9 444 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Hur isolera altan bjälklag?
Jag vet inte riktigt hur jag enklast och bäst skall isolera mitt altan golv? Eller ska jag överhuvudtaget satsa på det?
Skall glasa in till sommaren och behöver lite praktiska råd.
En idé är att helt enkelt skruva fast asfa board skivor under det tryckimpregnerade bjälklaget. Sedan lägga i isolering ovanifrån samt avsluta med plast folie. Överst skruvas ny trall 28 x 120 mm. Bjälklaget är 45 x 145 mm.
Kan man göra så här? Eller finns det andra sätt?
En idé är att helt enkelt skruva fast asfa board skivor under det tryckimpregnerade bjälklaget. Sedan lägga i isolering ovanifrån samt avsluta med plast folie. Överst skruvas ny trall 28 x 120 mm. Bjälklaget är 45 x 145 mm.
Japp det tror jag man kan, ja har varit me på ett sånt där arbete där man gjorde unifär som du beskriver. låter iaf vettigt.Steff skrev:Jag vet inte riktigt hur jag enklast och bäst skall isolera mitt altan golv? Eller ska jag överhuvudtaget satsa på det?
Jag satte asfaboard under, isolerade med kutterspån. Ingen plast å sånt utan direkt på med spontade golvbräder och gjorde ett såpskurat golv!
Kutterspån är ingen plats där möss trivs! Däremot i gullfiber!
Kutterspån är ingen plats där möss trivs! Däremot i gullfiber!
De låter juh alldeles utmärkt
men plasten? den skulle jag nog skippa om du inte tänkt lägga den underst alltså under bjälklaget för å förhindra att fukt tränger upp ur marken å in i bjälkarna.
Klicka här för att svara