Vad tror ni, är det att övergöra det att förborra även för skuvskallen/hatten för att få bästa resultat och minimera sprickor från ut från skruven i trallen?

Dvs att med en borr med samma dimension som skruvhatten (eller större) "dutta" i det nyligen förborrade skruvhålet, så att skruvhatten sedan vid idragning passar in perfekt (som en kon i en kon), eller kanske aningens mindre för att få lite tryck mot plankan. Eller gör ingen det så här nitiskt? 😅

Redigerat:
Enda jag skulle överväga vore om du kör en riktig borrförsänkare med stopp. Borrförsänkare med stoppfunktion för håltagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gunsven och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är att överföra att förborra överhuvudtaget. Bra skruv och kör den inte i botten så är du hemma

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Skulle du kunna visa mig en bild på det du oroar dig för?

Tror jag aldrig varit på en altan där jag sett/funderat på sprickor runt skruvskallarna...

/ATW

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det är ju bara du som kan svara på hur mkt jobb du vill lägga ner.

Jag som skall lägga trall nästa vecka tänker att det inte är finsnickeri och tycker det är skönt så. Jag kommer att göra det noggrant men det gör liksom inget om det är 1 el 2 mm fel här och där. Så personligen kommer jag inte lägga någon vikt vid detta. Däremot köper jag bra skruvar som håller med tiden.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R Ren skrev:
Vad tror ni, är det att övergöra det att förborra även för skuvskallen/hatten för att få bästa resultat och minimera sprickor från ut från skruven i trallen?
Förborrar du för skruven? Har jag aldrig sett någon göra vid tralläggning med trätrall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har jag nog gjort nån gång när man varit tvungen att skruva lite för nära ändträet, men annars känns det rätt onödigt..
Alla bättre skruvar har ju en skärande spets så...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Är det inte enklare att välja en skruv som är självförsänkande?
Ett exempel Skruv

A ArneTW skrev:
Skulle du kunna visa mig en bild på det du oroar dig för?

Tror jag aldrig varit på en altan där jag sett/funderat på sprickor runt skruvskallarna...

/ATW
Nu är min gamla altan över 20 år så sprickorna från skruven är extra tydliga här, men har också sett nyare altaner spricka upp lite som på bilden. Dvs trallen har sprickor utfrån skruven längs fibrerna.

• Trätrallar på en gammal altan med sprickor som sträcker sig ut från skruvarna längs träfibrerna.
    Skapa konto
P
R Ren skrev:
Nu är min gamla altan över 20 år så sprickorna från skruven är extra tydliga här, men har också sett nyare altaner spricka upp lite som på bilden. Dvs trallen har sprickor utfrån skruven längs fibrerna.
Det är därför man numer ”ska” sätta en skruvregel på vardera sida om golvbjälken vid kortskarvar. Bäst är väl ändå att planera läggningen så att man slipper dessa och istället dela upp ytan med fris om så behövs.
Träaltan med räcke, byggd mot en röd trävägg, omgiven av grönska. Kortskarvat trägolv syns tydligt i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Svante P och 8 till
  • Laddar…
Vid ändträ där du har skarvarna om det är de sprickorna du avser finns det speciell skruv man kan använda.
Minns inte om det var Grabber eller Essve som hade ett antal sådana ilagda i de vanliga skruvpaketen man köpte för det syftet.

• Gilla
Ren
  • Laddar…
ClasseClas
ACME skrev:
Det är därför man numer ”ska” sätta en skruvregel på vardera sida om golvbjälken vid kortskarvar.
Illustration av träkonstruktion med trall, grundisoleringspapp, spikregel och golvbjälke, samt stumskarv och skruvar.
Skapa konto

Precis. Då behöver man inte skruva så nära kanten. Så här beskriver Svenskt Trä det i www.byggbeskrivningar.se

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
K
R Ren skrev:
Det är för att det är skruvat för nära änden på brädorna. Rekommendationen är minst 30mm! Och som du ser på bilden ovan rekommenderas extra skruvregel och du kör löpande skarvar, för med en vanlig 45 regel kan du ju inte hålla rekommenderat avstånd

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Överarbetat, köp bra skruv som inte spräcker istället om du inte har väldigt gott om tid och är beroende av att köpa billigast möjligt fästmtrl. ( Isåfall är det bättre att spika trallen med vanl tretumsspik)

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Är man så noggrann kanske det är läge att fundera på om man inte ska välja att fästa trallen med osynliga skruvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.