D
Denaxe: Det går bra, vi håller på att lägga det sista av trallen. Blev lite försenat pga leverans av underkänd trall. Det vi gjorde var att sätta en 45x145 bärlina i väggen/fasaden. Sedan ca 1m ut kommer en bärlina 45x145. Denna är fastskruvad i stolpar som sitter på plint längst ut (stolpar är även för staket). Vilar på markplattor i mitten. Sedan kommer en bärlina till, ca 2,5m ut
4 svar · 4,1k läst
S
stordanne: Ajdå, om jag ändå kör plattor direkt på jorden så menar du att allt kommer att röra på sig med frosten och käken då gissar jag. Funderar på att köra genomgående bult/gängstång till källaren, bra ide? Jag vill helst fästa den i huset mest för att få ett bra fäste och en rak linje. Får kanske ta mig en funderare på en flytande konstruktion då.
6 svar · 5,6k läst
Skånelängan
Skånelängan: Ingen som har någon erfarenhet av ev färgskillnader mellan träslagen efter en tids användande? I en annan tråd verkar det som en köpare blivit avrått från köp av lärk då det i till slut ändå kommer se ut som impregnerat efter ett par år http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/91624-sibirisk-laerk-dumt-koep.html
1 svar · 2,8k läst
estwing
estwing: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/171452-tips-foer-trallaeggning.html mvh estwing
3 svar · 2,5k läst
FredrikR
FredrikR: 45x45 i mitten hade nog blivit lite väl tunnt dessutom. :) Skönt att det löste sig.
7 svar · 2,7k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Snyggast med stolparna ända upp till räcket så gör jag.
1 svar · 1,1k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Kan det funka med vanliga 3mm vinkelbeslag på 105 x 105 x 90 som jag skruvar fast i betongen med 6 x 60 spikplugg och som jag sen lägger bärlinan på?
1 svar · 1,2k läst
·
R
RoughChuck: Mura upp väggar, gjut på korrugerad plåt som vilar på dessa så slipper du gruset och så har du ett krypin att gömma "bra att ha grejer" i som frugan vill att du ska slänga:) . Finns speciella plåtar hos t.ex Planja men sån som ligger på t.ex industritak funkar också. Finns en tråd här om det, sök på "korrigerad plåt att gjuta bjälklag i".
1 svar · 1,1k läst
Veritas
Veritas: He he... jag förstår dina tankegångar freddan....hade desamma förra året (då vi köpte hus) & såg framför mig (i fantasin) ett par pundare som lastar över min älskade genesis i en stulen pickup.....så, jag ringde försäkringsbolaget vi har hemförsäkringen i & berättade som det var...att vi köpt en gasolgrill som jag ämnade ha stående på altandäcket (under tak) året om... &
11 svar · 9,7k läst
vojma
vojma: Hursomhelst så kan du inte ha 3,4 m spann med 45x95 golvåsar även om du lägger dom c/c100. Jag skulle ha grävt ett "dike" halvvägs mellan huset och garaget och lagt en bärlina där och sedan kört med 45x145. Du kan jacka ur dessa till 95 mm närmast huset om du redan förankrat bärlinorna där.
13 svar · 2,9k läst
vojma
vojma: Jag specade material och tid för sig så att ni skulle få en uppfattning om hur lång tid det skulle ta att bygga. Därför måste du höra med snickaren vad han tar / timme för att få en uppfattning om vad det kommer att kosta. 1000:- inkl allt stämmer som ett riktmärke, men mycket beror på altanens utfomrning och hur mycket detaljer det ska vara. Om det ska vara i olika plan med trappor
7 svar · 8,5k läst
K
Karldanaxel: Nja, jag menade nog ett "rutigt" fårstängsel, c:a 1,20 högt, 10x10 cm rutor, och visst, en Rottis kan nog hoppa så högt, men det skall mycket till. Tycker nog att grannen skall stå för fiolerna, om han vill ha sina Rottisar lösa på tomten, det är därför jag vill ha på fötterna vilka regler som kan gälla. Så jag kan sätta hårt mot hårt om pilsnerdiplomatin inte skulle fungera. I
3 svar · 9,6k läst
C
CORN: Hej! :) Tack för att detta forum finns - jag har nyss köpt hus och här kan man hitta tips och råd om allt möjligt. Prioritet nr 1 för mig är just nu att bygga en altan, eftersom förra husägaren inte redan gjort det. Jag har bestämt mig för altanräcke med horisontella ribbor 45 x 45 - det tycker jag är supersnyggt. Stolparna 90 x 90 eller 95 x 95, kommer jag att sticka upp ca 10 cm
0 svar · 9,2k läst
P
Placebo: Nej, jag förstår faktisk inte din skiss... =) Men jag tror jag förstår vad du menar. Ca 500 mm utanför inglasningen skulle jag sätta personligen, för att kunna få dit lite dekorationer/krukor eller trädgårdstomtar om kunden nu gillar det. Belysning i trallen för mysfaktorn skulle inte skada heller...
1 svar · 3,5k läst
A
Axelmannen2: Hmm, då fattar jag!:) Kanske kan vara ett alternativ. Tack för tipset!
5 svar · 6,6k läst
T
tobiast: Plikt att reklamera sådant anser jag. Bygghandeln får i sin tur reklamera sågen som antagligen staplat för många travar/paket på varandra och därför har dessa fördjupningar/märken uppstått. Sånt här ska de inte komma undan med för då har vi slarv och sjunkande kvalitet över hela registret vad det lider.
9 svar · 5,8k läst
·
thewolf
thewolf: Har du inget glas så gör det inget om taket sviktar lite. Har du glas under taket så kan du nog räkna ut vad som händer om taket sviktar av snön...
3 svar · 2,9k läst
B
byggankan: Ja det var ju precis samma :)
4 svar · 7,1k läst
F
Fredrik B01: Vi kollade med Mullsjö solskydd, Moogio och markis.se vi köpt fönstermarkiser och en stor terassmarkis med motor, vi valde markis.se jag fick bäst priser av dem samt att de gjorde ett bra job med monteringen.
1 svar · 1,1k läst
A
Arne999: Inet svar än... jag utökar lite med min tanke om dimentioner som för mig låter helt ok och som förövrigt är i linje med virket i stugansstomme som trots allt har stått pall i 50år! Materialet är i tryckimpregnerat : 4 stolpar ivarje hörn 95x95 bärlina fram och bak för golv och tak 45x195 golvreglar cc60 45x120 takreglar cc120 45x195 prislappen för denna variant ligger på3-4k vilket
1 svar · 1,6k läst
A
agnadello: [citat] Det är ett stoooort jobb att få upp marknivån. Det är kanske som mest 20 cm i höjdskillnad över 6,5 meter (ger ca 3 cm per meter i höjdskillnad). Höjden på stolpar kommer ju kapas på samma nivå (i våg så klart). Däremot så kan glappet mellan mark och spjäla bli högre på vissa ställen. Det kanske man däremot kan dölja med lite oklippt gräs eftersom det är så pass
12 svar · 16,1k läst
hahalj
hahalj: Ok, tack, det var så jag hoppades att det skulle fungera. Värt att testa alltså.
4 svar · 7,1k läst
K
kuse: Hej, Jag har ju den sämsta kameran i världen, så resultatet blir ju därefter, slänger upp 2 stycken iaf. Jag är supernöjd, hade dock inte så höga krav för decklightsen.
19 svar · 7,2k läst
·
A
aronlidstrom: Min altan är 8,8m x 4,8m. Jag har 195x45 som bärlina, 3 plintrader med 4 plintar på varje rad, ca 2m mellan. Jag hade inte möjlighet att fästa i husväggen så mina bärlinor är "fristående" från huset. Använde sedan 145x45 som golvreglar. Har en tråd på bygget (som inte är klart) http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/171263-projekt-altanbygge.html
6 svar · 1,7k läst
N
Nillinsim: Det beror ju lite på hur stor tomten är i annat fall, omgivning. Dessutom, hur många plan är det? Ett alternativ är ju att korta ner den sidan som är efter kort sidan, antingen till hälften eller jäms med huset. SAIK rules!
2 svar · 791 läst
Immobil
Immobil: Penna och papper(gärna rutat) är lättast. 5 steg blir jättebra!
1 svar · 3,7k läst
FredrikR
FredrikR: 3plintar till bärlinan och 45x195mm som golvreglar funkar enligt spännviddstabellen. Risken är att du kommer få lite spill på golvreglarna så ta det inte för givet att 24m räcker.
3 svar · 1,5k läst
vojma
vojma: Som föregående talare säger så; är reglarna fräscha så är det bara att använda dom. Vilket djup kommer den nya altanen att få? Om den är mindre än 5,4m (vilket är det längsta virket man brukar hitta) så föreslår jag följande: Jag bygger numer alla altaner med trallen vinkelrätt mot huset. Bara köpa trall som har lämplig längd, skruva dit och kapa av det som sticker ut för
2 svar · 1,6k läst
K
kagan: Om ni tittar på bilden så ser ni vad ja menar. Vad ska ja ha för skydd som är snyggt mellan trallen och stenen(kan gå upp till stenkanten me,ovansidan).. Förslag om ni har något sådant
0 svar · 3,7k läst
·
F
Forbo: Funkar också att köra galvade rör som man fäster plexiglas i från insidan. Det viktiga är dock att kolla måtten på skivorna först och anpassa avstånd mellan stolparna efter det, så man inte behöver specialbeställa skivorna eller bearbeta dem för mycket. K-rauta har bra prisläge på både plexi och pvc-skivor i olika storlekar
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.