Skall börja bygga en altan i helgen och behöver lite hjälp. Altanen kommer bli ca 4x9m. Allt virke är beställt och kom hem igår. Jag kommer fästa en 9m bärlina i fasaden a 45x145. En yttre bärlina och bärlina på sidorna på 45x195. Anledningen till att jag har en mindre bärlina på fasaden är att det sitter en fastgjuten trappa på fasaden och altanen skall gå under denna. Får inte plats med större bärlina än 145. Sedan skall vi ha en 9m bärlina på mitten som jag fäster i plintar. 15st skruvreglar a 45x120 kommer fästas i inre och yttre bärlina, 60cc. Problemet jag har är att jag inte kan lägga skruvreglarna ovanpå bärlinorna pga trappan. Utan jag måste sätta skruvreglarna med balkskor så dom kommer i samma höjd som bärlinorna. Frågan är nu hur jag gör med bärlinan i mitten? Jag kan inte dra den så den går under bärlinorna på sidan med tanke på att skruvreglarna är 45x120 och bärlinorna är 45x195, hade jag haft skruvreglar på 45x195 hade detta funkat men nu har jag inte det. hur löser jag detta smidigast? Jag vill att skruvreglarna skall vila på bärlinan mitten såklart.
Hoppas ni förstår vad jag menar ovan.
Tacksam för svar.

Kan du inte jacka ur mittenbärlinan i kantenrna, så den stödjer även de grövre sidoreglarna?

Är ingen konstruktör men jag skulle nog gjort något sånt här.

Sänk bärlinan i mitten så den hamnar 120mm under bärlinorna mot fasad.
Då får du ju golvreglarna att vila på den mittre, så kan du ju även göra på den yttre?
Och fäster i balkskor på fasadregeln.
Skippa bärlinorna på sidan.

Annars lägger du bärlinorna som du tänkt.
Och fäster golvreglarna i balkskor i 2delar, både från fasad->mittenregeln, och mittenregeln ->yttre linan.

Hur har det gått? "nyfiken"

Det går bra, vi håller på att lägga det sista av trallen. Blev lite försenat pga leverans av underkänd trall.
Det vi gjorde var att sätta en 45x145 bärlina i väggen/fasaden. Sedan ca 1m ut kommer en bärlina 45x145. Denna är fastskruvad i stolpar som sitter på plint längst ut (stolpar är även för staket). Vilar på markplattor i mitten. Sedan kommer en bärlina till, ca 2,5m ut från huset. Denna sitter i 5st plintar. Sedan en ytterligare bärlina längst ut (45x170) som även den sitter på plintar. 45x145 bärlinor sitter även på sidorna. Vi var tvungna att gräva ut för att få ner dom två bärlinorna i mitten, så dom kommer i samma höjd. Balkskor sitter på den inre och yttre bärlinan, reglarna (14st 45x120) "vilar" på bärlinorna i mitten. Bara z-panelen och kjolen kvar snart......och sedan måla panelen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.