Jag vet inte riktigt hur jag enklast och bäst skall isolera mitt altan golv? Eller ska jag överhuvudtaget satsa på det?

Skall glasa in till sommaren och behöver lite praktiska råd.

En idé är att helt enkelt skruva fast asfa board skivor under det tryckimpregnerade bjälklaget. Sedan lägga i isolering ovanifrån samt avsluta med plast folie. Överst skruvas ny trall 28 x 120 mm. Bjälklaget är 45 x 145 mm.

Kan man göra så här? Eller finns det andra sätt?
 
Steff skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag enklast och bäst skall isolera mitt altan golv? Eller ska jag överhuvudtaget satsa på det?

Skall glasa in till sommaren och behöver lite praktiska råd.

En idé är att helt enkelt skruva fast asfa board skivor under det tryckimpregnerade bjälklaget. Sedan lägga i isolering ovanifrån samt avsluta med plast folie. Överst skruvas ny trall 28 x 120 mm. Bjälklaget är 45 x 145 mm.

Kan man göra så här? Eller finns det andra sätt?
Japp det tror jag man kan, ja har varit me på ett sånt där arbete där man gjorde unifär som du beskriver. låter iaf vettigt. :)
 
Jag satte asfaboard under, isolerade med kutterspån. Ingen plast å sånt utan direkt på med spontade golvbräder och gjorde ett såpskurat golv!
Kutterspån är ingen plats där möss trivs! Däremot i gullfiber!
 
Du skriver att du ska skruva dit ny trall. Jag gjorde så här eftersom trallen redan låg där. Jag isolerade underifrån med 50mm frigolitskivor, men jag har ju kryputrymme under altanen. Blev kanonbra.
 
De låter juh alldeles utmärkt :) men plasten? den skulle jag nog skippa om du inte tänkt lägga den underst alltså under bjälklaget för å förhindra att fukt tränger upp ur marken å in i bjälkarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.