1 482 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Låta virke ligga i altanbygge
Sida 1 av 2
Hej!
Har precis dragit igång vårens projekt med en 130m2 altan. Altanen kommer gå likt ett ”U” runt huset (öst/syd/väst). Då jag ska göra det arbetet själv kommer jag bygga ”U:et” i tre etapper och färdigställa sydsidan först, så familjen kommer ha en yta att nyttja medan jag sen fortsätter med öst/väst sidorna, ostört.
Medveten arbetet kommer ta en del tid.
Till frågan då:
Ska jag beställa hemleverans på allt material (reglar, lock, stolpar) till hela altanen på en gång? Vill minnas någonstans jag läst att virke inte bör ligga ”orört” för länge innan man täcker av plasten och börjar köra? Är det så eller gäller det möjligtvis bara locket?
Vad är bästa lösningen å hur skulle ni gjort?
Tack hörni! 🙂
Har precis dragit igång vårens projekt med en 130m2 altan. Altanen kommer gå likt ett ”U” runt huset (öst/syd/väst). Då jag ska göra det arbetet själv kommer jag bygga ”U:et” i tre etapper och färdigställa sydsidan först, så familjen kommer ha en yta att nyttja medan jag sen fortsätter med öst/väst sidorna, ostört.
Till frågan då:
Ska jag beställa hemleverans på allt material (reglar, lock, stolpar) till hela altanen på en gång? Vill minnas någonstans jag läst att virke inte bör ligga ”orört” för länge innan man täcker av plasten och börjar köra? Är det så eller gäller det möjligtvis bara locket?
Tack hörni! 🙂
Medlem
· Stockholm
· 4 350 inlägg
Jag köpte in altanen på höste och läktade upp och började skruva i april.
Jag lade inget i mellan trallen utan mätte kant i kant och det blev svinbra, då spelar det mindre roll om några trall är blöta och några torra.
/Workingclasshero
Jag lade inget i mellan trallen utan mätte kant i kant och det blev svinbra, då spelar det mindre roll om några trall är blöta och några torra.
/Workingclasshero
Det är bara o beställa hem allt och täcka virket du inte jobbar med för stunden, behåll virket i sina buntar ströat så att det inte slår sig i onödan..B bergand89 skrev:Hej!
Till frågan då:
Tack hörni! 🙂
Trall rekommenderas att läggas med distans emellan..
Tack för svar!Rejäl skrev:
Tänker ändå beställa trall och reglar från två olika leverantörer för å spara en peng. Tänker byggmax reglar å lite finare trall från Beijer, motsvarande.
Ta in offerter ifrån 3-5olika så ser du var du får bäst pris!B bergand89 skrev:
Och speca längder du vill ha för Byggmax kan ha begränsade längder ibland!
Tack för svar!Workingclasshero skrev:
Precis så jag kommer göra också. Ingen glipa.
Blir dock infällt bjälklag pga platsbrist. Syllpapp i botten mot plattor
Medlem
· Stockholm
· 4 350 inlägg
HejB bergand89 skrev:
Nu missförstod du mig, jag hade ingen mall imellan när jag skruvade trallen utan mätte kant till kant från första trallbrädan.
För glipa måste du ha, jag har en annan altan med glipor men som blir täta på vintern med sjöar som följd.
/W
Ajamän!Rejäl skrev:
En kanske dum fråga då när det gäller beställning online på ex byggmaxs reglar. Då ska man ange antal lpm regel man behöver. Blir det per automatik de längsta reglarna man får då eller?
Ah okej då fattar jag.Workingclasshero skrev:
Ang den ständiga frågan med glipa, hehe. Får se hur fuktigt virket är när jag får det. Förra trallen jag la va väldigt blöt å då la jag dikt. Nu är glipan nästan stor…
Det vet jag inte, men du får bättre pris om du besöker några virkeshandlare och ger dom din spec om vad du behöver för att få en offert..B bergand89 skrev:
Det är hyffsqt mycket du ska ha med allt så du kommer att spara en del genom att konkurrera dom emot varandra..
Jag håller med övriga i tråden om att inte beställa på byggmax utan prata med en riktig bygghandel. Be om offert och speca de längder du ska ha.
Sen är min rekommendation att inte beställa hem allt material på en gång, om inte frakten är svindyr.
När jag gjorde 120kvm över 1,5 säsonger så satte jag trall på sista 40% efter vintern. Hade varit bättre att inte beställa hem den trallen tillsammans med övrigt. Och trallen fick ligga ett litet tag när plintarna sattes och bjälklaget byggdes, det hade den heller inte behövt göra…
Så lite beroende på din bygg-strategi så hade jag beställt hem allt regelverk och byggt det för alla delar och sen all trall. Eller regelverk och trall för den delen du färdigställer först och sen reglar och trall till de två andra.
Sen är min rekommendation att inte beställa hem allt material på en gång, om inte frakten är svindyr.
När jag gjorde 120kvm över 1,5 säsonger så satte jag trall på sista 40% efter vintern. Hade varit bättre att inte beställa hem den trallen tillsammans med övrigt. Och trallen fick ligga ett litet tag när plintarna sattes och bjälklaget byggdes, det hade den heller inte behövt göra…
Så lite beroende på din bygg-strategi så hade jag beställt hem allt regelverk och byggt det för alla delar och sen all trall. Eller regelverk och trall för den delen du färdigställer först och sen reglar och trall till de två andra.