K
kniv: Betydligt enklare med markskruv!
20 svar · 55,4k läst
Mac_attack
Mac_attack: [citat] Det gick bra! Så det får jag ändå ge dem - de hade bra kundbemötande även för en missnöjd kund. Den biten är jag nöjd med! Har inte slagit till på en Kumå än. Vi väntar nog något år till, kanske slår till på något om ett bra erbjudande dyker upp. Tycker fortfarande att det är en redig djungel att sålla bland markiser
14 svar · 2,9k läst
·
K
kniv: Kommer stå fint! Om du vill kan du lätt gå ner en dimension i skruvreglarna
1 svar · 801 läst
·
M
mrbure: [citat] Fick du nå svar?
6 svar · 5,7k läst
M
Menotell: [citat] Om alla andra i området bygger på det sättet och det funkar bra, samt att proffsen rekommenderar det, så är det ju svårt att säga emot. Har byggt en del altaner och annat på plattor och det funkar helt ok, men risken för att det sjunker eller kryper upp är helt klart större. Du ser ju även ut att ha riktigt dålig åtkomst till stolparna på ena sidan om dom skulle behöva
3 svar · 1,4k läst
·
Z
z_bumbi: Du får generellt bygga ett 1,8 m högt plank 3,6 m från huvudbyggnaden i samband med en uteplats. En uteplats ör ett ställe du vistas utomhus. Så går det att lösa räknat från huvudbyggnadens håll är det väl den enklaste lösningen. Du kan bygga plank där insynen ör viktigast ha staket/spaljé övriga delar. Annars sätt vara en spaljé ovanför staketet höjd och sätt fleråriga
2 svar · 632 läst
fezfinns
fezfinns: [citat] Tack för svar och för information. Får bli en liknande lösning. 👍
16 svar · 4,8k läst
·
T
Testarn: Jag tycker det är rätt snyggt om man kan formsy trall mot en ojämn bergskant, det ser välarbetat ut och man slipper ha en springa där det trillar ner saker som blir svåra att plocka upp. Ska man ha det så vill man att kortändan på trallen går in mot berget och inte långsidan. Om det är en ganska brant och rak bergskant så skulle man kanske kunna ha en långsida mot, men då får ju
1 svar · 1,4k läst
·
B
Byggwill: [citat] Har du tänkt något på komposittrall för att slippa underhålla en 200+kvm stor altan?
20 svar · 3,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det är det, men det ser mer ut som oxiderad oljefärg av klassisk snitt i bilden, så slamfärg lär inte fästa ordentligt på det underlaget.
5 svar · 1,2k läst
·
K
kniv: [citat] Skruvreglar och bärlinor är inte samma sak. Rätt konstruerat bjälklag behöver inte så grova skruvreglar som bärlinor, och därmed kan man bygga mer kostnadseffektivt
6 svar · 722 läst
A
annanomnom: Hej, vi har liknande problem, hur löste du det?
6 svar · 2,6k läst
·
A
AlexHÅ: [citat] Tack för svar! Har det korrugerade klarat sig från att spricka? Var de möjligt att sitta där under i strålande sol utan att ljuset blev för skarpt? O med nuvarande klara kanalplast,är de inte för ljust att sitta under?
2 svar · 2,1k läst
Amatören 27
Amatören 27: [citat] Tack så mycket för ditt svar!
2 svar · 1,2k läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Missade du posta nån bild?
1 svar · 668 läst
P
Plexus84: [citat] Tack! Planken ska vara kvar och taket tänkte jag ha heltäckande, så det kan bli ganska bra vindfång. Räcker jordankare då tros?
2 svar · 654 läst
·
O
oppelainen: Hejsan, jag har en saxspaljé jag ämnar fästa på putsfasaden på balkongen. Jag tänker att jag kan fixa till fyra spacer-bitar av en regel, typ 3x3 cm (2 cm tjock) och fästa dessa i vardera hörn. Detta för att få stablilitet och lite luft mellan fasad och spaljé. Hur har ni andra löst det?
0 svar · 1,1k läst
S
schmunk: Hur gjorde du till slut? Jag står med samma dilemma.
6 svar · 1,4k läst
Preppie
Preppie: Tyvärr bara 6cm
2 svar · 852 läst
·
R
ricbro: Hej, Funderar på att riva den ruttna altanen och ersätta den med en uteplats i sten istället. Har läst runt lite men har svårt att få riktigt grepp om hur man ska få till en stadig och jämn grund, vilket sten- och fogmaterial som är bäst att välja osv. Och även om det är något annat viktigt att tänka på.
0 svar · 875 läst
F
Fideliox: [citat] Vi har det så men ser bra ut även efter 10 år. Säger inte att det är en bra idé ändå givetvis.
3 svar · 1,2k läst
·
P
PeGeCo: La trall på sten altan som var ojämn i förra huset. Hade taskigt med utrymme så jobbade med 45x70 över mesta delen men fick lägga den på sidan i vissa delar. Stöd för dessa blev diverse jag hittade eg, tegel, skiffer mm och ibland t.om. en klick med betong. Alltid tjärpapp mot trä givetvis och alla stöden var var 60e cm med c/c 50 då jag ville ha det styvt . Såg för jäkligt ut
23 svar · 5,8k läst
·
B
Byggwill: [citat] Vad tror du kan hända med lamellerna efter några vintrar?
4 svar · 4,3k läst
S
slow9333: Halloj, måste låna den här tråden lite. Jag håller på att köpa tryckimpregnerat virke i detta nu som ska monteras på plats under perioden april-juli (dvs en förvaringsperiod på ca 2-3 månader). Fick förklarat från byggvaruhuset att jag inte borde göra det då virket riskerar att vrida sig. Jag förstår att tryckimpregnerat virke kan vrida sig om det förvaras i fel förhållanden
4 svar · 14,7k läst
Discoman
Discoman: Jag hade tagit bort 90% av plattorna och sparat plattor med säg 1500mm mellanrum (beror på tjocklek bärlina, kolla Träguiden för korrekt cc-mått. Detta för att få mer luft mellan trä och mark. Sen kan du palla upp en dubbel platta på resterande och lägga bärlinorna på dessa med papp emellan. Bild från internet men du förstår principen med plattorna.
3 svar · 2,1k läst
·
Maalox
Maalox: [citat] Såg du någonsin denna? It ages well, it seems... 😀😀
20 svar · 1,8k läst
·
AntoniaPettersson
AntoniaPettersson: Hej! Mossan har tagit över vår innergård (Skåne -Österlen) och alg som jag förstår det som? Har läst på lite och förstått att det är bäst att borsta bort mossan istället för högtryckstvätt samt spraya på något? Antar att det behövs mer sand/småsten mellan stenarna också? Som ni märker så är jag en newbie och behöver alla tips!! Tack på förhand!
0 svar · 617 läst
·
M
Mikael K.: Googlat en hel del och hittar väldigt lite info om hur rätt sätt är att bygga. Är det smartare att använda cellplast? Just nu går mina tankar: Ytterpanel (liggande z panel) luftspalt masonit 3 mm (väldigt lite, bättre än inget? tror väggen ser konstigt tjock ut om jag drar på en 22´a) vindskyddsfolie reglar/isolering vanlig glasfiber?? ångbroms innerpanel Låter det vettigt? En
3 svar · 876 läst
·
K
kniv: Är cola88 samma som TS?
5 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.