Altan & Uteplats
Watchmen: Om du kör torrburk som man kör i frabrikarna så kan man lyfta formen direkt. Ca :22h senare har de härdat tillräkligt för att gå på.. Om gör normal betong så typ k35-40 så kan du lyfta av formen efter ca:12h å börja gå på dem efter 36h. Kom ihåg att blanda med färg i betog är lite små jävligt. För ftar förmycket så äter den upp cementen.
Fonzy: Här är plattan du letar efter. Vit med prickig struktur. http://www.steriks.se/Yrkeskunder/Produkter/markbelggning/plattor/superplattan
dadid: Det är tryckt, efter att jag fått det kluvet . Räcket kommer nog så småningom att tjäras lixom resten av huset. /Dadid
Andreas8: Har en kompis som gjort så, det blev kalassnyggt, inte riktigt samma "blanka" yta som hardwood, men brunt och fint
Langbein: [citat] Ja det är en fördel men inte frågan, som är om flera mindre trallar är så mkt sämre eller bättre än ett helgolv.
Langbein: Altan ska luta 1 cm per meter, vår lutar möjligen 1 cm på 2 meter. Plåtgolvet under fotograferades efter regn, vattnet låg stilla i stora pölar. Sedan är trägolv lagt ovanpå med smala springor. Vi har redan påpekande om stående vatten på husets baksida att rensas upp, jag har fått för mig att mygg trivs där om det inte fixas och kanske på altan nu, kan mina farhågor stämma?
hanneli: Vårat hus blir inte klart för i april, men det är lov börja drömma om allt man ska göra ute för alla dom pängarna som garanterat blir kvar efter bygget...not :( Men vi är jättesugna på en vinterträdgård, har någon byggt vinterträdgård från Santex? Bilder? ;) www.santex.se Var i detta huset för en vecka sedan, bilder hämtad från en norsk leverantör (Elgsem):
JLT: [citat] Förstår hur du menar. Har dock redan påbörjat taket. Ser ut att bli en lutning på nästan 20 cm på 3,6 meter. Blir det inte bra får man väl göra om allt igen ;) Kollade på Esslons hemsida (länk ovanför). Där står det min 10 cm/m i lutning.
Stefan_E: Stadsbyggnadskontoret kanske har ritningar som visar hur väggen är uppbyggd? Jag tycker det låter osäkert att fästa i spikregeln för panelen. Om du inte hittar något ordentligt att fästa bärlinan i, kan inte utanpåliggande pelare som bär upp bärlinan vara ett alternativ? Jag skulle sannolikt skarva bärlinan med hjälp av spikningsplåtar och ankarspik.
jessica: Ett par kompisar byggde sitt med just trä och stål. Dom byggde om du tänker dig en underliggare och en överliggare och där i mellan har dom satt järn pinnar. Det blev kanon fint. Har tyvärr inga bilder i dag i alla fall..
Ingenjören: Hej! Om man jämför en trallbräda på 28x120 med en 45x145 kan du kan öka spännvidden mellan bärreglarna från 600mm till 900mm utan att nedböjningen blir större. Med andra ord, om du ställer hela kroppsvikten på en bräda så sviktar de lika mycket i mm. /Ingenjören
EE: Perfekt! Du behöver ju inte fylla upp något. Lägg trädgårdsplattor och regla upp med 95x95 och sen 145 och sen trallen på det då är ju stax under fasaden. Duk är bra men inte nödvändigt. Det blir så mörkt att det inte växer ändå. Jag har kört flis.
Nanoo: Har hört lite idéer om att man kan skura sin altan med såpa och på det viset "mjuka" upp trallen. Givetvis på tidigare obehandlat tryckt trall. Någon som har erfarenheter av det?
Goggen: Vi tänkte bygga ett plank på kortsidan av vår uteplats. Jag har hört samma som kurt och tänkte därför bygga nästan tätt. Vår plan är att det skall bli en 45X70 uppe och nere och stående brädor på vardera sidan. De stående brädorna skall, på ena sidan, sitta med nästan en brädbredds mellanrum och på andra sidan likadant fast förskjutet så att en bräda på baksidan täcker
Pejja: Smart! Eftersom det är ganska ordentlig lutning på balkongen måste trallarna ändå ligga på något så att de hamnar i våg. Då kan man konstruera något som stolparna också kan sitta i samtidigt som det "jämnar ut" lutningen... Så får det nog bli. Tack! /Pejja
byggimpert: Du kan ju börja med att kika igenom markstensleverantörernas inspirations/bildgalleri sidor (om du inte redan gjort det), där kan du kanske hitta idéer till den typ av trappa du funderar på :) http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=3&aid=169 MVH och Lycka till//Christina. *EDIT* Hur lätt det blir att bygga en så stor och hög trappa i sten vet jag eg. inte,
Watchmen: Nu blanda ni ihop sjösten å natursingel. Sjö sten är rund å fin med natrusingeln vass.
markis: När jag ska limma tumlade betongmurstenar, blev jag rekommenderad att använda trälim som är vattenfast. Jag tyckte det verkade lite konstigt. Vad tror ni, fungerar det?
Kurtivan: Det man kan göra är att hålla inne en del av betalningen tills man fått sånt här åtgärdat, eller att man kommer överens. Man ska alltså betala största delen men hålla inne det värde man tycker man inte fått valuta för, då visar man att man är betalningsvillig. Betalar man allt har man dålig förhandlingsposition i sådana här lägen. Lycka till, och framför allt låt oss veta
BESKT_AT_WORK: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Pool;action=display;num=1119365552;start=0]Pool[/link] av Marlene Eskilsson.
thrax: Någon som vet var man kan köpa stolp (135*135 eller grövre) till en farstukvist. Släta med rundade hörn, skall vara gran. Woody tog 600:- styck med bra rabatt, tycker det var ganska dyrt. /Thrax
richardw: Jag har gjort enligt Shrek´s altan men med stolpar och HEL fris(?) utanför stolparna, dvs jag jackade ut i trallen för att få en hel och snygg "fris" utanför stolparna!! MVH Richard
Hoffsan: Ja det ska jag göra. Just nu ligger det på hyllan ett par veckor då vi inte fått repet än.
lastkaj: Jag tror att bilder är ett måste för att kunna komma med råd o tips. :-/
ulsa: Det var ju inte så farligt. Vilken diameter bör man ha på hålen om man ska använda kemankare (tub)?
Langbein: Utomhusaltan och utetrappa har man skruvat och spikat där det kan regna och snöa, man får väl kolla och reklamera.
EARTH22: Min erfarenhet av olja på trallgolv är att det blir jävligt mörkt av vilken sort man än använder! Har både haft pigmenterad och klar olja. Blir bara mörkt... Mitt nya trallgolv ska jag aldrig olja in!! Då blir det silvergrått och snygg med åren, och det håller ändå!
Craxen: Anledningen till det är för att det blir ett stup ner precis där. Det är på mellan 4-5 m det är därför.