av alla amerikanska verandamöberl! Här kommer lite exempel på hur det ska se ut ;D [bild] [bild] I sverige säljer Folkhemmet en variant av adirondack stolar, kika in på www.folkhemmet.com. Jag såg också en annons för en affär på karlaplan i stockholm som sålde ut 2:a handssortering av vitmålade stolar
Bob_the_builder: Om du nu absolut ( ::)) vill ha lösningen med 45x95 som stolpar under bärlinorna så tror jag att du borde förstärka dem med ytterligare en 45x95. Då kan du låta den börja precis ovanför stolpskon och sedan låta den gå upp på bärlinans insida. Enkel ascii-skiss (X=bärlina, Z=stolpe, I=stolpsko) XXZZ XXZZ XXZZ XXZZ XXZZ ZZZZ ZZZZ ZZZZ ZZZZ ZZZZ IZZI IZZI ----- I I
digital: Ja, trä blir halt, men det kan även cementplattor bli om vattnet inte rinner av utan stannar och fryser på plattorna. Det behövs bara ett par millimeter is för att plattorna ska bli livsfarliga :/ Lägg dit nån sorts gles trall eller en matta på vintern. En dörrmatta utanför dörren är alltid bra att ha i vilket fall.
hanna78: Sidan som har fönster är en gavelsida kan man säga. De hela skjutpartierna är på en gavel och på framsidan. Det kommer att bli sexkantigt så hörnen är sneda och där kommer också sitta ett fönster på varje sida. Taket kommer att vara brutet. Vi har valt plåt för att minska ljus och värme. Vi kommer att isolera något direkt under taket för att minska smatter. Huset har vi byggt
ppalm: [citat] Jupp du har nog rätt. kreosot utvinnes vud destilering av stenkolatjära. dock starkt canser/allergiframkallande. Färska stockar/sliper kan dock svettas detta i starkt soljus/värme.
Immobil: [citat] Instämmer att detta är en krånlig variant. :P [citat] Ingen dum idé. Alternativt skulle ni kunna slopa trappstegen ner till vilplanet. I stället kunde ni bygga ut altanen med ~ 1 100 mm. Därifrån låter ni en trappa på var sida gå ner till marken. ;) [citat] Tycker inte att ni ska dra in stegen mot grunden. För det första kommer det att se konstigt ut. För det andra har det