Ska bygga en uteplats/altan.
Skulle vilja bygga i kilsågade 1,5"-plankor.
Har någon förslag på vilken ytbehandling jag ska använda?
Jag vill att det ska bli lite mörkare, regna och smutsavvisande, och
framför allt stå imot svartmögel....
Om du vill slippa att det fastnar smuts i ytan ska du nog välja en infärgning framför oljor.
Andra alternativ är att skippa behandling och gå på träslag med rätt färg. Jag har sett att det finns bränd furuplank som är röt beständig och brun i nyansen, men har ingen egen erfaranhet av den. Annars finns det riktigt snygga utländska träslag om du har gott om pengar. Typ Kirai eller liknande.
/CC