J
jkbpower: Hej, Har trall runt poolen som har blivit lite blekt och torrt. Tänkte nu köra trallsåpa på men övriga altanen är gjord för 2 år sen och det är ju stor skillnad. Funderar på att köra demidekk terrasslasyr typ terrasslasyr Burmateak 623. Men det är rätt tunt och tror inte det skyddar så bra. Man skulle ju vilja dränka in det som är runt poolen så det står emot vatten och solljus
0 svar · 776 läst
Smacker
Smacker: Tjena Har klurat länge på hur jag ska göra min entrétrappa och nu går funderingarna på att göra hela trappan i 3mm plåt och lägga microcement på alla ytor. Trappan är ganska bra skyddad från utskjutande tak. Bara nedersta steget av tre blir direkt utsatt för regn. Så till frågan. Har någon erfarenhet av microcement utomhus? Och på plåt?
0 svar · 589 läst
M
Mattikoleman: Hej ! Jag skulle vilja förbereda altanen och terrassen för onmålning snart och jag kan se att den är ganska möglig. Vilket antimögelmedel rekommenderar ni innan rengöring och målning? Är resultatet av den behandling tänkt att mögel försvinner helt? Hälsningar
0 svar · 485 läst
mexitegel
mexitegel: Inte hålplatta. Du ska ha ett U-format beslag som går under altanbalken precis som nuvarande hålband gör - men kraftigare och bredare.
16 svar · 1,2k läst
·
K
kniv: Då var det billigare på Willab jämfört med när jag kollade limträ i bygghandeln för nått år sen.. Sen tror jag nog inte 42x225 helt räcker för den fria längden, 4m är ganska långt. Blir på gränsen sett till rekommendationerna. Sen kan man alltid köra på det ändå, troligen håller det bättre än kanalplasten ändå den dagen det kommer massivt tung blötsnö. Då måste man
8 svar · 1,4k läst
SM7FBJ
SM7FBJ: Videon visade mig VAR/HUR flaskan med rengöringsmedlet kopplas in, att han gör fel på en terass av trä spelar ingen roll för mig.
7 svar · 1,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Nej, jag fortsatte inte undersöka det heller för kunden valde att lägga trall av kärnfuru istället. :)
4 svar · 1,1k läst
Z
Zanjo: Här kommer en sen uppdateringen hur det blev. Lyckades inte alltså böja utan fick gera i flera steg. Men jag är nöjd med resultatet ändå. =) [bild] [bild] [bild]
87 svar · 53,4k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Den viktigaste frågan är din (eller partnerns) känsla för det. Med 40 friktionspunkter och sådär låg kommer den ligga helt still även om ni anordnar dansbandsfest på den. Dvs är du nöjd, slutför bygget som du tänkt. Känner du eller någon i omgivningen minsta oro, dra i ett par bultar i betongen och fäst med vinkeljärn. Låg kostnad och lite arbete just nu för att få slut på
3 svar · 762 läst
·
K
kniv: Beror ju helt på trallens bredd, och vad man önskar för glipa mellan brädorna
8 svar · 1,3k läst
D
davidpd: Hej alla Har nyligen fått hem en pizzaugn. Byggt en trall som ska komplettas med ett skärmtak i plåt jag fäster i altanen. Måste röret vara isolerat? Ska det passera tak eller vägg inomhus är det givet men hur ska jag tänka här? Postar en bild. Taket skall byggas nästa helg
0 svar · 417 läst
·
H
Hedberge: Tyvärr inte, vi sålde huset.
7 svar · 2,8k läst
·
ÅkeSun
ÅkeSun: Jag har fått bra resultat med ogräsättika. Det jag fick lära mig var att göra det rätt. Först ska man välja en riktigt varm solig dag, ju varmare desto bättre Sen ska man lägga på ättikan med pensel eller roller, och inte spilla ut den över kanterna Lår altanen torka och sopa av resterna Fungerade fint för mig.
5 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: Jape grönfri, etc är typ alla utspädd bensaltensid. Lång tråd om bensaltensid, https://www.byggahus.se/forum/threads/mossa-pa-tak-bensaltensid.114555/ Finns att köpa bl.a. här, https://allt-fraktfritt.se/fulstopp-bensaltensid-och-pavaextmedel/bensaltensid Säkerhetsdatabladen: https://allt-fraktfritt.se/pub/media/wysiwyg/Sakerhetsdatablad/Bensaltensid-v.5_2016.pdf
1 svar · 6,2k läst
M
MonicaSöderström: [citat] Stort tack för värdefulla råd!
2 svar · 2,0k läst
K
Kane: [citat] Skönhetsrådets regelverk 2025 version 2.0.
2 svar · 1,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Du behöver inte impregnerat om trallen ligger högt ovan mark. Det går bra att olja in.
1 svar · 655 läst
B
Blåbär2: [citat] Tack! Jag är precis på gång med att starta projektet och skulle gärna göra på samma sätt. Kul att se att det funkat hos dig!
18 svar · 12,3k läst
·
T
Tubaist: [citat] Råkar du ha någon mer info om skruvlimning av balkar? Hur tätt mellan skruvar, vilken typ av lim? Hittar den här tråden som nog kan vara relevant: https://www.byggahus.se/forum/threads/skruvlimma-baerlinor.518203/
11 svar · 2,1k läst
·
K
kniv: [citat] Och då vill du att dessa rörelser ska in och göra påfrestningar på husgrunden, men diverse sprickor som följd i värsta fall?
16 svar · 3,0k läst
·
N
NathalieH: [citat] Ja belysning tänker vi också, och något form av räcke runt. Trappor kommer inte behövas då uterummet redan nästan går i kant mer gräset
9 svar · 4,4k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Vi köpte ett parasoll för två år sen, men av okänd anledning köpte vi inget skydd till det. Så nu har det varit utomhus i två år och ser för j*igt ut! 😣 Parasollet var svart, men är nu mer brunt med nästan vita ränder. Någon som har något bra tips på hur man färgar om detta på bästa sätt? Tyget är ju avtagbart och jag tänker en färg som är UV-beständig kommer göra
0 svar · 1,8k läst
W
Whollahii: [citat] Tyvärr inte. Jag lutade mot att köpa en gasolbrännare till Nonno peppen. Men det blev inte av och den har stått ute hela vintern..
2 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Jepp det håller om stolparna får en form av stöd upptill,så dom inte kan börja vingla. Sätt en regel på topp av stolparna, i hörnen kommer det då att binda ihop allt. Det att tänka på är om det är en lång del,så kan det behövas något stöd på mitten mot huset eller anorstädes. Detta för att inte börja vingla på mitten,som kommer att bryta sönder infästningarna längre ner.
3 svar · 1,0k läst
·
maskeradeproggaren
maskeradeproggaren: [citat] Tack Testarn. Vi är inte på plats där det byggs men vi har haft kontinuerlig dialog med snickaren, för att adressera de frågor du är inne på. Dels inte känna sig instängd och få utsikten, sola erc men också minimera insynen. Så vad vi landade i var 110 högt räcke, 12 liggande brädor med 1,5 mellanrum och ca 8cm mellanrum översta brädan och räcket dvs liggande brädorna
5 svar · 857 läst
T
Testarn: Det räcker nog med två stycken 45x120 som stolpar som skruvas ihop. Om du vill så kan du hyvla bort lite på varje sida så att du blir av med den rundade kanten som kommer synas. Köper du 125x125 så kommer du att få sprickor i sidorna som kommer synas även om de inte påverkar hållbarhet. Vi har 45x170 som "tak" med en spännvidd på ca 340 cm och det funkar att sätta en hängstol i men
1 svar · 1,0k läst
A
AndersS: Finns flera alternativ med kallpressad linolja/balsamterpentin, kinesisk trä/tungoljaolja, osv, som träskydd. Sök på det så får du tips. Trappstegen har linolja/terpentin med lite trätjära och gjort på lite restvirke troligtvis gran. [bild] [bild]
5 svar · 1,4k läst
·
A
abbe_: Jag hade en marknära altan med för lite ventilation. Reglarna ruttnade. så jag skulle glesa ut lite... Smådjur kommer kunna bosätta sig i båda fallen: Möss, råttor, paddor, dom kommer under. /A
3 svar · 1,3k läst
·
T
Testarn: Min uppfattning är att ni måste bestämma er för om det är viktigare att pergolan går nära huset i överkant eller att den utnyttjar hela bredden och sätta stolpen vid stupröret bredvid eller utanför det. Sen är det som justusandersson skrev i tråden ni refererar till; det är lätt att underdimensionera virket. Inte för att det inte håller utan för utseendet. Med för klent virke
2 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.