P
ppalm: lägg syllpapp ovanpå innan du slår dit trallen så står det sig ;)
2 svar · 4,1k läst
fia_mstd
fia_mstd: Nu är inte jag proffs på sånt men jag tycker absolut att sista varianten med stolpskor ser vettigast ut! Alternativ ett verkar vara gjort för att det ramlar ner en massa "bôs" under altanen som ligger och ruttnar (det kommer det göra ändå men kanske inte lika mycket) och en "slå i tårna kant" dessutom. Variant två kändes inte stabil men trean verkar bra! 8-)
3 svar · 2,0k läst
·
J
johan76: Pratade med en snickare som tycker jag skall använda spikplugg (140mm)och fästa i murbruket mellan tegelstenarna. Tycker själv att det känns lite klent. /johan
3 svar · 3,4k läst
L
linda_fbg: Vi fick ner priset till 54000 kr så det är väl helt okej. Plattsättningen var visst 146 kvm men de har räknat på 130 kvm. Positivt det också! Alltså 370 kr/kvm. /Linda
2 svar · 1,3k läst
L
linda_fbg: Hej! Vi ska själva flytta in i ett nyfunkis hus och vi har lagt "Bender Labyrint Antik" och då terramix. Terramix har mesta dels grått i sig men vissa plattor är lite mer åt det röda hållet, men inte alls så rött så att det blir markant eller stör. De känns lite mer levande än de gråa plattorna. Gå in på www.benders.se så kan du se bilder på olika marksten. Lycka till! /Linda
2 svar · 3,6k läst
yonna
yonna: [citat] Detta låter intressant! Jag är inte rädd för att lägga ner lite extra jobb på just trädäcken - allt annat med huset är ju nytt och kräver bara njutning av mig de närmaste tio åren ::). Lewen - har du några bilder du kan låta mig få glädje av? Hur gammalt är ditt trädäck? Om du inte kan lägga in bilder här får du gärna maila mig.
5 svar · 3,5k läst
D
Don_Tom: Den här tråden behandlar samma problematik: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2
2 svar · 1,9k läst
L
Lewen: Håller med 1. Använd en vitpigmenterad linoljesåpa. Blir hur bra som helst, mjukt och gott för fötterna efteråt.
2 svar · 3,9k läst
D
Don_Tom: Mitt förslag skulle se ut såhär. Mått i cm. Tänkt material: Bärlinor 45x195 Reglar 45x145 Trall 28mm cc 60
2 svar · 2,6k läst
·
The_Sweet_Spot
The_Sweet_Spot: Lite tips om inre bärlinan hittar du på denna sida: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=25929 /.
4 svar · 6,0k läst
E
erito: Skall kolla priset på K-Rauta igen. Läste att det är sämre hållfasthet än på vanligt tryckat virke och att även det värmebehandlade blir gråare om man har det utomhus... :-/ synd.. det är ju fin färg från start på det
5 svar · 2,6k läst
K
kabeldr: tvätta med målar tvätt + lättslipning 120 papper eller högtryckstvätta med trallrent ;D
3 svar · 10,3k läst
K
knoster: jag antar att det är ganska platt tak och då är det inget bra med falsad plåt,då ska man ha svetsad rostfri plåt
4 svar · 4,6k läst
C
co: Om detta tvistar de lärde... Vi har som du byggt stommen i tryckimpregnerat men kommer att ha sibirisk lärk som golv (och då kommer inte hela vår veranda att vara under tak). Det finns som sagt lite olika bud ang. den sibiriska lärkens mostståndskraft mot röta och mögel men jag anser det vara värt ett visst underhåll att slippa den fula och potentialt skadliga tryckimpregneringen!
1 svar · 3,6k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Gäller utan räcke. Räcket får väl va runt 80 cm tror jag eller där finns ingen maxhöjd på det förutom 1,8 meter??
4 svar · 2,6k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] Höjden på trädäcket har jag för mig inte får vara högre än 50 cm över mark för att slippa bygglov.
3 svar · 2,1k läst
A
AW: Mattan finns i flera olika färger .  
3 svar · 21,7k läst
·
O
oehlin: Tänkte "modernisera" min uteplats. Nu har jag ca 30 m2 cementlattor (40*40) som är smutsiga, ligger lite oljämt samt fullt med ogräs i springerna. ( har legat i 30 år) Funderar på att 1 Lägga ut en geoduk. 2 fylla på med 5-10 cm stenmjöl. 3 lägga på marksten, typ "gårasten" Är detta en möjlig lösning eller måste/bör jag "riva" upp allt det gamla och lägga om allt igen. Att "nya"
0 svar · 3,7k läst
K
Kurtivan: Jag bor i Norrland i höjd med Härnösand och har byggt altan på plintar för två år sedan. Jag grävde ett dike ca 1.20 m djupt, gjöt plattor 400x400 och ställde 6 tums avloppsrör som var två meter långa och lodade in dem. Sedan lade jag dräneringsslang som mynnar i ett avloppsbrunn. Grusfyllde runt pelarna och hällde betong i rören, tryckte dit 3 armeringsjärn i varje rör + en
13 svar · 44,0k läst
A
A-K2: Hej! Någon som har några ideer för att bygga en typ farstukvist/liten altan som passar till en befintlig "betongtrappa" :-? Vi har en "betongtrapp" som har en yta framför dörren på ca 2 m2, vi skulle vilja utöka den ytan så att det minst får plats ett litet bord o några stolar, barnvagn o lite extra plats. Det ska vara ett enkelt tak oxå. Finns det någon som gjort något liknande? O
0 svar · 7,8k läst
chris47
chris47: Vänta ett år du. /CC
8 svar · 16,5k läst
J
johan76: Jag var hos min lokala bygghandel igår, men de fick inte lämna ut några mått!!?? Har iallafall pratat med en snickare som tyckte jag skulle ha 90x90 stolpar och sedan slå 2 st 120*28 på två sidor. Vi får se vad det leder till. Någon som har något tips på hur man fäster takbalkarna mot tegelvägg? /Johan
2 svar · 3,9k läst
D
dalle: Ser fram emot bilderna! Ernst i Sommartorpet gjorde något liknande förra året, han kallade sin ljusslang för "Raggarslang"... ;) Dessutom satte han blå lysrör under en spång - klar UFO-varning! ;D
5 svar · 5,0k läst
D
dalle: Med dina plintavstånd bör du välja 45x195 för bärlinor (nivå 1) och 45x145 för reglar (nivå 2). Det är inte speciellt överdimensionerat! Dina dimensioner är iallafall för klena. Håller med mhacker om att det nog är enkare att hantera plintar och staketstolpar var för sig. De sistnämnda kan fästas i reglarna (har så själv).
3 svar · 5,3k läst
·
L
larseman: Utan att veta vilken spännvidstabell Don Tom använder, så är det nog troligt att den tar hänsyn till både brott- och bruksgränsstadiet, dvs både risken för kollaps och rimlig nedböjning/svaj. Alternativet till överslagsberäkning med tabeller är dimensionering enligt BKR, titta gärna på www.traguiden.se, där finns bra exempel på hur man gör. /Lars
5 svar · 12,6k läst
·
S
Sartsa: Jag har sett i någon tidning alternativt typ "Äntligen hemma-program" konstruktionsritningar för en altanräcke som lutar utåt. Det viktigaste detalj i räcket var att det var samtidigt en "inbyggd" bänk, inåt naturligtvis. Kommer någon av er kanske ihåg var detta var någonstans?! Gubben vägrar göra något sånt åt mig innan jag hittar dessa ordentliga ritningar :-[ Tacksam för alla
0 svar · 2,1k läst
M
mhacker: För ett par år sen köpte jag 6m vindskivor från Partille trä. De var då tillverkade av två brädor som "sicksackats" ihop, i princip av samma kvalitet som en "hel" 6m bräda. Misstänker att om du beställer en 5.3m regel från dem så gör de på samma sätt. Men varför behöver du så långa reglar? Min altan är c:a 6x7m och jag har skarvat både bärlina och reglar - det syns ju
1 svar · 2,5k läst
D
Detblirnogbra: Jag hade liknande problem, när det gäller dimmensionerna, så då gjorde jag så att skruvade ihop två "veka" reglar till en tjock bärlina. Dessutom minskade jag regelavståndet från normala 60 cc till mellan 40 och 50 cc. Trallen är inte lagd ännu, men provhoppningen på reglarna känns väldigt stabil! Färdiga plintar med justerbar sko finns bland annat på K-rauta, men nackdelen är
2 svar · 5,1k läst
D
Don_Tom: Antar att två av sidorna ligger mot fasaden? Fick idag rådet av en 'altanbyggare' att så långt det är möjligt sträva efter att anpassa altanens sidor så att samma sektionsbredd går att använda genomgående om man skall välja ett x-räcke. Undantaget då de sidor som ligger mot fasaden, som man kan lösa genom tjockare stolpar osv. Lite för sent om altanen redan är byggd dock...... Om
1 svar · 5,4k läst
F
Fredrik.Aj: [citat] Hej! Fann precis denna gamla tråd men däremot fann jag inga lysdioder hos kjell med ovanstående artikelnummer. Nån som kan ge mig ett tips om vilka som kan vara lämpliga? Edit: Hittade svaret i en annan tråd, 90207 är korrekt artikelnr på Kjell & CO.
15 svar · 10,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.