Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Jag har spenderat otaliga timmar med att läsa om bjälklag, konstruktion och lämpliga ritningar för altanbygge. Det finns mycket bra tips och tankar men på en del punkter finns det snarare olika åsikter än vad som är rätt och fel. Så kan det givetvis vara men jag vill gärna få fram vad som är rätt/mest lämpligt/gängse byggteknik på dessa punkter inför mitt altanbygge. Förhoppningsvis kan det även hjälpa andra som har liknande funderingar.
Jag ämnar bygga altan likt denna ritning och dimensionerna kommer bli 5.4 x 4,8 meter. CC mellan skruvreglar blir 60 cm, avstånd mellan plintar på längsmåttet blir 1,8 m och på bredden ca 2,4 m. Det jag önskar få kunniga tankar och utlåtande kring är följande:
1. Jag ser många ritningar som fäster inre bärlinan i husgrunden men få resonemang kring att ha organiskt material intill en husvägg och nödvändiga åtgärder kring detta. Behov av distans mellan vägg och regel etc för att undvika fukt? Hur som helst så tänker jag i mitt bygge ersätta denna infästning med en inre plintrad. FRÅGAN som uppstår är om det då är bäst att ha inre bärlinan under skruvreglarna så att skruvreglarna vilar på den? Annars blir infästningen av skruvreglar i inre bärlinan med balkskor. Är detta tillräckligt för att bära altanen? I skissen som bifogats är ju dessutom skruvreglarna i yttre bärlinan fästa med balkskor. Samma tanke här, är detta tillräckligt eller borde även den bärlinan var under skruvreglarna för att det ska bli stabilt nog?
2. De tre bärlinorna tänker jag ska vara 45x170x5400. Vad jag läser mig till bör detta vara adekvat men vill gärna höra om någon betvivlar detta. FRÅGAN här är om skruvreglarna lämpligen bör vara i dimensionen 45x145x4800? Är det någon poäng att ha 45x170x4800 eller är det överflödigt?
3. Plintarna jag tänkt använda är 12 st på 500 mm 2" på 33 kg. Är detta tillräckligt för en låg altan likt detta?
4. Jag såg någon lägga upp en skiss likt denna
Skulle detta alternativet vara gångbart för en altan i de dimensioner jag tänker? Det blir många infästningar med balkskor, blir detta lika stabilt?
Tack för engagemang och tid
Med vänlig hälsning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ämnar bygga altan likt denna ritning och dimensionerna kommer bli 5.4 x 4,8 meter. CC mellan skruvreglar blir 60 cm, avstånd mellan plintar på längsmåttet blir 1,8 m och på bredden ca 2,4 m. Det jag önskar få kunniga tankar och utlåtande kring är följande:
1. Jag ser många ritningar som fäster inre bärlinan i husgrunden men få resonemang kring att ha organiskt material intill en husvägg och nödvändiga åtgärder kring detta. Behov av distans mellan vägg och regel etc för att undvika fukt? Hur som helst så tänker jag i mitt bygge ersätta denna infästning med en inre plintrad. FRÅGAN som uppstår är om det då är bäst att ha inre bärlinan under skruvreglarna så att skruvreglarna vilar på den? Annars blir infästningen av skruvreglar i inre bärlinan med balkskor. Är detta tillräckligt för att bära altanen? I skissen som bifogats är ju dessutom skruvreglarna i yttre bärlinan fästa med balkskor. Samma tanke här, är detta tillräckligt eller borde även den bärlinan var under skruvreglarna för att det ska bli stabilt nog?
2. De tre bärlinorna tänker jag ska vara 45x170x5400. Vad jag läser mig till bör detta vara adekvat men vill gärna höra om någon betvivlar detta. FRÅGAN här är om skruvreglarna lämpligen bör vara i dimensionen 45x145x4800? Är det någon poäng att ha 45x170x4800 eller är det överflödigt?
3. Plintarna jag tänkt använda är 12 st på 500 mm 2" på 33 kg. Är detta tillräckligt för en låg altan likt detta?
4. Jag såg någon lägga upp en skiss likt denna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle detta alternativet vara gångbart för en altan i de dimensioner jag tänker? Det blir många infästningar med balkskor, blir detta lika stabilt?
Tack för engagemang och tid
Med vänlig hälsning
Angående sista bilden så är det en bra lösning. Anledningen att man kör den översta är att det är enklare om man har utrymmet (det tar mer plats på höjden).
Och om man skruvar med dold skruv så kan man sätta skruvreglarna lite förskjutet så slipper man balkskor. Nackdelen med det är att skruvarna inte sitter på en rak linje över hela golvet vilket ser konstigt ut om man inte använder dold skruv.
Och om man skruvar med dold skruv så kan man sätta skruvreglarna lite förskjutet så slipper man balkskor. Nackdelen med det är att skruvarna inte sitter på en rak linje över hela golvet vilket ser konstigt ut om man inte använder dold skruv.
Produkter som diskuteras: "dold skruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
Ja, men vågar inte svara på frågan eftersom jag inte vet om det kan vara problem beroende på fasadtyp. Jag har sett många göra så och det är så min är konstruerad. Vet inte hur länge den suttit där men mellan 20 och 60 år mot träfasad utan problem. Bytte trall men återanvände samma reglar i vägg.H fisgris8 skrev:
Hur gör du när du underhåller fasad/grund? Skruvar bort och målar eller målar till trallkant?A Anaii skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Jag har egentligen inga problem med att använda balkskor om det ger tillräcklig stabilitet. Inbillar mig även att alternativet med bärlina under i mitten (som alternativ nr 1) ger mer stabilitet men det är detta jag önskar input påA Anaii skrev:Angående sista bilden så är det en bra lösning. Anledningen att man kör den översta är att det är enklare om man har utrymmet (det tar mer plats på höjden).
Och om man skruvar med dold skruv så kan man sätta skruvreglarna lite förskjutet så slipper man balkskor. Nackdelen med det är att skruvarna inte sitter på en rak linje över hela golvet vilket ser konstigt ut om man inte använder dold skruv.
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Jag har läst flera invändningar mot organiskt material precis invid huset med tanke på fukt. Även som nämnt nedan med sättningar etc. Men ja jag vet, det förekommer ofta i befintliga konstruktioner så det verkar ju inte vara ett oerhört problemH fisgris8 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 35 inlägg
Tack för svar. Tack gärna emot fler input gällande bärlina/balkskor samt dimension på bärlinorna och plintar
Mvh
Mvh
Har bara bättrat på täcklasyren en gång på 10 år i samband med att fönstren målades och trallen byttes. Målade då ner till kant på regel som sitter precis i nerkant på panelen. Sen övergår det i källargrund.L Lassetasse skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden