Altan & Uteplats
Bonan: [citat] Själva kexet är gjort för trall och det ser ut på bilden som en kanon idé. Men med tanke på att trallen kan röra sig 2-4mm på bredden beroende på väderlek så hade jag avstått. Men undrar även hur det blir om plankorna inte är helt raka. Då innebär det ju att du måste använda limknektar för att pressa den eller?
estwing: här kanske kan va nåt å kika på.? mitt bygge.. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/96725-ni-som-vill-ha-bilder-pa-trappbygge.html mvh snickar estwing
p480aja: Hmmm. Så kanske man kan göra? Har inte tänkt på det alternativet (vända uppochner på sjöstensplattor). Blir det bra? Det är ca 90 kvm vi ska ha. Vi har fått offert från ett par ställen. Får fundera vidare. Om jag har tur så får vi plattorna i bröllopspresent av svärfar. Vi gifte oss i lördags i hemlighet. Svärfar vill ändå ge nåt och hans kompis har cementgjuteri. Vi vill
Mangan: Så jämrans typiskt att 45x170 på längder över 3,6 verkar vara slut överallt i krokarna och inte kommer in före mitten på augusti.. Nästan så man överväger att skarva hela bjäklaget :)
2pez: Hej! Vi letar efter någon som kan designa en snygg altan till vårt hus och även ge idéer om hur trädgården kan utformas. Vi bor i norra stockholmsområdet. Vet någon vem man kan kontakta? Har sökt lite på landskapsarktitekter, men har inte hittat något direkt. Någon som vet? :-) Tack på förhand!
albinson: Ska bygga inglasat uterum under hösten och har svårt att bestämma mig för om jag ska bygga på platta eller ett isolerat träbjälklag... Jag kommer inte in med någon betongbil till baksidan där uterummet ska vara så i sådana fall blir det till att köra betong med skottkärra. Vad finns det för nackdelar med att bygga med träbjälklag? Risk för fuktproblem i konstruktionen?? Det
Tussilago: Tack för era suveräna tips och prisuppskattningar! Det finns så många duktiga fixare här så detta har snabbt blivit ett favoritforum för oss okunniga nyblivna villaägare! Stort tack! //Tussen
estwing: bygg igen trappan istället så har du löst alla dina problem... mvh snickar estwing
pstrom: Hej Vi har en altan som är ca 6x4m. Idag så ligger det stenplattor där men vi vill ha trä istället. Min tanke är att bygga en ram i 45x145, ena långsidan och ena kortsidan skruvas i huset. Eftersom plattorna inte ligger helt jämt så har jag tänkt lyfta ramen ett par centimeter upp från plattorna. Först hade jag tänkt att lägga under småbitar/kilar för att väga in den, nästa
wartburg: Hej Trädäck blir rätt fula efter ett tag men såg att det finns altanolja med lasyr.. fungerar detta bra är min fråga.. Någon som provat och som kan visa bilder på färger?:)
rigo01: Segeltak som går att rulla in finns att köpa här : http://www.sommarshopen.se/ShowProduct.aspx?prodid=108 Dessa går att montera på vägg eller fristående //Robert
cust3000: Hej! kolla mitt projekt, inte samma lutning, men ca: samma mått..... mbh custard
Uffe_74: I Sthlm ligger kostnaden på ca 1000:- per M2. Detta är ett all inclusive pris dvs tutti är med.
Grefwen: Hej! Jag letar efter en staketpinne med dimensionerna 630 x 90 x 40 mm med utseende enligt bifogad bild. Är det någon som vet ifall denna typ av pinne finns till försäljning någonstans? Tack på förhand!
Nimajneb: oj såg inte att du hade så stora bumlingar i makadamet annars kör man ju ofta 8/16 o då är det inga problem att väga in.
Mattias_Jo1: OK, tack! Har lagt mina för 1070mm dvs skbv kanalplast. Dags och beställa nu. :-)
Danne12345: [citat] Njae, det lutar väl kanske 5-10cm på de första 3m, sen är det en slänt. En plintrad sitter mitt i slänten den andra strax framför. Så i slänten lutar det ju ordentligt. Sista plintraden är ca 200cm under trallen. Jag har några spadtag sand på nu, men har köpt 500kg grus nu som ska på. Så jag kör på grus iaf.
MickeD: Tack för svaren! Räcker det med trälim eller bör man spika också för att vara säker på att det inte slår sig i framtiden? En smalare i mitten, värt att tänka på! Raveper, för sent, regelverket är redan uppe nu!
Missionären: Vitt så klart, man ska ju dra sitt strå till svenska välfädren :-) Hittade en firma som tog 320kr/timme + moms, den e de ju rot på det... De var här igår och borrade hålen, idag ska de komma och gjuta.
sad_ant: 6 raka är snyggt, jag fick en del över när vi flyttade från lägenheten med balkong... dessa la jag i pannrummet :)
kenme: Hej Peter jag har en liknande altan. 4m spännvidd och 8,5m lång med plats för bilen under. Golvreglarna är 50x200 monterade cc60. reglarna är fästa i balkskor i båda ändar. Funkar hur bra som helst stadigt utan svaj . MVH Mattias
Andytheking: Hej. Skall montera ett staket bestående av 95x95 stolpar som skall glasas runt vår pool. Ev kommer jag montera en överliggare på dessa stolpar men det kan också bli så att de står fritt med glas imellan. stolparna kommer vara ca 1,10 -1,20 m höga Min fundering är hur infästningen av stolparna görs på bästa sätt? Stolparna skall fästas i berg och befintlig mur (lättbetong,
Karolina33: Hej! Vi har precis lagt färdigt vårt Cumarogolv. Vi började förra året och oljade då inte in golvet, för vi hade också tänkt låta det bli grått. Dock blev det inte så fint som vi hade tänkt, det blev ganska mycket småsprickor och det blev inte bara gråaktigt utan mer mörkt. Därför valde vi i år att olja in allt, och kommer fortsätta med det. Det är ju inte säkert att ditt
Amatörbyggaren: Jag tackar för synpunkterna/ råden.Anledningen till att jag inte kan bygga altangolvet ner på grunden är att det finns två olika huskroppar, varav den ena ca 20 cm högre. Kommer att lämna en glipa på ca 10 mm och skippa plåten.