2 713 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
För små betongplintar
Jag ska bygga ett trädäck på stolpar där stolparna består av dubbla 45x95. Dock råkade jag köpa 2"-plintar. Bör jag försöka byta dem eller ska jag nöja mig med att fästa en av reglarna i plinten och köra dubbla ovanför plinten bara? Eller kanske jacka ur lite av ena regeln så den passar utanför stolpskon? Det knepiga är att jag köpte dem förra året så kan bli svårt att byta dem.
Ingen?
Jag har dubbla 45*95 som stolpar men bara den ena regeln går ner i stolpskon. Fungerar hur bra som helst. En regel på 45*95 klarar helt klart vertikallasten som den utsätts för men för att klara knäcklasten när stolpen blir lite längre/högre så använder man två stycken 45*95 som sätts ihop. Sedan kan det se lite konstigt ut att endast använda sig av en 45*95 men på korta längder/höjder så håller den galant.
Tackar för svaren. Tror jag jackar ur lite ur den ena regeln så jag kan ställa den på plinten som extra säkerhet.
Nya planer. Blir antagligen en 45x45 i stolpskon och 45x95 fästa på båda utsidorna. Lägger sen reglarna på 45x45:an och skruvar fast i de båda 45x95. Lite annorlunda design som jag eventuellt täcker med brädor på utsidan om det ser för skumt ut. Kommentarer? 
Det blev ett byte. Trots att det var nästan ett år sen jag köpte plintarna var det inga problem att byta dem till 4". Tack för det Byggmax. 
Klicka här för att svara