Jag har byggt en pergola med måtten 1970 x 2300. Nu har jag tänkt (om möjligt) "fälla in" en till regel mellan pergolans långsidor, parallellt med och 650 mm från pergolans kortsida. Regeln ska agera upphängning för hängstol.

Nu till frågan: av estetiska skäl vill jag ogärna ha regeln ovanpå pergolans ram, utan helst inkilad emellan - finns det något sätt att åstadkomma det utan att lägga till fler stolpar? Bild nedan på så långt jag hunnit.
 
  • Pergola med två pelare och oavslutat tak, virke och verktyg ligger runt träddäck inhägnat med staket, lampan lyser inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Svårt att se exakt men vad har du för dimensioner på stolparna och nuvarande överliggare? Ser lite klent ut och har svårt att se att du kan sätta dit en till med 2m fri längd som ska klara 100kg punktlast. Utan du kan nog behöva gå upp i dimension en bit
 
Att skruva dit en mellanliggande regel med genomgående skruv och hänga upp hängstolen bör inte vara några svårigheter, problemet blir ju att konstruktionen är så klent dimensionerad att man sen inte vill sitta i stolen

Förslag till upphängning: Fäst med pinnexpander i ovanliggande balkong.
 
F fribygg skrev:
Att skruva dit en mellanliggande regel med genomgående skruv och hänga upp hängstolen bör inte vara några svårigheter, problemet blir ju att konstruktionen är så klent dimensionerad att man sen inte vill sitta i stolen

Förslag till upphängning: Fäst med pinnexpander i ovanliggande balkong.
Regeln i balkongen är fäst på fyra ställen: i balkskor i väggarna, två punkter på varje sida, samt i två vinkeljärn som jag fäst i ovanliggande balkong.

Stolparna är 70x70. Reglarna 70x45. Måttet mellan dem i bredd är 1880 mm. Tror du för klent att bara skruva i en till 70-regel med 100 mm träskruv?
 
K
Ja det kommer till 100% vara för klent för en punktlast på ~80-100kg
 
K kniv skrev:
Ja det kommer till 100% vara för klent för
K kniv skrev:
Ja det kommer till 100% vara för klent för en punktlast på ~80-100kg
Aha, tack för heads up - och om jag ändå väljer att placera regeln tvärsöver, ovanpå sidoreglarna, vad tror du om bärförmågan då? Skulle det hålla?
 
K
K kniv skrev:
Ja det kommer till 100% vara för klent för en punktlast på ~80-100kg
Nej. En hängstol i en 45x70 regel på nästan 2m fri längd skulle jag aldrig sätta mig i. Regeln kommer att gå av i sinom tid och fram tills dess kommer det svikta rejält när man sätter sig. Det är alltså primärt inte infästningen som är ditt problem, det är de klena dimensionerna
 
  • Gilla
Centano och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.