FredrikR
FredrikR: Ja, förskjut skarvarna.
12 svar · 3,1k läst
B
Byggingenjör: Hej, om du har sand som inte är allt för finkornig vilket det inte låter som du har är tjälfarligheten inte någon fara då sand inte suger något vatten. Sen kan du iofs. behöva gå djupare om du ska ha mycket last på plintarna.
1 svar · 998 läst
S
Soffie_80: Fler förslag
4 svar · 2,5k läst
D
Dave R: Vad tror vi om att lägga 3mm tjock underlagsfoam (med eller utan fuktspärr?) ovanpå det inglasade trädäcket? Har nämligen tänkt att lägga en matta/konstgräs som tål regn och fukt ovanpå, i stil med: http://www.kilandsmattor.se/balkong-och-altanmatta-gra.html http://www.bossesmattor.se/98herrgardbeige.htm På det hela taget borde det ju bli ganska bra isolering...
9 svar · 7,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag skickade en "rapport" via "Rapportera-knappen". Fick ni den?
3 svar · 1,1k läst
H
Helioz: Javisst de finns lite överallt. Har en liknande som denna: http://www.jula.se/gasolkamin-med-flakt-418021 Om du inte redan har gasol så tillkommer priset för en flaska också ca 1200-1500 kr fylld. Köp en PK10 kompositflaska direkt så har du gott om gasol. Kompositflaskorna är lätta och smidiga att bära på och det går att läsa av gasolnivån på dem direkt till skillnad från
3 svar · 3,9k läst
O
OMLAJA: Han har säkert en plan, speciellt om han själv skall bygga boden. Kanske han tänker lägga en bärlina rakt över plintarna och fästa dom med vinkeljärn ner i plinten eller liknande. När jag byggde min bod så snickrade jag golvramen först. Monterade 'stolpskor' på ramen och vägde in den på plats över gjutrören. Sen gjöt jag fast allt. Finns säkert mänder av varianter på hur man
5 svar · 4,9k läst
S
Steksmar: Legul, fick du det du letade efter? Om ja vad kostade det?
5 svar · 11,7k läst
H
Helioz: Beijer har komposittrall men ingen som är direkt kritvit, det kanske blir för bländade vid fullt solljus. Här är en länk: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=42641 Annars tror jag att du får måla dem själv innan montering, helst med polyuretenbåtfärg för att det skall hålla i längden.
1 svar · 6,8k läst
V
VideX: Kan moderator radera denna tråd, postade i fel forumdel.
1 svar · 2,7k läst
vimsan
vimsan: Bra tips att använda nagellack. Tack!
3 svar · 8,5k läst
vimsan
vimsan: Kanaler är absolut enklast att få till. Öljetter sliter till slut sönder tyget men kanaler funkar bra så länge tyget håller. Sätter du det tillräckligt spänt behöver du kanske inte kardborreband att fästa med. Lycka till!
1 svar · 4,9k läst
vimsan
vimsan: Vi har gjort ungefär som det du beskriver, med återanvända betongplattor och allt. Nu har vi en ovanjordpool som är relativt liten, men konstruktionen har inte satt sig. Beror självklart på vad du har för markförhållanden i övrigt.
2 svar · 13,5k läst
M
MagnusSt: Mjahopp, oerhört tunt med svar här men jag skriver iaf hur jag gjorde. Började med att borra 2 8mm hål i bärlinan, samt 6 12mm hål. Sen riktade jag in den och borrade genom 8mm hålen o fäste upp bärlinan med spikplugg. Därefter borrade jag 12mm hålen i betongen, bort med bärlinan och borrade ungefär 10cm djupa hål, blåste rent de o sen i med biltemas ankarmassa o upp med bärlinan
2 svar · 4,5k läst
L
lillalillajag: FredrikR: Varje kvadrat kommer bli 3.3x3.5m... hahalj: Ok, jag tror jag förstår...vi kommer fästa bärlinorna på balkskor i vår husgrund....ska kolla din länk o se om vi kan få lite mer detaljer...vi vill ju inte för allt i världen att altanen ska bli svajjig men vi har ett rätt lågt hus och kommer få gräva bort en del iaf för att få plats med 45x145..hels skulle vi bygga hela
3 svar · 5,3k läst
·
T
tobiast: Man kan ju ha stolpfot om man är osäker men annars bör regeln vara att bärande alltid ligger på och inte hänger i skruv. Har sett hängande stolp i staket och tom där har det börjat släppa och då snackar vi inte om att altanstolp bär en hel altan och ett ev sällskap människor, för att inte tala om ifall du ska ha tak också. Risken är att tyngden på skruvarna får en klyvverkan
4 svar · 6,5k läst
T
tobiast: @ Felde. det är väl som du säger att splint trycks hårdare/djupare. Som jag fattat det sorteras virket ut till olika trycksystem beroende på virkets kvalitet. Om det är bättre eller sämre med mer tryckimpr vet jag inte men det borde ju finnas en orsak till att man sorterar ut klyvvara innan man trycker. Hela virkessortimentet har ju 20 års rötskydd oavsett impr.djup. Rötskyddet är nog
4 svar · 3,2k läst
R
RoughChuck: Vet inte om jag fattat rätt men som jag förstår det så har du två alt: Antingen så låter du takbjälken gå precis bredvid stolpen, hammarbandet tar ju upp "den flyttade kraften" ev. kan du jacka ur mer nedåt i stolpen och ställa en bärlina på höjden under hammarbandet(eller helt ersätta hammarbandet med bärlina) för att vara helt säker. Eller så gör du som du tänkt och
2 svar · 3,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Båda varianterna fyller sina funktioner tycker jag om man satsar på ordentliga saker... Har alltid hävdat att man ska grilla på kol men blev nyfiken på gasol för ett par år sedan och kom öve en ny landmann till halva priset så jag slog till... Dock användes den bara ett fåtal ggr och höll knappt två år innan den gick sönder än om jag satsat på överdrag och annat för att vara
340 svar · 65,3k läst
·
G
gluecifer: OK, det där dokumentet var ju bra - då kör vi :)
2 svar · 1,9k läst
U
Uggly: Ingen som vet vad det brukar vara för mått? Det kanske är "normalhöjd" på altantaket, även fast det känns lite högt?
1 svar · 918 läst
P
Ploppan: [citat] :S Hänger inte med riktigt....stuprören är fasta och befintliga. Inget vi ska bygga eller flytta på.
9 svar · 8,8k läst
6
666kalle: [citat] Ok, snällt av dig. Frågan är ju bara vad en låda med 50 plugg kostar hos Hilti och sen frakt på det?
13 svar · 13,2k läst
K
kimtommy: Glöm inte att kolla taklutningen med så du kan öppna dörren helt.:)
8 svar · 4,8k läst
·
K
Kjell_G: Ännu en knepig fråga. Förutsättningarna är en mindre altan under befintlig indragen balkong (1.8m djup i husbredden). Fyra bärlinor bärs upp av ytterväggar och en mittstolpe. Den underliggande altanen är ett enkelt trädäck som är 2.4 m djup. Tanken är att bygga på bärlinor för att få en liten lutning och sedan fästa plasten undertill. De utskjutande 60-80cm ska vila på en
0 svar · 2,1k läst
H
hedde: Nu börjar det bli dags att dra igång bygget av altanen på baksidan och genast uppstår en fundering på hur jag skall göra med bärlinan i väggen? Innan jag kommer in till betongen så är det ett lager med puts på 50-60 mm. Förra året så gjorde jag en altan på framsidan där jag fäste bärlinan i väggen med 180mm spikplugg, men blev inte helt nöjd med resultatet såhär i efterhand,
0 svar · 2,1k läst
J
jzz: Glatt! Sitter just nu och försöker komma på hur jag ska göra med virket. Det måste vara på plats på torsdag. Hur har ni gjort? Åkte ni ut till en brädgård och valde allt för hand? eller beställde ni från något större byggvarushus?
4 svar · 1,5k läst
H
Henri: Föreslagna möbeltassar fungerar bra på släta betongplattor och håller fukten borta från möbelbenen. På ölandssten, som inte är helt slät, kommer tassarna dock att lossna då och då. Lätt att åtgärda men lite irriterande. Jag skulle ändå välja att satsa på tassar som gör att benen håller längre.
2 svar · 9,6k läst
A
Arne999: Sprang på denna tråd, Har samma problem. Min stuga står dock på plintar men jag kommer under fasadhöjd om jag ska få plats med uterummet... kan man lösa det på något snyggt sätt tro?? alltså att "täppa till" glipan golv fasad
6 svar · 12,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.