2 895 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Bygga altan mellan hus & garage
Jag hade tänkt bygga en altan på framsidan.
Tänkte sätta bärlina i garaget och huset i grunden. (har satt fast en av dem)
Det är här som jag hör flera saker..
Det är 3.4m mellan huset och garaget. går det sätta så att man slipper sätta stöd imellan huset och garaget? eller kommer det bli svajigt?
Jag hade gärna sluppit sätta ner mot backen pga att jag bor i kiruna, och här är det inte tjälfritt förens på ca 2.5m djup.
Dessutom så kan marken höja sig upp till 5cm på vintern. Vill helst inte att tjälen ska bryta sönder min (eventuellt) fina altan
Jag har reglar som är 45x95cm. Kör med dessa pga att det inte riktigt får plats högre.
Går det sätta reglarna tätare för att få bättre bärighet? Finns det några andra sätt o få det stabilt?
Funderade på att skruva reglar mellan reglarna, så allt håller ihop bättre.
Några förslag på hur jag kan göra?
Jag har i dagsläget hört lika många förslag som jag träffat människor... Skulle vilja höra av någon som verkligen vet vad personen snackar om...
Tänkte sätta bärlina i garaget och huset i grunden. (har satt fast en av dem)
Det är här som jag hör flera saker..
Det är 3.4m mellan huset och garaget. går det sätta så att man slipper sätta stöd imellan huset och garaget? eller kommer det bli svajigt?
Jag hade gärna sluppit sätta ner mot backen pga att jag bor i kiruna, och här är det inte tjälfritt förens på ca 2.5m djup.
Dessutom så kan marken höja sig upp till 5cm på vintern. Vill helst inte att tjälen ska bryta sönder min (eventuellt) fina altan
Jag har reglar som är 45x95cm. Kör med dessa pga att det inte riktigt får plats högre.
Går det sätta reglarna tätare för att få bättre bärighet? Finns det några andra sätt o få det stabilt?
Funderade på att skruva reglar mellan reglarna, så allt håller ihop bättre.
Några förslag på hur jag kan göra?
Jag har i dagsläget hört lika många förslag som jag träffat människor... Skulle vilja höra av någon som verkligen vet vad personen snackar om...
Det finns inte möjlighet att gräva ut emellan ca 10 cm så att en 170x45 regel får plats, 3,4 meter kanske kräver grövre ändå, men det beror på hur mycket svikt du accepterar.
45x95 är för klent även om de sitter tätt, jag hade inte gillat den svikten, jag vill att det skall vara så stumt som möjligt.
45x95 är för klent även om de sitter tätt, jag hade inte gillat den svikten, jag vill att det skall vara så stumt som möjligt.
ok... då får jag helt enkelt fixa några punkter i mitten där reglarna får stöd... man vill ju inte ha en svajig altan...
Ärligt talat så tror jag inte tjälen är ett så stort problem om han jag snackat med... jag får gräva bort leran som är där, o lägga grus istället.. (har hört att grus inte sväller lika mkt som lera)
Blir lite mer jobb med altanbygget... men man vill ju ha det ordentligt..
Ärligt talat så tror jag inte tjälen är ett så stort problem om han jag snackat med... jag får gräva bort leran som är där, o lägga grus istället.. (har hört att grus inte sväller lika mkt som lera)
Blir lite mer jobb med altanbygget... men man vill ju ha det ordentligt..
Om marken höjer sig 5cm på vintern får du gräva djupt, då är det bättre på att gräva ut och köra med rejäla reglar utan stöd på mitten. Det går fortare än vad du tror med en riktig spade och skyffel.
Du behöver inte lägga reglarna på bärlinorna, kör med balkskor så kan regeln bli lika hög som bärlinan + 95 mm. Vilken dimension är det på bärlinorna?lorebf skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Hursomhelst så kan du inte ha 3,4 m spann med 45x95 golvåsar även om du lägger dom c/c100.
Jag skulle ha grävt ett "dike" halvvägs mellan huset och garaget och lagt en bärlina där och sedan kört med 45x145. Du kan jacka ur dessa till 95 mm närmast huset om du redan förankrat bärlinorna där.
Jag skulle ha grävt ett "dike" halvvägs mellan huset och garaget och lagt en bärlina där och sedan kört med 45x145. Du kan jacka ur dessa till 95 mm närmast huset om du redan förankrat bärlinorna där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden