9 565 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Hundgård - vad gäller
Min nye granne har byggt en hundgård för sina Rottweilers mindre än 50 cm från min tomtgräns utan att på något vis kommunicera med mig. Kollade med kommunen och de säger att han inte behöver något tillstånd från mig. Hundgården är genomsiktlig. Det enda jag kunde göra var att vänta mig till Miljökontoret, om jag tyckte det var en sanitär olägenhet med en massa skällande och så, Men det kan jag inte säga. Han hade fått min tillåtelse att bygga om han frågat, under förutsättning att han satt upp fårstängsel mot vår tomt, för hans hundar är också ofta lösa på tomten. Som gammal brukshundägare själv (schäfer), så VET jag att man inte till 100% kan lita på en hund, och numera har vi små hundar (alltid kopplade utanför en mindre inhängnad del av tomten) som är ganska försvarslösa om en Rottis skulle gå till angrepp. Så har någon en uppfattning om vad som gäller vad anbelangar byggnationen?
Hhm.... tycker det verkar som att behålla grannsämjan är det som skulle fungera bäst i långa loppet. Bjud grannen på en pilsner samtidigt som du föreslår fårstängsel & om nödvändigt... erbjud att stå för inköp av det & erbjud oxå att hjälpa till vid uppsättningen med motiveringen att det skulle underlätta för din del om det kommer upp ett sådant.
Nja, jag menade nog ett "rutigt" fårstängsel, c:a 1,20 högt, 10x10 cm rutor, och visst, en Rottis kan nog hoppa så högt, men det skall mycket till. Tycker nog att grannen skall stå för fiolerna, om han vill ha sina Rottisar lösa på tomten, det är därför jag vill ha på fötterna vilka regler som kan gälla. Så jag kan sätta hårt mot hårt om pilsnerdiplomatin inte skulle fungera. I andra inlägg om tillstånd för byggnationer i tomtgräns verkar det ju som kommunfolket inte har så värst reda på sig per telefon. Dessutom har vi vackra rådjur (offrar gärna hustruns tulpaner för sällskapet) i skogen som gränsar mot våra tomter, och ibland nån förvirrad fjoling (älg).
Klicka här för att svara