Det finns 100-tals trådar med lika många olika svar, men står inför följande;

Ett fasadmonterat uterum i produktion just nu. Glaspartier ”vår-höst” från Skånska, ståendes på plintad altan med 45x145 skruvregel och 28x145 kärnfuru som golv. Tak blir råspont med Mataki självtäck som ytpapp och yam2000 underlagspapp. Innertak i någon sorts panel.

Tanken är att isolera golv och tak med stenull 145 mm. Innan isoleringen åker upp i taket tänkte jag spänna diffusionsöppen vindpapp mellan takbjälkarna 25-50 mm under råsponten för att säkerställa luftspalt, därefter upp med 145 mm stenull.

Fråga 1: ska jag ha vindpapp även under stenullskivan i taket eftersom varken ångspärr eller ångbroms bör användas i icke uppvärmda isolerade utrymmen?

Golvet ska isoleras. Skruvregel 145 mm cc 600 mm ligger på bärlinor 195 mm, har tänkt 145 mm stenull här också. Under bjälklaget är det urgrävt och fyllt med singel/bärlager på markduk. tänkte lägga likadan vindpapp mellan skruvreglarna som är tänkt att fungera som trossbottenskiva. Därefter i med 145 mm stenull och lägga svart markduk eller vindpapp för att dölja isolering om springor i kärnfurun eventuellt skulle uppstå.

Fråga 2: helt idiotiskt eller kan funka?

Fråga 1: Jag ser inte vad den pappen skulle ha för funktion men det kan inte skada heller.

Fråga 2: Inte helt idiotiskt, men inte så mussäkert. Jag hade kört med konventionell trossbottenskiva för att hålla mössen borta.

maah maah skrev:
Fråga 1: Jag ser inte vad den pappen skulle ha för funktion men det kan inte skada heller.

Fråga 2: Inte helt idiotiskt, men inte så mussäkert. Jag hade kört med konventionell trossbottenskiva för att hålla mössen borta.e
maah maah skrev:

Fråga 2: Inte helt idiotiskt, men inte så mussäkert. Jag hade kört med konventionell trossbottenskiva för att hålla mössen borta.
1. Jag hade någon idé om att eventuell kondens skulle hamna på den nedre vindpappen och så småningom ånga ut genom isolering och landa i luftspalten. Men är osäker om det funkar så.

2. Tack. Jag ska överväga trossbotten 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.