H
hultegard: Vad är skillnad på Fasadlasyr och täcklasyr, Såg att det fanns båda
2 svar · 6,7k läst
·
M
MagnusH83: Hej, är helt ny här på forumet. Mitt projekt ser ut som följer; Tänkte bygga en altan där vi ska placera våran pool. Eftersom jag inte får göra som jag vill, alltså bygga ner den, ska vi placera den på altanen. Min tanke är: Altan 5,30 x 5,60m Plintar med 1,5 meters avstånd ( 4 x 4 st) Bärlinor: 45x170 Reglar: 45 x 95 (60cc) Trall: 28 x 120 Fäster ingen bärlina i huset, utan kör
0 svar · 3,3k läst
D
djaccess: Tack för synpunkterna. Håller avsolut med att det kan bli för mycket vitt mot huset. Är inne på ditt spår med svart nu.Man får väl testa så. Blir vi inte nöjda går det ju att göra om :)
2 svar · 7,2k läst
·
T
tomson: Om det är för att du vill begränsa värmen soliga sommardagar inne, så välj med motor och sol-vind-automatik. Vi satte upp de på fönstrena på södersidan och det är den bästa investeringen ja gjort för inneklimatet, är jag på jobbet eller stranden så går dom ju ut o in av sig själv, så man kommer hem till ett svalare hus, kalasbra! :)
5 svar · 3,0k läst
K
kusbom: Hejsan! Håller på och fixar till min gamla altan. Håller nu på o lägger ny trall. Rillad brunimpregnerad. Och ska även byta tak. Har nu sett att dom på K-rauta har ett helvitt plasttak. Det är dubbelt så dyrt mot ett genomskinligt. Vad är den praktiska skillnaden på dessa? Det har en 15-årig matrialgaranti mot 2-3 år på vanligt plasttak! Dom vanliga plasttaken blir ju vita efter
0 svar · 1,7k läst
J
johjohansson: Hur ska jag dimensionera bärlinan i detta fall? Kommer få ca 4,2m spännvidd mellan plintarna. Kommer i övrigt ha 45x170 på de två ytter bärlinorna och en spännvidd på golvreglarna på ca 1,8m och köra 45x145 på dessa. Räcker det med en 45x195 mellan dessa plintar på inre bärlinan eller måste jag upp på 45x220 eller till och med 2st 45x195?
4 svar · 2,4k läst
P
parstrom: Är också intresserad av organowood, verkar inrtessant. Någon som vet var man kan köpa och vad det kostar? Hade varit trevligt att slippa giftplankor till trallen men till ett bättre pris än hårdträ (Bangkirai, Cumaru, Jatoba och Ipé t.ex.) och värmebehandlat.
8 svar · 14,3k läst
M
MMR: Ja, tryckt virke till ett trädäck som ligger oskyddat, väldigt konstigt att bli rekommenderad vanligt regelvirke. Förvånad över att det var på Hornbach, det är i mina ögon den enda byggmarknaden man kan handla på, bra sortiment och kompetent personal
2 svar · 2,9k läst
J
JPAS: I princip alla dina frågor gäller gestaltning vilket jag tror kommer generera lika många olika svar som antalet som svarar. Att snedda kanterna är en smakfråga, personligen tycker jag att det är snyggare å ytan du förlorar kommer vara så liten att du troligtvis inte kommer märka någon skillnad. Men som jag sa så rör det sig om gestaltning å i slutändan är det bara du som kan svara
2 svar · 1,4k läst
T
thsi: Tack för råden. Ja det är ett elände med lera. I fjol lade jag ner fjorton plintar dock inte för trädäck. Trots en billig jordborr från jula som tog en hel del så blev det mycket transpiration och trött rygg. Vi får hoppas att det finns några som surfar in och kan det här med plintavstånd.
2 svar · 6,0k läst
C
cribbe8: [citat] Sant, ska nog försöka få bort den gamla trallen och behålla stommen, den är nog inte mer än 5 år så den borde vara ok. Alt. kapa gamla trallen mellan reglarna så det blir lite luftigare.
7 svar · 27,8k läst
·
H
huggan: Kör med 3 bärlinor, en på väggen sen delar du upp dom andra jämt. Sen tre plintar på varje bärlina uppdelat jämnt. Golvreglar kan sticka ut 40 cm förbi sista bärlinan om du vill och bärlinan kan sticka ut 40 cm utanför dom yttersta plintarna. Sen kör du 45*120 på det med cc 60. inga problem. Bärlina 145*45 då.
1 svar · 3,7k läst
M
mangew: Har tänkt byta tyg samt eventuellt armarna till våran altanmarkis då den har något för lite utfall nuvarande 200cm vill vi ha 300cm. Kollat runt på lokala firmor vad de tar för tyg samt armar men undrar om någon känner till butiker på nätet där man kan beställa färdigsydda vävar, tyg för sy själv alt leja bort samt var man kan köpa armar att byta ut de befintliga.
0 svar · 1,8k läst
estwing
estwing: Hiltis spikplugg skall du ha... 140-170 mm
2 svar · 3,6k läst
G
gullegrizen: [citat] Givetvis finns det säkert undantag där padda kan behövas, men nu gällde det en rad med plattor utmed altanen och huset. Dessa plattor är sällan någon som går på, blir ofta ett steg från trädäcket direkt ner på gräset. Att under dessa plattor vattna och packa för hand blir minst lika bra som med padda. Åtminstone i 9 fall av 10...
4 svar · 7,5k läst
slacker
slacker: [citat] Skriver under på det - Hornbach i Botkyrka levererade mitt räfflade brun tryckade i förra sommaren.
2 svar · 2,1k läst
TorOdd
TorOdd: Tack för svar! Jag hoppas det funkar som du skriver ;) mest pergola stolparna jag oroar mig för, om det kommer en Dagmar-storm t ex... Vi byggde en altan med tak på detta sätt för några år sedan och mig veterligen står den kvar :eek: men taket satt ju fast i huset där... Ja, den som lever får se. Ingen annan som har lite tips, t ex med infästning av stolparna? [citat]
3 svar · 4,1k läst
P
perakesson: Kan du inte jacka ur rakt på insidan av den yttersta bärlinan och trycka ner stolpen där? sedan sätta genomgående skruvförband. Borde bli bra mycket stabilare.
8 svar · 2,1k läst
·
H
HakSun: Vi har en inglasad altan som jag isolerat med frigolit underifrån. Det gamla golvet ligger kvar och är av tryckt virke med ca. 1 cm springor. Nu ska det på ett nytt golv på det gamla och det är där funderingarna kommer. Vad lägger man dit som tål kylan på vintern och värmen på sommaren och som klarar av att ligga på tryckt virke som kanske rör på sig vid tempertur skiftningarna.
0 svar · 2,9k läst
G
gasto: eller måste ja förmåla dom innan? svårt att komma åt på vissa ställen sen när dom ligger an mot stolarna.. finns chans ribben ta skada om ja sätter upp dom nu efter grundfärgen är bara gjord.. eller skydda grundfärgen gott mot stolparna
0 svar · 1,1k läst
R
RobZombie: Ser ut att vara ett oisolerat uterum och då är det bra om det är ventilerat vid taket. Att plankorna är lösa finns det nog ingen vettig förklaring till. Kanske tig skruvarna slut eller så visste den som byggde helt enkelt inte hur man gör.
1 svar · 2,9k läst
E
evesve: [citat] Jo, jag menade impregnerat trallvirke för att kunna förlänga i samma stil utanför "pensionärskuvösen". Det är alltså inte tänkt som en vinterträdgård. Frågan är hur man fäster det i betongen?
6 svar · 10,7k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] Vad är det för spik Du talar om, kan du visa på bild, f ö är dyckert inte godkänt för uppsättning av panel utomhus, dyckert saknar skalle, brädan kryper igenom med tiden.
3 svar · 3,7k läst
P
Photo: Tack för svaren, jag inser nu att jag kanske ska borra lite färre hål än jag tänkt från början. Kommer nog använda de förhatliga markplattorna som ligger på uteplatsen nu till att palla upp altanens mittersta bärlinor och bara borra för plintar i ytterkanter där jag kommer ha staket. Staketet tänkte jag fästa i stolpar som fästs i plintarna. Sent from my GT-I9100 using Byggahus
3 svar · 13,9k läst
saturnus
saturnus: [citat] Absolut, ser trevligt ut.......
11 svar · 14,5k läst
G
gasto: ok tack för hälpen gubbar
3 svar · 3,8k läst
·
JOB The Builder
JOB The Builder: Ska fästa ett parasoll på stolparna på balkongen för att spara golvyta och ändå få skugga. Har totalt 7 stolpar, vill kunna flytta parasollet mellan de olika 7 stolparna och vara lätt att få loss, men det ska ändå sitta fast tillräckligt för att inte lyfta och blåsa iväg. Någon som vet något bra universalfäste och var det går att köpa? Säljaren på Hornbach hajade nog inte
0 svar · 16,6k läst
T
twallsten: Tog en runda förbi brädgården och det kommer nog bli en 45x145 för att jag vill ha NTR A mot väggen och lite mer plats att skruva på. Sen en 45x95 eller 45x70 utanpå det. tack för svaren
4 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.