G
gaia: [citat] Bra idee! Kanske inte hellt tätt skjul men typ gallervägg/ pergola och låsbara grindar med någon växt som kan växa och klättra i så skuggig lägge :-/. Det kanske kommer inte att verka så dominerande som en hel plankvägg och inte skärma för mycket av ljuset mot fönster? Titta på liknande grannhus och fundera hur vill ni ha det eller kanske blir det enklare att finna ut hur
8 svar · 9,9k läst
chris47
chris47: Jag byggde en balkong i somras 2*3m halvmåneformad. Materialkostnad ca 10'000 kr. Jag gjorde hela stommen i tryckimpregnerat och trallen i Kirai trä. Räcket är i rostfritt. Till våren ska jag bekosta den mer med ett undertak samt belysning och rostfria böjda plåtar som ska täcka sidorna. Balkongen kommer nog totalt gå på 15-17'000 kr när jag är färdig. 80% av kostnaden var i mitt
3 svar · 4,1k läst
P
Patte: Inte riktigt så kanske 8-) men måtten blir ju bra man kanske kör allt som allt 10 plintar isåfall. Tack för tipset
2 svar · 8,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Betong-eller träaltan beror nog i första hand på hur resten av huset ser ut. Dvs. vilket passar bäst till husets uttryck och fasad. Om det passar så är ju en gjuten altan härlig, gärna med klinkers på. Något uterum behöver man inte göra alls bara för att altanen är gjuten. Den stora nackdelen med en träaltan utan tak är att den blir ALLTID MYCKET HAL under vintern. Så har du råd
2 svar · 6,1k läst
chris47
chris47: Kolla in Kirai trall. Det är minst fyra gånger så dyrt som tryckimpregnerat, men det är oerhört snyggt/exklusivt och mer underhållsfritt. /CC
2 svar · 2,7k läst
B
bobyggare: Kolla på hornbach.se, dom har en instruktion. Har inte kollat den, såg den bara i förbifarten.
4 svar · 1,6k läst
A
abel48: har nu köpt oljebehandlad masonit. Hur långt ut ska jag ha masoniten? räcker det om jag bara har den över själva altanen eller ska den ut lika långt som plåten? altså på utsticken? MVH Anders
3 svar · 3,6k läst
E
Edjo: Skall också byta tak men har svårt att begripa varför det skall kosta 10 000:- för ett plasttak. Har någon hittat något mer prisvärt (som inte är vanlig korrugerad plast som ger kondens som ständigt droppar. mvh Edjo
4 svar · 6,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: Finns dessutom speciell träolja för tryckt trä. Vad den har för egenskaper som skiljer den från vanlig träolja har jag ingen aning om. Någon som vet?
8 svar · 24,2k läst
Immobil
Immobil: Antingen sätter du vinkeljärnen i slutsteget eller vangarna och sedan i altanen. Sätt dom där dom syns minst. ;)
1 svar · 4,8k läst
A
abel48: tack för svaren, vet inte vilket det blir än, men ett nytt vagnstycke blir det nog inte. MVH Anders
2 svar · 3,0k läst
B
byggimpert: [citat] Det verkar ju mycket troligt, läser man hemsidan från Q-wood så står det ju ingenstans exakt vad det är för sorts 'nytt' trämaterial det handlar om, så det enda 'nya' är kanske användningsområdet ;) MVH//Christina.
9 svar · 4,6k läst
A
abel48: ok , tack så mycket för ditt svar. Taket kommer under takfoten, men den sticker ut väldigt lite pga att huset är tilläggsisolerat. Men en "lplåt" kanske inte vore så dumt, får se hur det blir när taket är på plats. MVH Anders
2 svar · 7,3k läst
A
abel48: tackar för hjälpen. Nu vet jag vad strö läckt är i alla fall. Har fått reda på läckt avståndet hos byggvaruhuset, det skulle läcktas med 35cm i mellan. Det är solsta taket jag har beställt, takpanne profil. MVH Anders
2 svar · 8,3k läst
A
abel48: när jag skulle köpa så frågade jag efter 20cm, men då sa dom på byggfirman att dom hade gjort om storlekarna så rören var 1cm mindre. Men det beror väll på vilket företag som tillverkat rören... MVH Anders
6 svar · 7,0k läst
A
abel48: nu blev lutningen 5grader i alla fall så det bör räcka till. MVH Anders
10 svar · 40,2k läst
A
abel48: tack för tipsen. Finns ingen silvan affär där jag bor. Men ska kolla hos min lokale bygg firma. Annars så får jag väll följa guiden. MVH Anders
2 svar · 17,1k läst
M
MrNorth: jag började med att bygga altanen på baksidan i söderläge... men sedan förlängde jag den runt hörnet mot väster så jag kan njuta av kvällssol också. Nackdelen med gaveln är att det är ganska mycket insyn där från grannar. Synd man inte hade ett vinkelhus..... /henrik
5 svar · 16,6k läst
lastkaj
lastkaj: 45*145 håller ju det mesta. Jag tror att den svaga punkten kan vara att du har cc 80 mellan 45*95. Alltså, om något inte skulle hålla så tror jag att det är själva plasttaket, men det vet tillverkaren av taket. Annars är jag övertygad om att det räcker
1 svar · 4,0k läst
J
JockeR: Det vore nog bra att kolla i en spännviddstabell om det verkar okej. Finns massor med böcker på biblioteket som ger tips om man inte vill köpa böckerna. Jag kan kika om jag hittar en spännviddstabell hemma senare.
1 svar · 4,3k läst
J
JockeR: Du kan tänka såhär oxå: * En trätrall förlänger/förstorar huset, då du oftast kan gå ut där utan att ta på dig skor * En uteplats i sten förlänger/förstorar trädgården, då det ger mer yta att vara på ute, men som du (oftast) måste ta på dig skor för att beträda :)
7 svar · 7,0k läst
J
JockeR: Det kan bli jättebra! Om solen ligger rätt kan man till och med sola lite om man öppnar dörrarna helt och ställer en stol precis innanför! :D
1 svar · 3,3k läst
J
JockeR: Om det blir trångt så har jag har för mig att det finns balkskor som kan monteras så att takregelns överkant kommer i höjd med bärlinans överkant. Se till bara att använda tillräckligt mer skruv då det är dessa skruvar och inte bärlinan (med fransk skruv i väggregel?) som kommer att vara svagaste länken. Jag använde 45x145 som takstolar. Du kan se lite bilder här:
3 svar · 5,8k läst
U
Uffe_xx: Kan bli jobbigt om det blir snö och is framför dörren. Har ca 5 cm marginal vid sommarstugan och det kan vara lite jobbigt när man kommer ut ibland under vintern..
5 svar · 2,8k läst
G
garagenisse: [citat] Hej hej! Det är väl inga jättesprickor men är man petig så är man, det är väl främst att det ser ut som det är lite olika kvalitet på brädorna som stör mig något, jag har ändå köpt på samma ställe, dock inte allt på en gång. Sen har man ju sett en del andra däck utan i princip nån spricka i trallen och jag undrade mest om jag gjort nåt fel eller om det är kvalitet
5 svar · 4,9k läst
A
AndersG: Det är alldeles sprillans nytt. Ramen är svartjärn och nätet galvat stålnät. En av mina kompisar svetsade, jag slipade och blästrade och sedan hade jag en målare att sprutmåla det. Färgen är samma som våra stora fönster från Sapa.
9 svar · 6,1k läst
N
neiden: Plasttak finns i flera längder.. 3.5, 4, 4.5, 5 etc..
1 svar · 2,7k läst
P
pandy: Kan du inte tänka dig att bygga ut källaren (om du nu har källare) och på så sätt få en altan på utbyggnaden. //Anders
5 svar · 13,4k läst
piliz
piliz: [citat] Det komemr eja tt vara tak på denna del - ute i det fria alltså!
7 svar · 4,3k läst
piliz
piliz: Ska bygga altan nästa år. På baksidan mot huset och fyra meter ut har vi grusat av redan med makadam, tror jag det är... (nybygge). Och självklart lagt fiberduk under ;) Plintar behövs ej, då marken går precis vid grunden, ca 10-15 cm under "parkettgolvet". Nu undrar jag hur jag ska bygga? - Ska jag lägga cemtenplattor, tjärpapp, och sen trallregel? - Eller kan jag lägga trallregel
0 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.