Altan & Uteplats
myran69: Den ÄR i rätt läge igen, men han menade på att den inte skulle kunna fästa ordentligt i betongen eftersom den blev rörd vid. Det var ca 3 timmar innan som plinten gjöts. Vad tror Ni om det? Myran
chris47: Om man lägger trall från en husvägg och ut, kanske man kan tänka sig att acceptera skruvskallar inne vid väggen och längst ut. I övrigt skråspikar man trallen så den ligger an mot reglarna och man slipper skruvskallarna mitt på altanen. En budget kompromiss altså. /CC
dramarc: tack för era svar! Förutsatt att man kan fästa bultar i väggen (skall kolla material samt ev rör/eldragningar först) så låter det som om man skall ha en luftspalt mellan vägg och bärlina. Är det korrekt uppfattat? Är det någon som kan argumentera emot detta? trevlig svenska flaggans dag
mattiasp: Jag har precis gjort detta. Jag grävde något djupare än vad jag behövde, och såg till att inte luckra upp jorden längst ned i hålet. Det går om man bara tänker sig för. Luckra med spade och ta bort det luckrade med en liten burk eller motsvarande. Därefter fyllde jag upp med väggrus (0-16) till rätt nivå. Jag körde med 700mm-stolpar som väger 58 kg/styck. Jag insåg tidigt att jag
antelund: Misstänker att det är plattor gjutna på plats en gång i tiden. Hade själv plattor som var från 50 talet och det var inga småsaker att flytta på. Tror dock att du har igen det om du tar väck plattorna och "grundar" enligt gängse regler (geoduk + bärlager 25cm + sättlager 5cm + sten). Har du möjlighet att få dit en kranbil så är det gjort i ett nafs och det kostar ingen
seclest: Håller på att bygga trä-altan, och klurar lite över hur man skall få till vissa detaljer snyggast. Altanen följer runt huset, och jag vill få till en 45-gradig skarv vid hörnet. Jag skall avsluta mot en stenmur längs ena långsidan. Behöver bygga en 70-80 cm hög trappa i ena änden. Har tänkt mig en plantering i trädäcket, med möjlighet att sitta på räcket. Mm, mm... Så alla ni
antelund: Plasten är en fuktspärr som man MÅSTE ha under trägolv på betong. Om plattan är 6 månader så blir det nog inga problem men du bör inte lägga mattan dikt an mot väggarna. //A
AnInJo: Planerar att skruva fast en stödregel i husgrunden som består av "hålsten". Reglarna som går 4m ut i trädgården vilar och fästs i ena änden på stödregeln och stöds även på mitten av underlaget (stenar - gammal mindre terass). Därefter sluttar underlaget kraftigt ut mot trädgården. Undrar hur stolparna i andra änden av reglarna bör vila mot marken. Höjden mellan reglar och
attila: Mina funderingar gäller regelstommen, rättare sagt om det räcker med 2 "våningar" (bärlina/reglar och trallvirke)? Jag vill nämligen slippa skakta bort en massa jord, samt slippa underarbetet för eventuella trädgårdsplattor som understöd. Det mest enklaste är att borra hål för plintar med jordborr och använda färdig torrbetong som man fyller i hålet och vattnar bara. Nu till min
RoffeN: Struntar i vikväggen. Det blev 5 st fasta treglas fönster 14*21, 11 öppningsbara treglas 7*16 samt en dubbeldörr från fönsterfabriken. Får dom efter semestern. Blev billigar och säkert bra nog ;) Roffe
chris47: Plintarna till hängmattan bör klara rätt stor sidobelastning. Du behöver därmed säkert lika djupa plintar som höga. Ett annat alternativ är att köpa en hängmatta som har färdig ställning eller att förbinda stolparna ovanför hängmattan. Jag har sett riktigt snygga byggsatser i tryckimpregnerat där man kombinerat tvätt torkvinda med växtspaljé. Fundera ut om du inte kan kombinera
goblin: Hej, Vad bör man budgetera för en altan? Vi kommer ha en altan i vinkel på ca 100-150 kvm. Vi bygger ett nytt hus. Vad kostar ett trädäck ungefär? Material+entreprenad. Vad skulle motsvarande stenläggning kosta om vi säger att stenen kostar 200;-/kvm, dvs övrigt material+entrprenad Tacksam för svar! /J
chris47: Infravärme strålar värmen och värmer därmed upp det den är riktad mot och inte luften. En gasolvärmare värmer upp omgivande luft och har inte så mycket strålning skulle jag tro. Ang gasolåtgång. Jag har "hört" att gasolvärmare drar en hel del gasol och påfyllning 10kg gasol kostar ca 350kr. Gasolvärmaren kostar från bordsmodell 400kr till stor golvmodell 1500kr. Gasolflaskan får
chris47: Bygg regelverket som om du skulle haft en rak altan till skillnad i att du inte drar ut regelverket lika långt. Såga valfri form med sticksåg. Man kan utan problem ha ett överhäng med minst 25cm med 28'120 trall. Hoppas du fårstår hur jag menar. /CC
ppalm: Hej Tänkte bara rapportera lite, för att ge andra inspiration. 30m3 jord flyttat från huset. VA isolerat med frigolit stödmur uppmurad bärlina inre fäst i vägg med m8 fasadplugg 2st cc60-80cm. 9 plintar gjutna material levererat idag är uppe i ca 23 000:- än så länge än så länge inga kosntruktionshinder MVH Ppalm
chris47: Vad är det för dimension. Liknade stödstänger finns till viltstängsel, men det är kanske för stort. /CC
AndersG: Jag tror att de rekommendationer jag sett säger max 3cm sand http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=378
attila: Hej! Är tacksam för synpunkter om hur plintarna bör placeras med tanke på det konstiga tomtbiten. Ska/bör de fästas till altanet/husfasaden? mvh/Attila [bild]
mhacker: Jag har fått rådet att såpa altanen då jag inte vill att träet skall mörkna som det gör när man oljar det. Finns massor av trådar kring detta på forumet, verkar som frågan dyker upp när solen tittar fram på vårkanten :)
pero: Tjing! Det vart i slutändan så att vi ändå vägde av en "prototyp" av regelstommen i stället för att väga av varje plint. Bärlinor plus ett fåtal reglar sammanfogades "med justeringsmån" och pallades upp i våg och på rätt avstånd. Sedan finjusterades plinthålen och plintrören fixerades i lod. Stolpskor sattes på bärlinorna och sedan gjöt vi. Gick på ett par dagar utan att
laban99: Hej. Jag har en betongtrapp som börjar bli sliten och en uteplats som börjar bli gammal. Tänkte göra om detta genom att "klä in" trappen med altanbräder och sedan fortsätta med trädäck nedanför. Vill alltså ha formen likadan som den är nu. Ett av mina "problem" är att det bara är ca 5 cm mellan trappen och entredörren. Jag tänkte ha 0.28 * 1.20 bräder, blir det för klent med
jenny1: Jag hänger på på samma tråd, har samma problem fast jag har en asfaltsuppfart som det växer mossa på... undrar om man kan använda alg/moss-tvätt som man kan köpa för fasader eller skadar/missfärgar det asfalten? Någon som vet, innan jag testar... /Jenny
jakim: Jag tror att den bästa lösningen är att göra lika i båda ändor så att säga så inte den ena sidan rör sig och den andra är fast. Fäster du den ena sidan så kanske resultatet är att betong plattorna sjunker och din altan plötsligt bara har stöd i yttre ändorna. Jag tycker du ska ha altanen löst från huset eller om du absolut vill fästa den så måste du ha plintar till
Quart: Gräv nort de översta lagret jord och gräs. Lägg markduk och sedan minst 5 cm singel eller makadam. Det kommer alltid att växa även om det blir dåligt med ljus
Quart: Mycket bättre att köpa färdiga plintar. Jag gjöt egna och köpte även en del färdig gjutna. De som jag köpte färdig gjutna var så myclet enklare att jobba med. Det var bara att ta spettet och "knäcka" dem dit man vill ha he dem och skriva dit bärlinan. Skall du gjuta egna skall du använda papprör.
starion: Vi har nu grävt allt. Det enda vi stötte på var lera och åter lera. Så vi grävde ca 15 cm till som jag har tänkt fylla med singel som dränering. Först tänkte jag lägga fiberduk som materialavskilljare sedan singel, ca 15 cm. Fiberduk igen. Sen stenmjöl 3-5 cm för att få allt jämt. Och frigolit på det för att få en skön botten samt att isolera poolen. Sedan åldersbeständig