N
Norre: Borra djupa hål för 190-rör och gjut egna plintar. Isolera väl som en krage runt var plint. Använd ev. ställbara stolpskor. Tänk även på att sätta så få plintar som möjligt, färre avvägningspunkter. -Norre
16 svar · 5,0k läst
D
Daniel78: [citat] Jag har spelat många tusen timmar Tetris i mina dagar, så jag vet hur man gör :)
8 svar · 2,2k läst
D
SBH: funkar också. franska har aldrig spruckit för mig. men det är klart borrar. och använt bra franska skruv
6 svar · 17,1k läst
B
Baeckz: Tack för svar. Jag började riva bort golvet idag och misstänker att nån renovering har gjorts vid ett senare tillfälle än 70-talet. Då balkarna som var innerst och i mitten var tryckta 2 tum4 och utanför dom är det som mest fuktigt och ruttet (se bild). [bild] [bild] [bild] Jag ska byta allt och får ta en stolpe i taget efter att jag rivit och grävt ut. Ska stämpa upp taket vid varje
2 svar · 4,6k läst
H
Henri: En bandslip med grova slipband i räcker i regel långt på en trätrappa.
4 svar · 3,3k läst
P
pbengtsson: Snikvarianten är att dra franskskruv underifrån (dra dit dem först och vänd sedan regeln), då kan man med viss möda justera efteråt, det går också att sätta en kort bit tryckt virke och skruva från sidan, men då går det inte att justera, men oftast duger det utmärkt.
7 svar · 4,6k läst
Suhagg
Suhagg: Är i planeringen för uterum. Värmer upp huset med jordvärme och funderar om jag ska ordna så att jag har golvvärme i uterummet också. Inget som ska användas året runt men jag tror det kan vara skönt med en värmekälla. Jag har tittat på vanliga uterum med glasade skjutdörrer och genomskinligt isolertak. Rummet ska vara 4x6m och stomme och glas får kosta max 50.000kr. Vad är er
0 svar · 1,5k läst
mhg_3
mhg_3: Nu en dum fråga... Minerit/cemberit kan det användas på mark? Vet att det är byggplattor men såg att det kan sitta på husväggar utomhus, varför då inte direkt på mark som uteplats?
7 svar · 1,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Mitt inlägg ovan skulle läsas som INGA problem utan laster. IPad rättstavning stökar till det ibland :)
3 svar · 19,4k läst
·
estwing
estwing: då bygger du en trampolin... 0,5 m brukar va bra.. ej mer då risken för gung kommer snabbt.... även om 2"7" klarar spännvidden på 2,7 m så får du gung. du måste ALLTID krysskolva bjälklaget mellan dina bärlinor..... mvh estwing [citat]
3 svar · 8,0k läst
H
huggan: Vi har sadeltak med betongpannor och det är inte mörkt då vi har tre väggar med fönster. Det blir svalare än kanalplast och det är bara bra för annars blir det lätt över 30 grader på sommaren. Vi ska vinterbona vårat så vi kan vara där året runt.
1 svar · 2,2k läst
V
verktygsgurun: Jag har varit på Santex uterum och de sa samma sak om den rökfärgade. Den mjölkfärgade är behagligast.
2 svar · 2,3k läst
H
huggan: Det du skriver stämmer men vissa tabeller tar inte hänsyn till svaj. Så risken är att det blir svajigt när du har för klena reglar. Det handlar inte om mycket pengar på två bärlinor så jag rekommenderar att du inte går ner i dimension.
5 svar · 5,0k läst
·
Stew
Stew: Hej Briggen, Här finns lite intressant info i ämnet. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90731-sioo-aldrig-mer-olja-altan.html Mvh Stefan
1 svar · 1,4k läst
G
garpe: Har pratat med kommunen och jag behöver inte bygglov för altan oavsett höjden o storlek osv. Skönt att höra. Har också pratat lite med snickare på jobbet och dom har påstått att tjäldjupet i eskilstuna är 1.2 meter, så jag kommer väl antagligen gräva ner så djupt och gjuta en "klump" med armeringsjärn i som jag sen ställer ett gjutrör över och återfyller runt och gjuter i med
16 svar · 13,9k läst
·
K
KoK: Hej, ett bra tipsär att skaffa några överfallslarm. Ett sådant som man kan starta genom att dra ur en pinne eller dylikt. Fäst larmet på grillen och pinnen (ofta en ögla) i ett fast ställe tex husväggen, staket etc. Om någon flyttar grillen dras pinnen ur och larmet börjar tjuta som faan! Förhoppningsvis skrämmer det någon! Funkar utmärkt på moppar m.m. Och kostar bara en 50-lapp
17 svar · 20,2k läst
MathiasS
MathiasS: Ditt vilplan kommer ju se likadant ut, sånärsom på bärlinan en bit in. Liggande 45x45 kan ju fästas i några vertikala reglar som skruvats på insidan av din "ram" i vilplanet? Dessa bilder kanske kan ge lite nya ideer - tänker på det övre vilplanet på bilderna där stolparna placerats lite längre in i konstruktionen mha bärlinor som golvreglarna sedan vilar på.
3 svar · 3,0k läst
K
Kåben: Assa har också en variant av kodlåsen med lång skylt istället för att använda separat täckbricka.
24 svar · 31,2k läst
·
F
Fookmi: http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/146296-mura-gjuta-sula-eller-direkt-pa-sand.html
1 svar · 1,3k läst
D
djaccess: Klar med en sektion av altanen nu efter tre dagar. Helt mör i kroppen :)Förstår nu i efterhand vad ni menat att man känner om trallen är blöt.. Var lite olika i min hög. Vissa drog man lätt upp från högen medan vissa kändes som fastklistrade på dom andra. Enorm skilnad.. Mätte med fuktmätare och alla var iaf fuktiga runt 30-50 på mätaren. Sent from my GT-I9000 using Byggahus
5 svar · 2,7k läst
·
V
verktygsgurun: Fast golvvärmen ligger inte så långt ut och ca 50mm ner i betongplattan. Vad har du för sockel ?
3 svar · 894 läst
F
fth: Jag var också lite orolig för att staketet skulle behöva putsas i tid och otid, men det har faktiskt inte varit något problem. Mitt staket har suttit uppe i snart ett år, och jag har inte putsat det en enda gång, det verkar som att kondens, regn och sol håller rent nästan "automagiskt". Och nej, jag har inte självrengörande glas. /fth
11 svar · 10,4k läst
·
P
pbengtsson: Det du föreslår kommer att hålla. Men misstänker att du räknat från tabeller och inlägg här i forumet och känner dig osäker på om det håller. Bärlinan mot husfadaden, denna håller inte mer än infästningen av bärlinan, infästningen beror på typ av fasad men är det trä räcker det att dra fast bärlinan med skruv 60cc förutsatt att fasaden sitter ordentligt. Stolpar
1 svar · 2,7k läst
N
noone70: Hej! SItter och kollar runt efter olika träslag till trallen som vi ska ha på vår takterrass och jag ramlade på limträtrall http://www.martinsons.se/butikssortiment/sortiment/limtratrall Är det någon här som erfarenhet av den?
0 svar · 3,4k läst
T
thomasx: [citat] På en altan lägger man lämpligen golvet med en svag lutning utåt, så ev. vatten rinner av.
12 svar · 7,2k läst
·
K
Kalasclas: Det är ett trähus, lbhus med stående panel, måtten kan jag inte i huvudet men deras standard panel. Har iallafall bestämt att det blir tryckt virke då det sedan byggs ihop med pooldelen.
2 svar · 2,0k läst
S
Sailfast: En kedja kan inte kosta speciellt mycket mer än ett par vajrar. Det är knappast därför som priset skiljer såpass. Vajrarna går i platshöljen som borde slitas rätt snabbt. Annars vet jag inte. EH:s motorer är från Braun (vilket inte är samma företag som de som gör rakapparater), i Sverige ofta från Somfy. Braun verkar vara EH:s eget märke och säljs inte någon annanstans.
7 svar · 14,0k läst
P
PelleSoder: http://www.skruvospik.se/
9 svar · 2,3k läst
Totem
Totem: Oja.. Nu fick jag många ideér...
11 svar · 5,1k läst
E
Eline77: Angenämt problem men svåra beslut. Har i dagsläget 60 m2 altangolv som saknar tak. Altanen är 12x5 m och stäcker sig längs husets hela långsida. Mitt på finns en dubbeldörr som ska bli huvudentré så småningom. Till vänster om den har det suttit ett plasttak på stolpar som vi nyss tagit bort pga att det var hål i det efter vintern för två år sedan. Det är em/kvällssol på den
0 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.