D
dosken: Min första altan jag byggde la jag med 5mm springa av någon anledning, visste väl inte bättre. Mellan vissa trall är det nu ca 20mm...kan nästan trampa igenom ;) Skruvat iaf så ska nog lägga om vid tillfälle.
9 svar · 22,1k läst
Y
yens: Eftersom jag är tvåhandsgrillare får det nog bli pannlampa i så fall... :-) Finns det några tips på snygg/prisvärd fasadbelsyning då? Jag kan inte själv bestämma mig för vad som är snyggt och bra, så någon annan får bestämma mig... ;-)
3 svar · 4,2k läst
M
matte2k: Ni som såpar. Ni har gröntryckt trall va?
39 svar · 54,0k läst
·
M
matte2k: Eastwing: du skrev om din fars trall att det pärlar sig och att det var för sent. Menar du att vaxet pärlar sig när du lägger på eller menar du vattnet? om man köper brun tryckt trall alt ungstorkad brun trall. När tror du är bäst att vaxa in och med vilket vax?
3 svar · 17,5k läst
R
Rikardalbers: [citat] Man skall inte tvätta bilen med rotorjet;)
17 svar · 37,9k läst
R
Rikardalbers: Jag rollat med olja, funkar lika bra som med pensel o går mycke fortare. Att det blir för ytligt är inget problem, träet suger ju åt sig oljan.
12 svar · 5,0k läst
J
Josef.Andersson: Missade att rita ut kortlingarna vid änden mot huset. Är det något annat jag kan ha missat?
3 svar · 3,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: "Funkis"-stil? Vilken sorts plattor som helst i ett geometriskt mönster fungerar utmärkt. Dock tycker jag att ni skall blanda olika marktegel och kanske även ha en rundel(av marktegel) någonstans. Funkis är inte bara raka former utan ettuttryck/formgivning som kom på30-talet och som innebär en funktionell inredning o design, dvs. inte bara raka kanter.
2 svar · 2,8k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Har också ett antal krukor på altanen och parasollfoten. Foten är inte problem för den flyttar man ju ändå lite då o då allt eftersom solen vrider sig.. Krukorna kan lämna små märken.. syns knappt och samma krukor ställer man på samma ställe nästa år igen..
5 svar · 17,0k läst
S
Stellemark: Fick skapa nytt inlägg för bilderna då Ipaden inte gillade att ladda upp bilder hit och jag inte kunde redigera som jag ser det .-) Det som skall byggas till är den "nedsänkta delen" det inglasede rummet och området kring det finns redan idag. Tanken är dock att stegen blir för små (bara ca 20-30 cm i nivå skillnad) vilket gör at jag bygger det hela på samma nivå med korta låga
3 svar · 5,6k läst
·
C
cart00n: Hejsan! jag är på jakt efter en LITEN gasoldriven terassvärmare, men har inte lyckats hitta någon. har googlat på allt jag kan tänkas komma på men utan resultat. finns det någon här som vet?
0 svar · 1,5k läst
J
JonatanB: Hej! Jag behöver tips på vad jag kan hitta en specifik överliggare till mitt altanräcke. Överliggaren i fråga är i metall med har ett plast/gummihölje på översidan. Kan ibland hittas i trappuppgångar och liknande. Jag hittade en återförsäljare i Stockholm med har tyvärr förlagt lappen med deras namn. Tips och förslag på var jag kan hitta detta skulle rädda min sommar, tack!
0 svar · 3,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det du behöver är marktegel. Om det är tätare (så att vatten inte kommer in) eller om det är en hårdare bränning som gör det vet jag inte. Men hur som helst behöver du marktegel, annars kan det spricka.
3 svar · 3,1k läst
M
MasMats: Om inte stolpen räcker till för höjningen kan du ju låta stolpen vara kvar i sin infästning i skon, och lägga emellan ex en stump 45 regel mellan bärlina och stolpe. Kan ju vara så att plinten sjunker ännu mer framöver och du får kompensera ännu mera.
2 svar · 4,1k läst
D
dannemannen1: Har ett inglasat uterum. Golvet är idag endast av tryckt trall och ligger ca 50 cm ovan mark. Har inte tänkt isolera då vi ej vill använda rummet mer än apr-sept. Men vi tänkte lägga in en matta, sådan som man ofta lägger in, typ korthårig sträv. Vad är lämpligt att lägga under? Dels för som stopp för vind och fukt, inifrån och utifrån. Men också för att undvika kännbara
0 svar · 8,7k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Ja, 2m (knappt, om man ska vara noga) bör bli perfekt. :)
3 svar · 5,8k läst
B
BellaF: Varför bygger du inte en spalje av trästolpar med liggande ströläkt. Ströläkten kan då vara i dimensionen av ex. 20x45mm och lika mycket luft emellan 45mm. Längst ner gräver du ner ett nät så att inte katterna kan gräva sig ut. Stängsel typ Gunnebo och luftig spalje är ej bygglovspliktigt och du kan då ha relativt hög höjd utan att söka bygglov. Vårat som vi håller på att
7 svar · 19,1k läst
L
lejon76: tack för all hjälp
6 svar · 5,6k läst
·
L
LAN: Ja den lokala grushandlaren borde ha koll. Vill dock ha lite fler åsikter från andra. Vad jag förstått är stensand väldigt tät och min undran är om det blir svårt för växtlighet att frodas där då? Eller man ska satsa på nåt annat?
2 svar · 4,5k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: [citat] Stående som följer dom liggande plankorna är kanonfint.. så det ser ut som golvplankorna fortsätter ner över kanten.
7 svar · 16,8k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Staket och plank har man som avskiljare vid tomtgräns eller uteplats. Räcke har man inom- eller utomhus som skydd mot fallolyckor. Jag är helt säker på höjderna eftersom vi nyligen varit tvungna att sätta 110cm höga räcken på hus och gäststuga/bastu. Då jag var tveksam till kommunens krav läste jag på i Boverkets regler och det stämmer. Det är en skyddsåtgärd som är tvingande.
8 svar · 42,7k läst
F
freka586: Någon som vet om man kan få hjälp med enbart montering av markis? Vem vänder jag mig isåfall till? Det gäller en terrassmarkis på ca 5 meter som ska fästas i tegel på entréplan, och jag vill gärna undvika att montera den på egen hand. I Lund, om det är någon som undrar det. Tack på förhand, Fredrik
0 svar · 4,8k läst
hahalj
hahalj: Byggmax har 26 x 110, men mina är 95 breda. Måste byta några enstaka så bredden måste stämma. Jag gissar på att trallen är 7-8 år gammal, den är fin på undersidan och inte alltför mycket sprickor på ovansidan. Krymper trall på tjockleken så pass mycket på den tiden?
3 svar · 3,2k läst
Blindnit
Blindnit: Fungerar nog tyvärr rätt dåligt. Åtminstone om det är en sån vindstrappa från Byggmax vi har. Fjäderupphängningen eller vad man ska kalla den sticker upp rätt rejält i uppfällt läge. Men har du tjockt golv/tak kan det förstås gå, men du bör nog ha en golvlucka däruppe då med.
1 svar · 2,1k läst
titanium
titanium: Vad jag lärt mej så måste du lägga minst 2-2,5m :O av 140mm utkragning för att garantera frostfritt. I övre norrland säkert mer. Mycket lättare då att gräva ner några extra dm än att isolera så mycket runt varje plint. Du har ju ändå sand där du skall ha plintarna.
2 svar · 1,8k läst
A
Alfred Jonsson: Nyfiken på resultatet, hur gick det?
1 svar · 8,7k läst
M
mbengtson: Har börjat planritningen runt ett utekök jag skall bygga i sommar. Planen är att gjuta en platta och sedan bygga upp med lecablock. gjutna bänkskivor i betong med infälld 57cm weber-klotgrill. Nu till frågorna Kan man på lecablock fästa natursten som jag antingen plockat eller fästa större stenplattor som man annars lägger på mark för att få ett snyggare utseende på hela gruppen?
0 svar · 2,6k läst
M
MasMats: Hej, tack för din synpunkt. När jag kollar runt på inspirationsbilder på nätet så är det flera som satt ljuspunkterna vid stolparna eller innanför själva räcket, verkar bli en bra effekt där. Jag hade tankefastnat vid punkten under själva räcket. Ska krypa runt med med en diodlampa modell mindre och simulera myspys, så får se vad frugan reagerar bäst på.
2 svar · 4,3k läst
lasseseger
lasseseger: kan man lägga plattor på flis om man har bara sand under? Där vi bor är det sand, sand och åter sand 10m ner! Blir då fiberduk, sättsand, plattor bra? Hur stora är flisen i så fall?
3 svar · 14,8k läst
F
FredrikStr: Om bara ett hål så kör med borrhammare el kombi, föslagsvis hilti kombihammare te 70-atc el likn ....ska du ha fler så hyr en cobra el dyl (Cramo?)... Sen beror det naturligtvis på dimensioner du tänkte ha men låter som ganska smått om du ska bygga staket så då borde sko funka utmärkt
1 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.