R
Ripper500: Finns många varianter på kanalplast. Men du ska välja en med X-struktur som gör själva skivan starkare och stabilare. Tjocklek finns ju från 10mm upp till 50mm. Dock är inte 50mm mer isolerande än 40mm. Profilerna är oftast i aluminum men många använder toppen i plast. Är som ett klicksystem vilket gör att man inte har några skruvhål ovanifrån. Lätt att byta och montera ner.
3 svar · 2,4k läst
K
knicklas: Jag är i startgroparna på mitt altanbygge. Målsättningen är att i sommar bygga ett trädäck, och nästa år ett tak över detta. Inglasning kommer enligt vår plan ske om två år. Jag ska isolera både golv och tak för att kunna värma upp rummet vintertid (med gasolkamin t.ex.). Frågan är alltså: NÄR isolerar man golvet? Enklast vore ju såklart att göra detta när trädäcket
0 svar · 1,3k läst
G
gullegrizen: Att slå ihop stommen innan är inget alternativ, har gjort så några gånger och det var INTE smidigare. Det blir nog inte balkskor heller, kör en list i uk. bärlina som golvbjälkarna får vila på. Åter till ursprungsfrågan, vad är lämpligt att ha som distans mellan stolpen och väggen (~10 mm)?
5 svar · 2,9k läst
·
Richard_1
Richard_1: Ingen som har några förslag?
1 svar · 1,5k läst
bobas
bobas: Dumt att chansa. Det tar lång tid att byta alla skruvar.. En polare råkade ut för det..
5 svar · 1,8k läst
estwing
estwing: Helt korrekt!!!!!
25 svar · 11,6k läst
G
gullegrizen: Du kan nog i stort sett återanvända underlaget, men eftersom jag antar att det ligger fogsand mellan stenarna kommer du att behöva jämna till ytan innan du lägger tillbaka stenen. Låter inte som något större problem.
1 svar · 2,1k läst
A
AndersS: Beror mycket på takfoten och vägghöjd om det stänker, men det blir inga mängder och enbart vatten, blir ju ingen jord som stänker upp. I vårt fall avslutas panelen under trädäcket och trallen avslutas några millimeter från lockpanelen, så det blir ingen ny färg på ändträ förrän tralldäcket rivs.
7 svar · 3,5k läst
J
JohanDa: Hej. Är det en BRF så är bäst att kolla med föreningen först. Annars ringer du kommunen och frågar helt enkelt. Vilken kommun är det?
1 svar · 2,4k läst
M
Missionären: Ska ja olja in allt 1 gång eller det som inte hanns med 1 gång först??
3 svar · 18,5k läst
D
Daniellinus: Hej! Yepp så kommer det att även att bli. Var osäker ifall 45,an skulle palla med trycket. Men det verkar fungera för många andra så det håller nog för mig med. :) Är lite för paranoid med dimensioneringen ibland, hehe.
3 svar · 3,8k läst
·
A
andersmc: [citat] 127 mm är den största hålsåg jag kommit i kontakt med, men det finns säkert större. Men det jobbigt som 17 att köra så stora hål, det blir så stort moment. Ska ni dessutom stå på en stege och borra, nej, kör med sticksåg i stället. Det är ju inte heller så fruktansvärt viktigt att det blir precis runt, så det duger säkert att rita en cirkel och såga efter den.
3 svar · 6,0k läst
J
Johan Darwel: Låt golvet ligga inne i uterummet 5-6 dagar innan du lägger det. Se till att ha den temperaturen du ska ha framöver när du lägger in det. Är uterummet isolerat håller du gissningsvis minst 15-20g året om.... Lägg inga stora springor om du lägger in det såhär års. Beroende på vad du har för golv givetvis...
3 svar · 3,9k läst
E
Elektra: Jag ska kolla när jag kommer hem, när jag tittade som hastigast igår ser det ut att vara 50 x 100 på allt virke, men jag kröp inte under och inspekterade närmare.
2 svar · 1,4k läst
S
stenolof: Om någon kan bidra med senare erfarenheter eller annat nyttigt är jag tacksam. Har köpt enkla skjutdörrar och några fasta partier från SKBV för att glasa in en befintlig altan/entré efter att vi tröttnad på nordanvindens och småfåglarnas framfart med blommor och prylar. Och kanske än mer med kallblåst, damm från byvägen och frömjöl. Det blir litet pyssel att konstruera och
5 svar · 13,4k läst
N
Noseone: I skåne? grusar du av under så bör det va ok. Det är ju enkelt att fixa oxå om det skulle bli problem. Domkraft å så gräva lite å väga in på nytt.
7 svar · 3,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: Eftersom nästa fråga kommer att beröra golvreglarna osv så är det nog enklast att titta i någon av dom andra hundratals trådarna som behandlar detta.
1 svar · 1,1k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Kanontips!
6 svar · 6,0k läst
remsan
remsan: Här kommer en film med hela bygget :) http://www.youtube.com/watch?v=fUmN0xLTKqU
24 svar · 12,1k läst
·
F
Fia Fnutt: Tusen tack för hjälpen!!
12 svar · 17,3k läst
gstv
gstv: Alla bäst att strunta i oljan helt å hållet. Bättre att såpa!
9 svar · 5,9k läst
·
Stew
Stew: Hej Krillekoll, Detta är jättesvårt att ge tips på. Du har inte möjlighet att ta lite bilder på hur det ser ut idag, samt ge lite mer information om dina tankar? Mvh Stefan
1 svar · 2,4k läst
gadu^
gadu^: Jag fick terassvärmaren på köpet när vi köpte kakel hos Höganäs, så den får väl användas.
7 svar · 3,3k läst
T
thomasx: Nej, jag har förstått att de allra flesta paviljongerna är "vattenskyddade" ,dvs de är inte vattentäta utan kan förväntas läcka vid lite häftigare regnväder. Rätt urbota korkat tycker jag.
7 svar · 23,1k läst
J
JOW: Och jag menade ju 48+28 i mitt inlägg (#4).
6 svar · 3,7k läst
nikasp
nikasp: Jag velar mellan att helt strunta i det eller trall. Klickplattor är snyggt på små balkonger tycker jag men inte på 16 kvadrat. Kostar dessutom >5000 mot
5 svar · 5,9k läst
·
T
Tompamannen: [citat] Jag köpte också med mig lite trall hem när jag handlade regelverket, typ 60m 28x120. Men jag tyckte också att den såg för bedrövlig ut. Barfota är inte att tänka på. Så jag åkte till ett annat byggvaruhus och smekte lite på den Sibiriska lärken, oj oj vilken skillnad, len som en barnrumpa, så det fick bli lärk istället:D
29 svar · 9,4k läst
BaggenMath
BaggenMath: Vi har massa Ölandssten som vi tänkte använda till att lägga en stenläggning i trädgården som ska smälta ihop med gräsmattan och inte alls behöver vara perfekt, tvärtom. Det är en skogstom. Behöver man lägga plattorna enligt konstens alla regler? Platsen ligger högt, på berg så man behöver inte tänka så mycket på avrinningen. Yta: ca 15 kvm. Helst vill jag bara gräva ut och
0 svar · 3,8k läst
Nimajneb
Nimajneb: Ska jag vara språkpolis så är det en terass om den ligger på marken, en altan är alltid upphöjd på stolpar eller plintar. Kommer från Italienskans Terra och Alta.
2 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.