P
pero: Vi bygger en något mindre altan - strax unde 70 m2. Vi lägger ett vinkeljärn mellan (typ 2-3 mm)
2 svar · 8,0k läst
P
pero: Nah, inte direkt pilligt. några brädlappar och masonit- och pappbitar som "shims". Stora fördelen jämfört med att väga av och mäta in varje plint ser jag är att, som sagt, hela regelverket vilar i stolpskorna utan spänningar. Tror det går på ett ut vilket man väljer rent arbetsmässigt. Jag tror säkert att ditt sätt kommer att funka skitbra!
7 svar · 15,7k läst
B
brabyggare: Medelhöjden tror jag det är som gäller.
11 svar · 3,7k läst
P
pero: Vi håller på med en liknande konstruktion. Vi kör både och - spik och spikplåt bockade till rätt vinkel. För att göra det lite mera sportsligt så valde vi ena vinkeln till 40 grader och den andra till 50 grader. Orsaken var att vi vill undvika att skarva trallbrädorna. Det knixiga var att få till en tillräckligt stabil förstärkning i "det spetsiga hörnet" - man kommer liksom inte
3 svar · 11,3k läst
·
S
sssckr: Har samma tankar om att ha 70-plintar. En del skrämmer mig att det är säkrast att gjuta egna plintar. Men jag kommer ha svårt att få tiden att räcka till. Vad tror ni om det när man bor i Södermanland? Bör man även ha ett lager grus under dessa färdiga plintar i så fall?
4 svar · 8,3k läst
chris47
chris47: Inga som helst problem om det är så lite. /CC
3 svar · 9,2k läst
chris47
chris47: Köp inte gasol, dyrt och klumpigt. Tänk på att du ska förvara klumpen på vintern. Infravärme är billigt och smidigt. /CC
1 svar · 9,3k läst
T
tiggre: gjort är gjort... valde den vägen hursom... 150mm plint 10mm armeringsjärn borrade 60-80cm djupa hål, sen gjöt jag med hemmamixad betong upp till 15-20cm under markytan... sen på med papprör... och nu idag (3 dagar senare) så gjöt jag själva plinten av grovbetong
1 svar · 4,0k läst
B
bjorwen: Det finns bara en regel att tänka på när man ska lägga trall på altaner och dyl. Gör som DU/NI vill och så att DU/NI tycker det blir snyggt!! Sen låter 10-20mm fall per meter lite mycket i mina öron.. Kom på en sak till, Hur stor är altanen? jag har två altaner. en stor på framsidan av huset och en mindre på baksidan. På baksidan la jag trallen "längs med" för att kunna lägga
2 svar · 7,3k läst
F
Fredrik.Aj: Vet inte riktigt, tror det blir ca 2m emellan.
10 svar · 4,1k läst
·
thomas33
thomas33: Jag utgår från att du har en inbyggd altan och inte bara ett tak med öppningar runt om. Att börja med så måste du ha någon form av ventilation uppe vid taket, så att den varma luften kan försvinna och du slipper sitta inne i ett drivhus. En flyttbar fläkt kan hjälpa något at omfördela luften. Nästa steg är att spänna upp vit duk under plasten för att få lite mindre
2 svar · 4,1k läst
G
Gutte: Vill minnas att det var ett vanligt ungsgaller han använde.
1 svar · 1,4k läst
C
co: Sibirisk lärk är ju ett annat aternativ bara dubbelt så dyrt som tryckt!
9 svar · 8,1k läst
Buuzzz
Buuzzz: Jag har funderat på att borra ner stolpskor. Är det samma sak som du menar Bart99 ? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11766 Då kan man justera som man vill. Bart, hur "pluggade" du ?
7 svar · 19,8k läst
A
antelund: Tro mig, det kommer snurra på bra mellan reglarna och springorna i trallen . Dessutom, det är inte ett isolerat innertak du skall bygga. //A
3 svar · 3,9k läst
D
dalle: Val av regel 145 eller 170 beror ju även på vilket avstånd du har mellan bärlinorna, du kan alltså klara dig med 170+145 (smidigare att hantera och du sparar pengar). Jag har reglar på 45x145 med överhäng ca 70cm efter sista bärlinan (1,5m mellan bärlinorna), hur stabilt som helst. Bärlinorna är på 45x195 med plintavstånd 2 m. Proven in combat for 7 years  ;)
4 svar · 45,8k läst
A
andersmc: Jodå, det gör också nytta. Det är bara att prova.
11 svar · 16,0k läst
·
E
Eeyore69: Det var ett par bra synpunkter, så får det bli. Tack! :D
2 svar · 5,0k läst
·
D
dalle: [citat] Hur läser du då??? Rådet var att han kunde använda REGLAR på 45x95 givet att han ökade antalet bärlinor till fyra. (men tack ändå för beräkningarna)
15 svar · 4,4k läst
Z
Znapper: Det är ingen annan som har provat att använda Teak pigment i olja? Haddirajan - Ser din polares pooldäck fortfarande bra ut? Och hur var det med foto?
4 svar · 7,5k läst
S
skruttset: Jag är lycklig ägare till ett timmerhus i dalastil.... något jag alltid drömt om är en amerikansk veranda men hur sjutton ska man få det att funka med ett dalahus... kan man få lite dalastil över det hela kanske? Någon som har tips på länkar eller liknande?  :)
0 svar · 5,2k läst
P
pero: [citat] Vi skarvade våra bärlinor med spikbleck och ankarskruv i en momentfri skarv i anslutning till plint. Urstabilt - det kommer att vara det sista som faller...
1 svar · 4,2k läst
P
ppalm: jo lösningen skall dit underifrån inte precis under trallen. också ska de vara fall på det.
4 svar · 4,5k läst
C
co: [citat] Det går att beställa på vanliga brädgårdar (vi köpte vårt på Beijer för strax över 200 kr/kvm). Ofta är det dock beställningsvara så man måste ha lite framförhållning!
7 svar · 1,8k läst
A
antelund: Om du har fäst en uppe och en nere så räcker det bra med två per sida. Huvudsaken är att regeln inte "glappar" i balkskon. Bärlina: Kör med tre st på vardera sida så sitter den bra. //A
1 svar · 5,7k läst
H
hgranstedt: Jag måste slå ett slag ;D för Västsvensk byggskruv V/S/B (http://www.vsbyggskruv.se/).  Jag har skruvat i över 2000 Turbo trallskruv för 28 mm trall (med en Ph2 bits från Grabber) utan problem. Jag har visserligen förborrat alla hål trots att den är självborrande. Jag har även provat Grabbers trallskruv (TU 58 tror jag det var) men den kändes inte lika bra.
6 svar · 3,6k läst
E
eddy: jag har också berg under mina plintar till altanen ca 70cm ner. jag borrade ner armeringsjärn i berget skulle vara bra sa dom som vet!!!!!
5 svar · 7,3k läst
J
janne67: Ja jag tänkte också det men jag skall ha fasade hörn och då underlättare det om man har hela bjälkar, annars får man göra extra plintar i hörnen.
2 svar · 3,0k läst
·
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Bygglov över 50 cm och för tak gäller 12 kvm.
1 svar · 1,1k läst
M
myran69: Den ÄR i rätt läge igen, men han menade på att den inte skulle kunna fästa ordentligt i betongen eftersom den blev rörd vid. Det var ca 3 timmar innan som plinten gjöts. Vad tror Ni om det? Myran
2 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.