Altan & Uteplats
byggimpert: Vi grävde ner papprör för att gjuta fast stolpskor/fäste (vad heter det eg. :-/) till plank med portar samt pergola, i samband med att vi gjorde markstenstensbeläggningen i sommar, dessa papprör var grova, ca. 25 cm i diameter, för att kunna bära rätt tung last. Själva gjutningen av ovanstående kunde inte påbörjas förrän allt stenarbete var gjort för att få rätt höjder.
neiden: Virket går väl på en 1.5-2k sen kan du få tak för allt från 2k till 200k :)
Don_Tom: Har försökt, med viss framgång, att få in lite synpunkter på denna frågeställning här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=altan;action=display;num=1124747209
snart_klar: Du kan blanda själv om du har närhet till stenkross/sandtag. 3 delar mursand 3 delar singel ca 20 mm 1 del cement
Christina1: Hej, är det någon som har erfarenhet av Eureka Inglasning ? www.eureka-sweden.se Undrar Christina
Ingenjören: Hej! Eftersom du ju får gjuta balkongplattan ihop med själva bjälklaget så borde väl din konstruktör kunna svara på dimensioneringsfrågorna? Själva bjälklaget måste ju kunna ta hand om lasterna av en utkragande balkong. Om tanken är att gjuta en fristående balkongplatta på 4 pelare i efterhand så dimensioneras den utifrån dem storlek på balkong du vill ha. Återkom isåfall med
MathiasS: Det finns "överallt". Alla som säljer klinker har säkerligen något i sitt sortiment som tål frost. Dessa plattor är tätare&hårdare så att vatten inte kan tränga in.
AndersG: Så här blev vårt.. Bilden tagen för ca en vecka sedan. Står numera blästrat och klart och väntar på målaren. Skall bli grågrönt med röd överliggare :) [bild]
billy_baver: Ta en titt på prefabricerade U-element eller L-stöd. Men berätta för tillverkarna att de måste vara av betong som tål att ständigt stå i vatten.
Don_Tom: [citat] Med risk för att diskvalificera mig själv från domarpositionen avslöjar jag lite ytterligare detaljer för att kasta ett bättre ljus över situationen..... [bild] Det finns alltså även en stöttande balk som håller uppe ett taköverhäng (över husets huvudentré). Bör ge mer luft åt hoover99's tankar..... Dock finns 1,3 meter fri passage mellan stolpen och altanräcket vilket
jessica: Det är S:T Eriks plattor och dom är bra :D Jag har några själv som också är köpte där o det är ingen skillnad på dom från Starkas som jag också har. Vad jag kan se i alla fall :)
Pronto: Intressant idé! Vi har en jättefallskärm (stor - en sån som användes i Vietnamkriget för att släppa ner material) som vi brukar använda i stället för partytält. Gissa om det är läckert? Ni som varit i sydostasien har kanske sett dem här och var. Man ryms många där under, kan t o m hänga upp lyktor. Däremot placerar vi den inte över själva grillen ::) /Marge II
4integration: Vi har tagit bort hängrännan på huset och en rad tegelpannor + att den sista raden är uppskjuten lite. Altantaket ligger sen inskjutet under tegelpannorna. Tegelpannorna ligger ca. 1 cm från plasttaket. Ingen tätning av altantaket mot huset. Hittills har det inte regnat in bakvägen....peppar peppar Lite bilder finns på http://hus.jarkeborn.se/content/view/13/28/1/6/
Buuzzz: [citat] Måste vara skönt att veta var du går och sätter dig ;D
mgb62: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1125046344;start=0]Teknik[/link] av MathiasS.
akby: Strunta i att gjuta, gräv bort matjord, ut med markisolering och ställ plintar ovanpå. Klart. Så gör dom flesta här nuförtiden, och jag bor ändå ganska långt upp i norrland. Jag köpte färdiga plintar med justerbar stolpsko som fanns från 20 till 60 cm höjd. 200 pix st
ompalompa: Hej, mina motstånd är på ca 480 Ohm och alla är paralellkopplade och du kan koppla in så många som trafon orkar med= många. Motståndet är lite beroende på vilken spänning du matar dioderna med. Hejs Stefan
star_daddy: Kolla Claesson i Göteborg, här står allt du behöver veta. Tjärar man finns en risk att klibbigheten håller i sig, vad jag har förstått. Men med tre strykningar står sig resultatet i 5-10 år. Lockande! Alternativet olja är fortfarande intressant för mig, men tydligen är det stor skillnad på olja och olja. En sak lärde jag mig också på Claessons hemsida - det går inte att blanda
AndersG: Intressant lösning! Tack. Kommer nog inte i fråga för mig eftersom vi inte har takpannor någon annanstans, men på ert hus funkar det bra!
gluecifer: Skruva ihop.....Två personer en dag, en back öl...ja det gamla vanliga :)
Langbein: Takläckan vi hade verkar ha upphört och plåtis kanske får vänta, så vi fixar själva som är roligare när det finns tid. Överliggare får man väl se om det kan bli snyggt, kan bli lite säkrare också för barnet. Man ser att dom doppat ändräet extra mkt så det är mörkare grönt, resten har lätt grön nyans. Men hemmasågat, obehandlat och lodrätt ändträ får man ju lägga på
chris47: Här kommer lite tips för att få det stabilt. Använd genomgående bult. Vagnsbult om skallarna kommer att synas. Använd fyrkantsbrickor på båda sidor även på den sidan du har vagnsbult huvudet fast med större innerdiameter så brickan passar bra över fyrkantmothållet (kan det heta så kanske?). Vagnsbulten har en tendens att krypa in i trät när du drar åt så hårt du kan. Skruv och
byggimpert: [citat] Jag skulle personligen absolut undvika rent norrläge då jag tycker det känns som ett jättetråkigt ställe att sitta på under majoriteten av säsongen utom de där stackars dagarna med +30, hellre isf. öst (lagom varm morgonsol) eller väst (sen kvällssol), rent söderläge är väl lanske inte heller optimalt. Men med rent norrläge och 6 meter till skogsbryn framför altan och
FredrikB_Viby: [citat] Vi rollar också. Men en vågrät yta och lättflytande olja tränger den ner utan att man bearbetar med pensel. Men man måste som alltid vara noggrann med att ta bort överflödig olja som annars lägger sig på ytan och härdar till en seg smutssamlande "fernissa". /Fredrik
FredrikB_Viby: [citat] Tack för svaret. Jag ska testa det på våra nybyggda trappor /Fredrik
marnil: Ser väldigt bra ut! Jag är på gång att bygga nåt liknande men måste fixa bygglovet eftersom altanen blir högre än 0,6 m... Får man fråga vad fick du betala för bygglovet/bygganmälan, hur lång tid tog det och vilken kommun är det? Tack på förhand! Markus
tiggre: är ju enkelt att ta fram vinkelkapen sen och köra loss på plasten om man inte vill ha kvar den...