Hej,

Håller på att planera för ett altanbygge som ska gå runt ena hörnet på vårt hus och täcka hela ena kortsidan och typ halva långsidan, totalt ca 55 kvm, markerat med rött i bilderna. Det kommer också att bli ett skärmtak på 15 kvm på kortsidan mot hörnet. Höjden till altandörren är ca 50 cm men tanken är att lägga altanen på strax under 40 cm (170 mm bärlina och 145 golvbjälkar).

Har fått lite huvudbry kring grundläggningen men har nog fastnat för ett tillvägagångssätt som jag vill få lite input kring.

När huset byggdes 1989 så sprängde man i berget som formar slänten ovanför huset. Har gått med ett spett och testat på flera ställen och det verkar som att berget ligger ca 50-60 cm nedanför den tilltänkta altanen. Grävde också en grop för att kolla och kunde konstatera att det är typ 25 cm jord och sedan makadam under som ligger på berget. Längs den från huset bortre bärlinans tänkta position på långsidan ligger berget några centimeter under gräsytan.

Jag skulle vilja undvika att skruva fast en bärlina i fasaden av några olika anledningar, så min tanke är att sätta altanen på plintar i tre rader (djup 3 m kortsida och 3,5 m långsida) där den närmast fasaden ligger typ 30 cm ut så det blir ett litet överhäng med golvbjälkarna in mot fasaden.

Var först inne på att bygga den på plattor då marken känns så pass stabil och då den lilla altanen vid groventrén som förra ägaren byggde 2017 stod på plattor utan några egentliga markåtgärder annat än lite makadam under. Men i.o.m. att det blir en mycket större altan med tak så känns plintar ändå bättre och egentligen borde man kanske ta bort matjorden om man kör plattor vilket jag är osugen på.

Sitter och väger mellan att köra på färdiggjutna plintar som grävs ner så att de står på en del av den befintliga makadamen eller att gjuta egna. Om jag gjuter egna så tänker jag att jag borrar ner armeringsjärn i berget och gjuter fast plinten i berget. Det senare alternativet tänker jag blir mer motståndskraftigt mot eventuellt tjällyft. Den delen där berget ligger några cm under tänker jag att man kan borra och sätta fast stolpskor direkt i berget med ankarmassa.

I båda fallen tänkte jag köra med markduk och makadam för att hålla ogräs borta även om det var helt dött under den gamla altanen som inte hade någon markduk.

Hur låter planen i allmänhet?
Vilket plintalternativ skulle vara bäst?
Något mer jag borde tänka på?

• Gräsmatta med markerat område för planerat altanbygge, synlig grusgång och gul byggnad i bakgrunden, omgiven av buskar och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräs- och grusytor vid gult hus, markerade med röda linor för kommande altanbygge; liten trappa och ett förråd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gult hus med planerad altan markerad i rött, som sträcker sig runt hörnet på huset, synlig befintlig uteplats med bord och stolar.
    Skapa konto
  • Gräsmatta vid hus med markerat område för altanbygge, med träramar och röda linjer som visar planerad konstruktion. Skottkärra med löv synlig.
    Skapa konto
  • Grävd grop fylld med makadam, omgiven av grus och jord, delvis gräst täckt mark, förberedelse för altanbygge.
    Skapa konto

Bästa svaret

K
Du verkar ha tänkt igenom det hela, och gjuta egna kontra färdiga plintar är ofta lite av en smaksak. Så kör på det du föredrar och tycker är roligast att göra. Rent konstruktionsmässigt är det inte stor skillnad, och tror den tjällyftning du är lite rädd för inte kommer ske i praktiken om du har berget och kross så pass nära marknivån

• Gilla
ohlaj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.