Hej
Jag har tänkt sätta för ena sidan på uteplatsen med fönster för att få lite mer vindskydd, fått tag i gamla 2 glas fönster som jag separerat och kommer bara använda 1 glas. Undrar hur man skruvar dessa, försökt kolla videos, instruktioner och sånt när folk bygger växthus av gamla fönster och i många fall ser det ut som dom skruvar direkt i fönsterbågen, men inte helt säker på det.

Funkar det att skruva fast direkt i fönsterbågen? Hur långt in i bågen går glaset? Vore synd om man skruvar och har sönder glaset…

Annat alternativ jag tänkt är att göra som ett ”fack” eller skåra som man sätter in fönstret i, men enklast vore såklart att skruva direkt i bågen.

• Gamla fönsterbågar med ett glas lutade mot ett trästaket på altanen. Grill och grön trädgård syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med träpergola och utekök med diskho, förvaringslådor och grill, omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Gamla träfönster lutade mot en vägg på en uteplats med stenar och grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
T
Det finns en fals som är så stor som glaset är och sen sitter en glaslist eller kitt som håller glaset på plats. Det brukar vara rätt lätt att se hur långt den falsen går och sen går det att skruva i bågen utanför det.

Det är inte så lätt att se på bilderna du har lagt upp men om du är osäker så ta lite närbilder på falsen från båda håll på bågen så kan du nog få tips.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det finns en fals som är så stor som glaset är och sen sitter en glaslist eller kitt som håller glaset på plats. Det brukar vara rätt lätt att se hur långt den falsen går och sen går det att skruva i bågen utanför det.

Det är inte så lätt att se på bilderna du har lagt upp men om du är osäker så ta lite närbilder på falsen från båda håll på bågen så kan du nog få tips.
Tack! Ska kika lite närmare på fönstrena imorgon när jag kommer till stugan och ta bättre bilder!

namnbyte
Vi har gjort liknande, behöver regel mellan fönstrena sedan en locklister på utsidan (höger samt vänster sida) som fönstret ställs mot och låses fast på insidan mha spikad trekantslist dikt an på alla sidor utom uppe (för vår del)

• Gilla
sarah.a
  • Laddar…
Traditionellt byggdes enkla glasverandor med beg fönsterbågar, i mina hemtrakter klämdes då bara bågarna mot stommen med en bockad trådspik eller hästskosöm eller vad som fanns tillhands, samma tänk går fortfarande utmärkt att använda till enkla uterum.

• Gilla
sarah.a
  • Laddar…
Såhär ser det ut om man tar lite närbilder, ligger bara glaset på falsen då och att kittet håller fast glaset?

• Närbild av ett gammalt fönster med sprucken färg och kitt runt glaset.
    Skapa konto
  • Närbild av ett fönster där glaset vilar i falsen, med kitt synligt längs kanterna, i fråga om monteringsmetod.
    Skapa konto
  • Närbild av ett fönster med glas monterat mot falsen och synligt kitt. Reflektioner och delar av omgivningen syns i glaset.
    Skapa konto
S sarah.a skrev:
ligger bara glaset på falsen då och att kittet håller fast glaset?
Ja .kitt + små stift håller glaset

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
T
Jajjamän! Som tergo skriver så är det små stift som håller glaset och kitt som tätar.
Glaset går inte utanför kittfalsen, så där är okej att skruva.

• Gilla
sarah.a
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.