thomas33
thomas33: Jag utgår från att du har en inbyggd altan och inte bara ett tak med öppningar runt om. Att börja med så måste du ha någon form av ventilation uppe vid taket, så att den varma luften kan försvinna och du slipper sitta inne i ett drivhus. En flyttbar fläkt kan hjälpa något at omfördela luften. Nästa steg är att spänna upp vit duk under plasten för att få lite mindre
2 svar · 4,2k läst
G
Gutte: Vill minnas att det var ett vanligt ungsgaller han använde.
1 svar · 1,4k läst
C
co: Sibirisk lärk är ju ett annat aternativ bara dubbelt så dyrt som tryckt!
9 svar · 8,1k läst
Buuzzz
Buuzzz: Jag har funderat på att borra ner stolpskor. Är det samma sak som du menar Bart99 ? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11766 Då kan man justera som man vill. Bart, hur "pluggade" du ?
7 svar · 19,8k läst
A
antelund: Tro mig, det kommer snurra på bra mellan reglarna och springorna i trallen . Dessutom, det är inte ett isolerat innertak du skall bygga. //A
3 svar · 3,9k läst
D
dalle: Val av regel 145 eller 170 beror ju även på vilket avstånd du har mellan bärlinorna, du kan alltså klara dig med 170+145 (smidigare att hantera och du sparar pengar). Jag har reglar på 45x145 med överhäng ca 70cm efter sista bärlinan (1,5m mellan bärlinorna), hur stabilt som helst. Bärlinorna är på 45x195 med plintavstånd 2 m. Proven in combat for 7 years  ;)
4 svar · 46,4k läst
A
andersmc: Jodå, det gör också nytta. Det är bara att prova.
11 svar · 16,1k läst
·
E
Eeyore69: Det var ett par bra synpunkter, så får det bli. Tack! :D
2 svar · 5,1k läst
·
D
dalle: [citat] Hur läser du då??? Rådet var att han kunde använda REGLAR på 45x95 givet att han ökade antalet bärlinor till fyra. (men tack ändå för beräkningarna)
15 svar · 4,4k läst
Z
Znapper: Det är ingen annan som har provat att använda Teak pigment i olja? Haddirajan - Ser din polares pooldäck fortfarande bra ut? Och hur var det med foto?
4 svar · 7,5k läst
S
skruttset: Jag är lycklig ägare till ett timmerhus i dalastil.... något jag alltid drömt om är en amerikansk veranda men hur sjutton ska man få det att funka med ett dalahus... kan man få lite dalastil över det hela kanske? Någon som har tips på länkar eller liknande?  :)
0 svar · 5,2k läst
P
pero: [citat] Vi skarvade våra bärlinor med spikbleck och ankarskruv i en momentfri skarv i anslutning till plint. Urstabilt - det kommer att vara det sista som faller...
1 svar · 4,2k läst
P
ppalm: jo lösningen skall dit underifrån inte precis under trallen. också ska de vara fall på det.
4 svar · 4,5k läst
C
co: [citat] Det går att beställa på vanliga brädgårdar (vi köpte vårt på Beijer för strax över 200 kr/kvm). Ofta är det dock beställningsvara så man måste ha lite framförhållning!
7 svar · 1,8k läst
A
antelund: Om du har fäst en uppe och en nere så räcker det bra med två per sida. Huvudsaken är att regeln inte "glappar" i balkskon. Bärlina: Kör med tre st på vardera sida så sitter den bra. //A
1 svar · 5,7k läst
H
hgranstedt: Jag måste slå ett slag ;D för Västsvensk byggskruv V/S/B (http://www.vsbyggskruv.se/).  Jag har skruvat i över 2000 Turbo trallskruv för 28 mm trall (med en Ph2 bits från Grabber) utan problem. Jag har visserligen förborrat alla hål trots att den är självborrande. Jag har även provat Grabbers trallskruv (TU 58 tror jag det var) men den kändes inte lika bra.
6 svar · 3,6k läst
E
eddy: jag har också berg under mina plintar till altanen ca 70cm ner. jag borrade ner armeringsjärn i berget skulle vara bra sa dom som vet!!!!!
5 svar · 7,3k läst
J
janne67: Ja jag tänkte också det men jag skall ha fasade hörn och då underlättare det om man har hela bjälkar, annars får man göra extra plintar i hörnen.
2 svar · 3,0k läst
·
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Bygglov över 50 cm och för tak gäller 12 kvm.
1 svar · 1,1k läst
M
myran69: Den ÄR i rätt läge igen, men han menade på att den inte skulle kunna fästa ordentligt i betongen eftersom den blev rörd vid. Det var ca 3 timmar innan som plinten gjöts. Vad tror Ni om det? Myran
2 svar · 1,6k läst
chris47
chris47: Om man lägger trall från en husvägg och ut, kanske man kan tänka sig att acceptera skruvskallar inne vid väggen och längst ut. I övrigt skråspikar man trallen så den ligger an mot reglarna och man slipper skruvskallarna mitt på altanen. En budget kompromiss altså. /CC
4 svar · 6,4k läst
·
D
dramarc: tack för era svar! Förutsatt att man kan fästa bultar i väggen (skall kolla material samt ev rör/eldragningar först) så låter det som om man skall ha en luftspalt mellan vägg och bärlina. Är det korrekt uppfattat? Är det någon som kan argumentera emot detta? trevlig svenska flaggans dag
3 svar · 4,3k läst
C
CookieMonster: Tackom! :) // Nicke
26 svar · 13,2k läst
·
mattiasp
mattiasp: Jag har precis gjort detta. Jag grävde något djupare än vad jag behövde, och såg till att inte luckra upp jorden längst ned i hålet. Det går om man bara tänker sig för. Luckra med spade och ta bort det luckrade med en liten burk eller motsvarande. Därefter fyllde jag upp med väggrus (0-16) till rätt nivå. Jag körde med 700mm-stolpar som väger 58 kg/styck. Jag insåg tidigt att jag
5 svar · 53,1k läst
A
antelund: Misstänker att det är plattor gjutna på plats en gång i tiden. Hade själv plattor som var från 50 talet och det var inga småsaker att flytta på. Tror dock att du har igen det om du tar väck plattorna och "grundar" enligt gängse regler (geoduk + bärlager 25cm + sättlager 5cm + sten). Har du möjlighet att få dit en kranbil så är det gjort i ett nafs och det kostar ingen
1 svar · 5,9k läst
S
seclest: Håller på att bygga trä-altan, och klurar lite över hur man skall få till vissa detaljer snyggast. Altanen följer runt huset, och jag vill få till en 45-gradig skarv vid hörnet. Jag skall avsluta mot en stenmur längs ena långsidan. Behöver bygga en 70-80 cm hög trappa i ena änden. Har tänkt mig en plantering i trädäcket, med möjlighet att sitta på räcket. Mm, mm... Så alla ni
0 svar · 2,6k läst
F
furulund: [citat] Hej Ante, Om jag skippar bärlinorna,hur tät skall jag då sätta reglarna och plintarna.
4 svar · 3,3k läst
A
antelund: Plasten är en fuktspärr som man MÅSTE ha under trägolv på betong. Om plattan är 6 månader så blir det nog inga problem men du bör inte lägga mattan dikt an mot väggarna. //A
4 svar · 2,4k läst
·
A
AnInJo: Planerar att skruva fast en stödregel i husgrunden som består av "hålsten".   Reglarna som går 4m ut i trädgården vilar och fästs i ena änden på stödregeln och stöds även på mitten av underlaget (stenar - gammal mindre terass). Därefter sluttar underlaget kraftigt ut mot trädgården. Undrar hur stolparna i andra änden av reglarna bör vila mot marken. Höjden mellan reglar och
0 svar · 2,4k läst
A
attila: Mina funderingar gäller regelstommen, rättare sagt om det räcker med 2 "våningar" (bärlina/reglar och trallvirke)? Jag vill nämligen slippa skakta bort en massa jord, samt slippa underarbetet för eventuella trädgårdsplattor som understöd. Det mest enklaste är att borra hål för plintar med jordborr och använda färdig torrbetong som man fyller i hålet och vattnar bara. Nu till min
0 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.