Jag är i full gång med altanbygge eller trädäck rättare sagt.

Jag hade tänkt lägga bärlinorna på betongplattor ca 40x40cm. cc1-1.2m.
Det har stått en altan på plintar sedan 1971 så jorden under är rätt hårt packad.
Behöver jag schakta av och dränera med grus innan jag placerar ut betongplattor för mina reglar? Tänkte att det även skall få vila på en grov regel i fasaden.
Jag vill helst inte göra det då det blir för mycket jobb att gräva ur marken för jag vill inte ha för högt däck.
Givetvis tänkte jag rulla ut markduk först.

Är jag dum som tänkte skita i dräneringen?

Redigerat:
Dränera källaren? Om så så är det väl smart å göra det innan du bygger annars kan du ju gräva ut å jämna till med lite grus bara för att det blir enklare å få i våg då. Men bara under stenarna.

Edit:

varför återanvänder du inte plintarna?

Redigerat:
När man lägger trall för nära fuktig/svårtorkad mark så torkar brädorna betydligt snabbare på ovansidan, både direkt efter läggning och efter riktiga blötperioder.Det gör att det blir skål i dom "åt fel håll", (oavsett om man lagt glad eller sur gubbe, som dikuteras flitigt i en annan tråd.) Springan mellan brädorna blir ju därför också en typ v-formad klyfta pga att trallbrädan är blötare och därför bredare neråt än uppåt.
"Problemet" minskar dock med åren.
Hur mycket man stör sig på det är ju individuellt:)

Källaren används ej och kommer ej användas på säkert 15år, skulle jag få för mig att inreda den då så tar jag smällen och gör om trädäcket från början.

Plintarna är för höga då jag bara vill ha ett lågt trädäck, den gamla altanen var alldeles för hög och jag vill bara ha ett steg upp på trädäcket inte en trappa.
Jag har bilat ner dem och tänker "hängsla" av bärlinorna i dem ändå på vissa ställen men jag tänkte gå ner i dimmension på virket och lägga ut en massa betongplattor istället, dels för att få ner höjden.

Noseone skrev:
Dränera källaren? Om så så är det väl smart å göra det innan du bygger annars kan du ju gräva ut å jämna till med lite grus bara för att det blir enklare å få i våg då. Men bara under stenarna.

Edit:

varför återanvänder du inte plintarna?

Jag vet inte om jag var otydlig i min fråga men huvudfrågan är alltså om ni tycker det är ok att lägga betongplattorna direkt på jorden utan att lägga grus under.
Dränering menar jag alltså under betongplattorna...

Redigerat:
Plattor på jord lär skjuta duktigt om det inte är väldigt väldränerad jord. Jag skulle inte heller fästa någon del utan lägga allt flytande. Annars är det risk att den tar med sig fasaden när det skjuter.

Ajdå, om jag ändå kör plattor direkt på jorden så menar du att allt kommer att röra på sig med frosten och käken då gissar jag. Funderar på att köra genomgående bult/gängstång till källaren, bra ide?
Jag vill helst fästa den i huset mest för att få ett bra fäste och en rak linje.
Får kanske ta mig en funderare på en flytande konstruktion då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.