3 338 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Altan på berg
Hallå
Jag tänkte att jag skulle bygga en ny altan till min sommarstuga (står på berg)
Tidigare ägare har bara haft en uteplats under tak direkt på berget, men jag vill hellre ha nått bekvämare att gå på. Dock är jag lite osäker på hur jag skall fästa denna i berget. Jag har hört talas om kemankare, finns det nån här som har nån erfarenhet av detta ?
Jag tänkte att jag skulle bygga en ny altan till min sommarstuga (står på berg)
Tidigare ägare har bara haft en uteplats under tak direkt på berget, men jag vill hellre ha nått bekvämare att gå på. Dock är jag lite osäker på hur jag skall fästa denna i berget. Jag har hört talas om kemankare, finns det nån här som har nån erfarenhet av detta ?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Istället för att fästa något på berget skulle jag ha borrat ett hål i berget och sedan fäst stolphållaren I berget.
Produkter som diskuteras: "stolphållaren"
Stolphållare PSU FZV varmförzinkad FAST
För ingjutning i betong
45 kr inkl moms
Läs mer
Våra stolpar står direkt på berget och det funkar alldeles utmärkt. På de ställen där berget lutar har vi borrat och fäst rostfria pinnar som stöd åt stolparna. Stolparna är från 2m och mindre i längd. Den gamla altanen vi hade på samma plats höll åtminstone i 20 år innan vi rev den, så vattenpåverkan verkar inte vara ett problem.
Vad gäller stabilitet så klarar den åtminstone 20-25 pers utan något svaj eller gung!
/bebben
Vad gäller stabilitet så klarar den åtminstone 20-25 pers utan något svaj eller gung!
/bebben
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Använd inte kemankare utan expanderbetong som "brevik" skrev.
Det är starkt så det räcker...
Det är starkt så det räcker...
En följdfråga...
Låt säga att man har hyggligt stora sprängsten där man tänkt placera balkongen, då borde man väl kunna använda borr-expanderbetong-lösningen också? Det är alltså plan mark så det är ingen fara för att marken flyttar sig.
Det hade varit trevligt att slippa gjuta plintar...
Låt säga att man har hyggligt stora sprängsten där man tänkt placera balkongen, då borde man väl kunna använda borr-expanderbetong-lösningen också? Det är alltså plan mark så det är ingen fara för att marken flyttar sig.
Det hade varit trevligt att slippa gjuta plintar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden