Altan & Uteplats
tessane: Hej, jag tvättade mitt staket med altantvätt för att sedan olja in det, men efter att jag tvättade det nu och spolade av det så ser det svartfläckigt ut? hjälp varför är det så? har jag förstört staketet nu? normalt sett så ska det vara gyllenbrunt när det är inoljat tack på förhand mvh therese
Pongu: Eller så beställer du några 145or till och kör cc40. Fast jag hade nog grävt ner några plintar till.
Lindgrenski: [citat] Att lägga den där betongtrappan är vore nog det sämsta valet. Närmast ner till den sidan av trädgården ja. Men trappan skulle bli väldigt brant (som den är idag), gå framför källarfönstret igen och altanen (verandan) är som allra högst där, ca 2.50m.
Raceman: Det är svårt att hitta vettiga bilder på nätet, det håller jag med om. Här kommer i alla fall en bild från en "altanbalkong", :) men du kan säkert tänka dig, på ett ungefär, hur den kommer att se ut på marken.
Mangan13: [citat] Och 0 månaders glasgaranti vilket märktes när mittenrutan sprack på mitt Hajomparti efter ett år. Ingen hjälp, ingen service. Va väl spenderade 50 papp....
Noseone: Jag fick skruva upp några brädor å pilla in markduk. Trodde att grusplanen som PEAB kört lastbil på i 2 år skulle vara död. Men det dök upp maskrosblad efter nån vecka. Byggde trall tidigt i år så det fanns inga växter när jag börja..... Varför chansa? Jag fick arbeta säkert 4-5 timmar extra mot om jag gjort det från början.
billy_baver: Snällt sagt. Nej, jag är inte trädgårdsarkitekt. :)
Twixer: nicee:=) några dimensioner på virket att rekomendera? :=)
Wilkla: Läste inte hel afrågan tydligen.... Jag gick inte ner nårt alls i marken i princip, jämnade till med grus och sedan gjöt jag på det. Efterfyllde viss del på utsidan när det brunnit klart men inte så mycket. Efter ett år nu så har jag inga sprickor eller liknande i grillen och den är bara putsad, behandlad med mur och putsgrund från Biltema samt målad med silikatfärg av bra
TryBran: [citat] Jag har lite svårt att beskriva marken. När jag provgrävde ca 60 cm ner så var merparten av materialet sand 0-5 mm ( ca 80-90 procent av volymen). Resterande del var sten i varierande storlek från 1*1*1 cm till 10*10*10 cm. Ingen lera. Bor i Göteborgsområdet. Sen kan jag hålla med dig, någon cm eller så spelar väl mindre roll, vill bara att det skall kännas bra när man går
Mittbygg: Ett tillägg: Sågar jag ur stolparna så jag kan lägga bärlinan på insidan eller utsidan av stolpen? Säkert självklart men jag hittar ingen bild. /Magnus
mekkarn: Har två trappor som varit målade. En del virke är murket men delvis verkar en del virke vara ok. Är det bara att behålla det som verkar vara bra, dvs att kniven inte fastnar då man hugger lite? Och sen byter ut det dåliga mot hyvlat virke i samma dimensioner och målar det runtom innan man drar fast det? Och visst fungerar det bra att spika ihop trappen som det är gjort tidigare med
TheJo: Var in till Beijer idag och handlade lite skruv och beslag. Sen när jag kom hem kom jag på att man kanske skulle jämfört lite priser innan man handlade. Blev ju ändå ~2800kr för skruv och beslag. Plus att jag inte direkt har koll på vad man måste och inte måste ha. Så det vart mest tacka och ta emot när man gick runt där i butiken och plockade ihop varor med en i butiken. Det som
Joaquin: Hur fäster man tvärribborna nere på stolpfästena som är gjort på bilden ? Annars får man ju sluta ganska högt upp med en stor glipa som följd..
Chrissofsweden: Själv gjorde jag som ovan skrev och köpte de jag önskade och sprejade vita. Lär nog vara det enklaste. /Christian
apotekarnes: Åk till bygghandeln och köp vanliga 45*45-reglar i lämplig längd. Det kan inte bli fel, såvida du inte vill ha inpregnerat virke. Det brukar finnas en egen avdelning för impregnerat.
Mittbygg: [citat] Det var goda nyheter både för plånboken och möjligheten att hitta bultarna :) Tack Immobil
Bonan: I ditt fall hade jag lagt bärlinan på plattor intill huset.
roli: Vi köpte och monterade Ventana 33 för 2 år sedan och tycker fortfarande att systemet är bra. Har inte haft några problem. Nu har jag inga erfarenheter från andra inglasningssystem. Men jag tyckte, när vi tittade på olika varianter, att Ventanas lösning med en hel karm med bruten köldbrygga verkade smidig att montera och det var den också. Lägger man ner lite energi på att se till att
parper: Aha bra att veta det där med uv skydd. Jag har tak ovanför min altan men solen kommer åt den delvis. Jag drog på halvolja igår och det blev bra. Så skall se hur det håller i år och märker man att det blir mörkt/smutsigt så får man testa nått annat. /p
hahalj: Det blir inte sämre med flera reglar i en stolpe. Limma och skruva så blir det riktigt bra. 3 st 45 x 120 lär räcka till den balkongen. Jag byggde stolpar av 3 st 45 x 145 till min 7,5 x 2,7 meter balkong och det blev rejält stadigt. För att räkna ut minsta dimension på golvreglarna rekommenderar jag http://www.byggbeskrivningar.se/ klicka på Dimensionering och välj Altan med
Mimmi_74: Det är så mysigt att sitta i en trapp och fika, eller bara slappa. Mitt tips är att göra trappsteg utmed hela långsidan, ganska breda och sittvänliga.
anjo01: Hej, Har lite frågor angående vår uteplats. Från början var det en stor, ca 10x3 meter. Sedan har tidigare ägare glasat in, och byggt ut - halva. Inglasade delen är ca 5x4 meter. Golvet är nu dåligt, utedelen är ganska uttorkad/murken, det växer gräs i springorna osv. Invändigt är golvet slipat en gång men det var nog ett tag sedan. Både inne och ute är golvet spetigt, barnen
vojma: En lösning kanske kan vara att dela av det gamla från det nya med en kant i avvikande färg/form
vojma: [citat] http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/65049-altanraecke-och-trapp-till-min-nya-altan-slut-pa-ideer.html#9
Jones: Grävde lite extra under hela altanen, så att jag rymde en 195a. Valde lättbetongskruv för att dra fast den i lecan i grunden, fungerade kanon...
Imsan: ..ja alltså inte kanalplast! utan ett vanligt plasttak. Förlåt en idiot! Nu har jag iaf fått nytt tak i hela längder utan skarvar på längden!