Altan & Uteplats
GabbeS: Du måste ha ett skyddande lager över boracolen tex olja. Har du inte ett skyddande lager så försvinner boracolen ur trallen vid kontakt med vatten. Man vill ju inte ha boracol i grundvattnet... :)
erito: jag har 3,6 m och 45x170 virke... 45x195 bärlina. 28x120 trall verkar stadigt
oehlin: Tackar för de snabba svaren :) Med ovanstående konstruktion hamnar ju trallen längs med altanen. Hur blir dimensioneringen om jag vill ha trallen i rirktning från huset ut dvs bärlinorna ut ifrån huset istället för längs med ? Göran
ppalm: På med pressening annars torkar solen dom krokiga. Måla får du göra nästa år, så upp med dom bara ;)
kankonkan: Det vart sp 4,10 med tre bärlinor. Golvåsar 45*145 med C-C 50cm Känns tokstadigt, tror nog att jag parkera bilen därpå.... :)
fredriknilsson: OK! Tack för tipsen Pero och Dalle, kanon att kunna se dina bilder för övrigt Pero, på bloggen. Jag har kanske överdimensionerat en aning, hade det lite på känn och ska justera det. Det lutar även åt att jag kombinerar era förslag: Fästa en regel parallellt i bärlinan och styva upp den i ändarna med en bit byggtimmer. Nivåskillnaden kommer inte att vara speciellt stor, högst 20cm.
erito: Kinesisk träolja på Coop, 49% torrhalt och 99 SEK/liter. Borde väl gå att blanda i pigment i den eller?
Aik: Tack för tipsen, tänkte bara dubbelkolla, eftersom det är en luftspalt mellan panel och stommen kommer skruven att gå i luften ett tag innan den går in i stommen igen. Spelar det ingen roll? På tal om lim så har jag hört om distanser mellan bärlina och vägg, vad säger ni proffs om det? Mvh. Daniel
martin1g: ja det ska visst vara bra, men för tillfället för dyrt för mig...
DennisNilsson: Tror jag vet ett sätt att få den innersta bärlinan intill huset... Om jag tar bort den innersta raden med plintar (hurra. :)) och istället lägger lecablock där istället. Då kan jag "flytta" in bärlinan riktigt nära huset utan att behöva skruva i varken grund eller yttervägg. För lecablocken grävs bara en "liten" grop som fylls med stenmjöl och makadam sedan läggs de bara ovanpå
dalle: Beror ju även på var ni bor och hur altanen är placerad (väderstreck etc). Söderläge i Skåne så lär det funka utan värme... Med ett bra konvektorelement kan man dock komma mycket långt om altanen är välisolerad. Vattenburen golvvärme är ju bra om man har ett billigt uppvärmningssätt, t ex värmepunp eller ev fjärrvärme. Dock så måste man alltid se till så att det inte fryser
janne67: Klockrent då verkar det vara samma kvalitet som hos Willab :)
koho11: Vi har rostfritt balkongräcke med glas i. Jag tog kontakt med en lokal firma som jobbar i rostfritt och sedan fixade glasmästaren glaset.
Anonymiserad 23608: 10 mm (grovleken..) frallor funkar bra. Allt blir stumt när du drar fast skon i bärlinan med dessa, och ännu stummare när bjälklaget är på plats.
mbqmbq: Men det var ju min Landmanngrill som de testade i Aftonbladet! (Min har lite mindre trä i ställningen men grillen är den samma och säljs på K-Rauta för runt 4000:- ) Jag är mycket nöjd med den. Jag köpte till ett extra grillgaller som är bra att ha när man grillar åt många. (Då byter man ut stekplattan.) Ha en skön grillsommar Magnus
chris47: Oftast finns det skåp eller draperi som skyddar gasbehållaren. Det är nog bra att undvika direktsol. Min grill står på altanen under tak hela året. /CC
pero: Vi bygger en något mindre altan - strax unde 70 m2. Vi lägger ett vinkeljärn mellan (typ 2-3 mm)
pero: Nah, inte direkt pilligt. några brädlappar och masonit- och pappbitar som "shims". Stora fördelen jämfört med att väga av och mäta in varje plint ser jag är att, som sagt, hela regelverket vilar i stolpskorna utan spänningar. Tror det går på ett ut vilket man väljer rent arbetsmässigt. Jag tror säkert att ditt sätt kommer att funka skitbra!
pero: Vi håller på med en liknande konstruktion. Vi kör både och - spik och spikplåt bockade till rätt vinkel. För att göra det lite mera sportsligt så valde vi ena vinkeln till 40 grader och den andra till 50 grader. Orsaken var att vi vill undvika att skarva trallbrädorna. Det knixiga var att få till en tillräckligt stabil förstärkning i "det spetsiga hörnet" - man kommer liksom inte
sssckr: Har samma tankar om att ha 70-plintar. En del skrämmer mig att det är säkrast att gjuta egna plintar. Men jag kommer ha svårt att få tiden att räcka till. Vad tror ni om det när man bor i Södermanland? Bör man även ha ett lager grus under dessa färdiga plintar i så fall?
chris47: Köp inte gasol, dyrt och klumpigt. Tänk på att du ska förvara klumpen på vintern. Infravärme är billigt och smidigt. /CC
tiggre: gjort är gjort... valde den vägen hursom... 150mm plint 10mm armeringsjärn borrade 60-80cm djupa hål, sen gjöt jag med hemmamixad betong upp till 15-20cm under markytan... sen på med papprör... och nu idag (3 dagar senare) så gjöt jag själva plinten av grovbetong
bjorwen: Det finns bara en regel att tänka på när man ska lägga trall på altaner och dyl. Gör som DU/NI vill och så att DU/NI tycker det blir snyggt!! Sen låter 10-20mm fall per meter lite mycket i mina öron.. Kom på en sak till, Hur stor är altanen? jag har två altaner. en stor på framsidan av huset och en mindre på baksidan. På baksidan la jag trallen "längs med" för att kunna lägga