1 914 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Låta virke ligga i altanbygge
Tack för svar!K kniv skrev:Jag håller med övriga i tråden om att inte beställa på byggmax utan prata med en riktig bygghandel. Be om offert och speca de längder du ska ha.
Sen är min rekommendation att inte beställa hem allt material på en gång, om inte frakten är svindyr.
När jag gjorde 120kvm över 1,5 säsonger så satte jag trall på sista 40% efter vintern. Hade varit bättre att inte beställa hem den trallen tillsammans med övrigt. Och trallen fick ligga ett litet tag när plintarna sattes och bjälklaget byggdes, det hade den heller inte behövt göra…
Så lite beroende på din bygg-strategi så hade jag beställt hem allt regelverk och byggt det för alla delar och sen all trall. Eller regelverk och trall för den delen du färdigställer först och sen reglar och trall till de två andra.
När jag var inne på Byggmax i ett annat ärende så var de förvånansvärt ärliga mot sig själva. De hävdade att reglarna kunde jag gott köpa där, men deras trall var inget å ha sa han. Bra med lite självinsikt där.
Okok, trist med din trall. Ja tanken har slagit mig lite, då jag ska göra allt själv att tidsåtgången kan göra att trallen får ligga orörd lite väl länge. Mest troligt beställer jag reglar till öst/syd/väst samt trallen till sydsidan i första vändan
Sant!K kniv skrev:
Ska ta in lite olika offerter.
Vet att ex Beijer ger 10% rabatt om man är med i Villaägarna. Kan ju ev va en dealbreaker
Prioritera att få kvalité, och det du behöver i rätt tid. En altan på 130kvm är inte pissbillig i sig så are gena i kurvorna för att spara någon tusenlapp på totalen är inte värt huvudvärken. Att behöva tjafsa med att skicka tillbaka halva beställningen tar också tid och energi, lätt att tappa suget då när du ska görat själv… Det ska va kul att bygga!
Byggde 130 kvm under pandemin 2020.
Försökte beställa trall hos Beijer, dom fick inte ihop mängden.
Försökte sedan på ett flertal andra.
Enda leverantören som kunde fixa mängden den här speciella perioden var Byggmax.
Första lastbilen som kom fick inte lossa lasten. Trallen var i 2,70 m längder och jag hade åkt runt till ett flertal byggmaxbutiker och till slut valt en där jag kunde få 4 och 4,70 längder.
Det här var ju naturligtvis mission impossible för Sveriges absolut sämsta bygghandlare
Blev väl helt ok i slutändan ändå men kompletteringsköp hos Bauhaus och K-rauta avslöjade naturligtvis byggmax skittrall.
En gång byggmax aldrig mera byggmax är tydligen deras slogan.
Enda leverantören som kunde fixa mängden den här speciella perioden var Byggmax.
Första lastbilen som kom fick inte lossa lasten. Trallen var i 2,70 m längder och jag hade åkt runt till ett flertal byggmaxbutiker och till slut valt en där jag kunde få 4 och 4,70 längder.
Det här var ju naturligtvis mission impossible för Sveriges absolut sämsta bygghandlare
Blev väl helt ok i slutändan ändå men kompletteringsköp hos Bauhaus och K-rauta avslöjade naturligtvis byggmax skittrall.
Skulle säga att det är samma var man än köper. Ända sättet att få bra virke är att själv sålla och plocka på brädgården. 1/5 av brädorna går att använda. Jag har hittat bra virke även på byggmax.B Boende45 skrev:Byggde 130 kvm under pandemin 2020.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
När jag byggde altan köpte jag 20% för mycket så jag kunde välja de bästa trallen. Det som blev "över" reparerade jag min gamla altan med och började bygga en tredje altan som inte hade samma krav.
/W
/W
Det är inte så att allt virke automatiskt är skit bara för att Byggmax har köpt in det. Ofta kommer det från Moelven vilket inte är en helt klappkass leverantör. Men det är mer hur byggmax hanterar sitt virke, att de har katastrofal kundservice och att de i vissa fall då säljer skitvirke som andra bygghandlare ratat bort men byggmax väljer ändå att blanda in detta i deras högar.
Klicka här för att svara