6 594 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Förborra även för skruvskallen för att minimera sprickbildning i trallytan?
Vad tror ni, är det att övergöra det att förborra även för skuvskallen/hatten för att få bästa resultat och minimera sprickor från ut från skruven i trallen?
Dvs att med en borr med samma dimension som skruvhatten (eller större) "dutta" i det nyligen förborrade skruvhålet, så att skruvhatten sedan vid idragning passar in perfekt (som en kon i en kon), eller kanske aningens mindre för att få lite tryck mot plankan. Eller gör ingen det så här nitiskt? 😅
Dvs att med en borr med samma dimension som skruvhatten (eller större) "dutta" i det nyligen förborrade skruvhålet, så att skruvhatten sedan vid idragning passar in perfekt (som en kon i en kon), eller kanske aningens mindre för att få lite tryck mot plankan. Eller gör ingen det så här nitiskt? 😅
Redigerat:
Det är ju bara du som kan svara på hur mkt jobb du vill lägga ner.
Jag som skall lägga trall nästa vecka tänker att det inte är finsnickeri och tycker det är skönt så. Jag kommer att göra det noggrant men det gör liksom inget om det är 1 el 2 mm fel här och där. Så personligen kommer jag inte lägga någon vikt vid detta. Däremot köper jag bra skruvar som håller med tiden.
Jag som skall lägga trall nästa vecka tänker att det inte är finsnickeri och tycker det är skönt så. Jag kommer att göra det noggrant men det gör liksom inget om det är 1 el 2 mm fel här och där. Så personligen kommer jag inte lägga någon vikt vid detta. Däremot köper jag bra skruvar som håller med tiden.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Har jag nog gjort nån gång när man varit tvungen att skruva lite för nära ändträet, men annars känns det rätt onödigt..
Alla bättre skruvar har ju en skärande spets så...
Alla bättre skruvar har ju en skärande spets så...
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Nu är min gamla altan över 20 år så sprickorna från skruven är extra tydliga här, men har också sett nyare altaner spricka upp lite som på bilden. Dvs trallen har sprickor utfrån skruven längs fibrerna.A ArneTW skrev:
Det är därför man numer ”ska” sätta en skruvregel på vardera sida om golvbjälken vid kortskarvar. Bäst är väl ändå att planera läggningen så att man slipper dessa och istället dela upp ytan med fris om så behövs.R Ren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid ändträ där du har skarvarna om det är de sprickorna du avser finns det speciell skruv man kan använda.
Minns inte om det var Grabber eller Essve som hade ett antal sådana ilagda i de vanliga skruvpaketen man köpte för det syftet.
Minns inte om det var Grabber eller Essve som hade ett antal sådana ilagda i de vanliga skruvpaketen man köpte för det syftet.
ACME skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis. Då behöver man inte skruva så nära kanten. Så här beskriver Svenskt Trä det i www.byggbeskrivningar.se
Det är för att det är skruvat för nära änden på brädorna. Rekommendationen är minst 30mm! Och som du ser på bilden ovan rekommenderas extra skruvregel och du kör löpande skarvar, för med en vanlig 45 regel kan du ju inte hålla rekommenderat avståndR Ren skrev:
Överarbetat, köp bra skruv som inte spräcker istället om du inte har väldigt gott om tid och är beroende av att köpa billigast möjligt fästmtrl. ( Isåfall är det bättre att spika trallen med vanl tretumsspik)