S
SATI: ja det säger dom att det gör så det får man väl iofs lite på. Men som den nojiga människa man är så tänkte jag höra efter ifall någon som inte säljer produkten ;) har någon erfarenhet. /S
2 svar · 1,9k läst
T
tomsan: Jag målade samma dag jag fick hem mitt virke för 2 år sedan. En spricka har det blivit och det är trädet som spruckit.
2 svar · 5,5k läst
S
styrman1: Är nog samma färg. det är förmodligen en kärnbit som är kluven. en bättre kvalitet alltså jämfört med ytterbitar av stocken. hårdare men dock med sämre inträngning av impregneringsvätskan.
1 svar · 4,0k läst
chris47
chris47: Sätt toppen på bärlina i höjd med ovankant på plintjärnen eller högre. Det kan vara svårt att sätta plintarna exakt rätt, men försök altså att undvika att behöva kapa järnen. Dom är galvade och det blir inte bra om man måste kapa och rostskydda för hand. Hursomhelst ska man undvika att låta trät vila mot betongplintarna. Skarvar gör du med 1m brädor. Altså, börlinor kant
1 svar · 3,1k läst
C
co: Kolla de här länkarna http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9/5#5 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted4 Jag köpte sibirisk lärk via min snickare och betalade 220kr/m2 ink moms. 120 kr är billigt - kolla att den är från sibirien om det är det hållbara i lärken du är ute efter! Ska du lägga den skyddat under tak och bara vill ha den snygga
2 svar · 6,6k läst
D
dalle: Nu spelar det ingen större roll, men jag hittade en relik (bräda) i helgen och det visade sig att min gamla trappa var 160 bred med 120 mellan vangstyckena.
7 svar · 9,9k läst
chris47
chris47: Limma! Det finns oerhört kraftigt lim nuförtiden. Annars tycker jag stora rostfria skallar är riktigt snyggt. Finns att köpa på biltema till överkomligt pris. Kirai trall ser ungefär ut som bilderna du hänvisade till och det finns på ett flertal ställen iallafall i Götet. Jag skulle inte byggt sektioner av vanligt tryckt eftersom dom har en tendens att röra på sig. Däremot finns det
9 svar · 10,5k läst
Stinger
Stinger: Klinkerna kan bli lika kall som betongen, det är skönare att gå på trä. Jag hjälpte en kompis att lägga trall på hans baklong blev riktigt bra. De lades på bredden. Rekomenderas. Lycka till. P.S. Vänta en vecka så får du kanske nya krafter, blir inte lika snyggt med färdig trall.
6 svar · 30,7k läst
C
co: Ja sannolikt men furu har ju inte samma röda läckra färg som lärk!
5 svar · 7,8k läst
I
IFK: Kanske ner till sprängstenen iallafall..? Sen blir det nog lite väl tungt jobb.
2 svar · 4,5k läst
J
JED: Jag gjorde denna jämförelse mellan min lokala byggfirma och byggmax webkatalog när jag skulle bygga garaget. Det visade sig att den lokala var ca 10% billigare plus att jag fick allt hemkört. //Johan
8 svar · 2,1k läst
D
dammbyggare: Jag bygger en damm på tomten.Jag har en nivåskillnad på 40 cm.Hur stöttar jag upp denna nivå?Jag har pinnmo i marken,Nivåskillnaden är uppbyggd med Blålera.Jag skulle tänka mig att bygga upp en stenmur.Hur gör man?
0 svar · 2,0k läst
H
hobbybyggaren: en fråga om reglarna, skall jag använda betongplintar också, eller räcker det med att fylla upp med kross?
13 svar · 2,1k läst
·
A
antelund: Håller nog med cpalm om ogräs risken. Skaffa dig istället några Lecca block och använd som upphöjning. De finns i 9, 15, 19 och 25 cm höjd. Kostar ca 15-30 spänn st. Hitta en kombination mellan blocken och alternativa regeldimensioner. 45x45: 45x70: 45x95. Lycka till.
3 svar · 8,2k läst
T
TB: En fristående Altan är inte bygglovspliktig, den får placeras fritt på tomten. (Även på prickad mark.) Innanför 4,5m gränsen mot grannen får Du göra samma saker som på resten av tomten, så länge Du har bygglov. Grannen kommer att tillfrågas när du söker bygglov, men har ingen Veto-rätt mot dina byggplaner.
6 svar · 13,2k läst
N
Nacka: Hejsan, Jag var inne på en byggfirma igår och diskuterade min blivande altan. Den kommer att löpa längs husväggen och gå cirka 4,5 m ut. Min tanke var att jag skulle fästa en bärlina/syll i träfasaden så nära altandörren som möjligt för att slippa höjdskillnad mellan inne och ute. Detta är en lösning som jag sett i bl.a. i boken "Terasser och uteplatser". Det var något som
0 svar · 4,1k läst
bebben
bebben: Jag ställde helt enkelt stolparna på berget, borrade hål i berget på 2 sidor av stolpen och satte i rostfria "stift" som stöd. Så stolparna står direkt på berget, ingen gjutning eller dylikt. Altanen som jag gjorde detta på är ca 70kvm, dock så sitter den fast i huset med bärlina.
3 svar · 7,5k läst
·
C
co: Jag delar din uppfattning om plasttak! Själva ska vi lägga papptak på vår veranda. Då får man det där fräna träinnertaket och slipper ifrån värmen från plåttaket!
1 svar · 3,1k läst
B
bmw: Någon som har erfarenhet av tjärolja? Det är en blandning av trätjära, linolja och terpentin tror jag. Har nån testat i praktiken? Det låter lite intressant tycker jag...
3 svar · 3,0k läst
P
puppe: Hej Byggaren! Och tack för alla kloka idéer och förslag! ;D Vi hade inte tänkt att isolera under hela utbyggnaden, vi tänkte att isoleringen skulle behövas under ramen av lecasten... :o :-[ "Sula" är det en ram och inte en hel platta under tillbyggnaden? Och ska den i så fall vara i en rektangel (även längs med kortsidan på huset) eller är den tre sidor? Om den är en ram, har det
3 svar · 3,7k läst
·
E
eddy: jag kom på att det inte går så jag ska sätta trappan på sidan av altanen i stället där det bara är en meter till marken...
2 svar · 7,2k läst
E
elof: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=7754 Hittar måhända svaret här?
1 svar · 30,3k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Som med allt virke utomhus eller under förhållanden som kan vara "som utomhus" måste pärlsponten behandlas på något sätt. Lackar, oljar eller målar du pärlsponten på ett rätt och riktigt sätt ska det inte vara några problem. Tänk på att behandla ändträt ordentligt.
1 svar · 9,2k läst
P
peter72lundin: Hej Dalle och tack för svaret. Hade nog inte tänkt bärlinorna riktigt cc100 men jag kan definitivt tänka mig att gå ned på detta. Dvs 5st. på 4m om så krävs. Trallen som jag har tänkt att lägga heter som jag skrev i min ursprungliga post men som kanske försvann i oredan..  ;) Bangkirai och skall enligt vad jag läst/hört vara 2-3 gånger hårdare än ek. Jag har för 21mm av denna
4 svar · 6,1k läst
·
H
Hille: Vi tänkte ha markisväv på insidan av altanräcket. För att kunna ta bort det vid stormvarning, vintertid, tvätt etc., så funderar jag på smartaste uppsättningen. Är inne på att ha öljetter (7 mm) på väven och någon snygg bultskalle som syns på insidan, men hur gängar jag bulten i räcket ? Karmhylsa, eller finns det något annan smart hylsa som kan borras/gängas i trä ? Är
0 svar · 3,6k läst
J
Jonas_Pettersson: Ska nog ta ett vinkeljärn och borra och skruva fast i berget. Kanske borrar större hål och använder kemankare.
6 svar · 6,6k läst
·
A
Akkuanka: Om man nu vill göra ritningar och vill använda något lite vettigare cad-program så finns det program gratis att ladda hem från Tucows ett exempel på bra program är progeCAD LT, vilket är helt kompatibelt med AutoCAD.
16 svar · 9,3k läst
·
E
elof: Har du grinden/grindarnas bredd så kan man enkelt beräkna detta m.h.a. phytagoras sats. a² + b² = c² eller: grindens bredd² + grindens tjocklek² = grindens hypotenusa² Sen beräknar du: grindens hypoteusa - grindens bredd = nödvändig springa => (120mm bredd på räcket) 500mm grind = minst 15mm springa 750mm grind = minst 10mm springa 1000mm grind = minst 8mm springa verkar det
1 svar · 6,1k läst
K
Kurtivan: Det jag sett som brukar passa till timrad stuga är att man mellan stolpar som sitter på ca 1,5 meter har man spikat fast två reglar i kors, om du förstår vad jag menar?
1 svar · 2,4k läst
P
paeron: Någon som använt Trex vid bygge av uteplats? http://www.trex.com/ Skall vara behagligt att vara på samt underhållsfritt :o Ser via hemsidan (ovan) att det finns kontakter i Norge. Någon som känner till kontaktytor i Sverige? Mvh / Pär
0 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.